مقالات

انواع روغن ترمز خودرو

انواع روغن ترمز خودرو

روغن ترمز خودروها وظیفه انتقال نیرو از پدال به ترمزها و همچنین روانکاری اجزاء سیستم ترمز را دارد که دارای ویژگی هایی هستند که باعث شده تا کارکرد آنها در طول مدت زمان زیاد هم، افت محسوس نداشته باشند و ایمنی سیستم ترمزگیری خودرو را فراهم نمایند. یکی دیگر از مهمترین قطعاتی که ایمنی سیستم های ترمز خودرو را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد، دیسک ترمز می باشد. درصورتی که هنگام استفاده نادرست از خودرو این قطعه آسیب دیده باشد، می توانید با استفاده از دستگاه دیسک تراش آن را تعمیر کنید. اما با این وجود هر سیستم و مکانیزمی داری نقاط ضعف و قوتی است که باعث آسیب پذیر شدن خودرو شما خواهد شد، بنابراین خوب است که در مورد روغن ترمز ماشین، استاندادرهای آنها، عملکرد آن و حتی بعضی ویژگی های خاص آنها اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوانبم بهترین روغن ترمز را برای اتومبیل خود انتخاب کنیم.

عوامل موثر بر کیفیت روغن ترمز

  • رطوبت و نقطه جوش
    • روغن های ترمز به گونه ای ساخته می شوند که در برابر رطوبت و افزایش دما مقاوت داشته باشند تا به راحتی تبخیر نشوند. بسیار مهم است که دمای جوش روغن ترمز بالا باشد زیرا همیشه گرما می تواند از دیسک و لنتها به کل سیستم از جمله روغن ترمز انتقال پیدا کند. بنابر این با علم بر اینکه روغن ترمز خودرو باید همیشه حالت مایع و سیالیت خود را حفظ کند، نیاز است که دمای جوش بالایی داشته باشد.
  • چگالی در دماهای پایین
    • مایعات رایجی که ما می شناسیم در دماهای پایین منجمد می شوند. مثلا آب در صفر درجه سانتی گراد یخ می زند. بنابر این روغن ترمز باید طوری فرآوری و ساخته شود که در دماهای خیلی پایین مثلا منفی 30 درجه سانتی گراد هم ویسگوزینه قابل قبولی داشته باشد و منجمد نشود. فرض کنید خودرو شما در سرمای منفی 15 درجه در حال کار است که این دما یا متر از این هم حتی در فصل زمستان و در نقاط زیادی از ایران وجود دارد.بنابر این روغن ترمز نباید عملکرد خود را در دماهای بسیار پایین از دست بدهد.
  • مقاومت در برابر خوردگی
    • روغن ترمز نباید در سیتم ترمز و اجزاء ترمز خوردگی ایجاد کند. می دانیم که روغن می تواند در سیستم ترمز گردش و حرکت داشته باشد. بنابر این نباید از موادی ساخته شده باشد که سایش یا خورندگی برای شلنگها، کالیپر ترمز و یا هر جزء دیگری ایجاد کند.
  • سازگاری با اجزا سیستم ترمز خودرو
    • با دیگر اجزاء هماهنگ و سازگار باشد و در کارکرد انها خلل ایجاد نکند. زمانی که ز یک سیستم صحبت میکنیم، هماهنگی بین اجزاء قطعا بسیار مهم است.
  • پایداری طولانی مدت
    • پایداری طولانی مدت داشته باشد و باعث دردسر هر روزه برای تعمیر و یا تعویض اجزاء و قسمت ها و یا خود روغن ترمز نشود. درست که برخی قسمتهای خودرو مصرفی هستند و نیاز به چک و بازدید دارند اما توجه قطعه سازان و خودروسازان بر این است که دوام و عمر محصولات خود را افزایش دهند تا رضایت مصرف کنندگان نیز افزایش یابد.

انواع استاندارد روغن ترمز خودرو

استانداردهای روغن ترمز خودرو بر اساس معیار انجام استاندارد و ایمنی وسایل نقلیه موتوری آمریکا (FMVSS) عبارت اند از:

DOT 3, DOT 4, and DOT 5 DOT 5.1

بر اساس استاندارد جامعه مهندسی وسایل خودرویی آمریکا

SAE J1703, SAE J1704 and SAE J1705

و بر اساس استاندارد ISO

Class 3, Class 4, Class 5.1, and Class 6

در ایران و بیشتر کشورهای دنیا استاندارد FMVSS بیشتر مورد توجه بوده و سازندگان نیز از این استاندارد برای معرفی محصول خود استفاده می کنند که در ادامه به معرفی بیشتر انواع آن می پردازیم.

جدول استاندادرهای روغن ترمز و مشخصات هر کدام
انواع روغن ترمز به همراه ویژگی هر کدام

روغن ترمز DOT3

ساخته شده بر پایه اتر گلیکول به رنگ زرد عسلی مانند با دمای جوش حدودی 205 درجه سانتی گراد است که پس از مدت زمان استفاده طولانی و رطوبت گرفتن روغن، این دمای جوش تا 140 درجه سانتی گراد پایین می اید.

روغن ترمز DOT4

ساخته شده بر پایه اتر گلیکول به رنگ زرد روشن عسلی مانند با دمای جوش حدودی 230 درجه سانتی گراد است که پس از مدت زمان استفاده طولانی و رطوبت گرفتن روغن، این دمای جوش تا 155 درجه سانتی گراد پایین می اید. روغن ترمز های DOT4 به نسبت DOT3 کمتر رطوبت جذب می کنند اما افت کیفیت بیشتر هم به نسبت خواهند داشت.

روغن ترمز DOT5

ساخته شده بر پایه سلیکون به رنگ صورتی با دمای جوش حدودی 260 درجه سانتی گراد است که پس از مدت زمان استفاده طولانی و رطوبت گرفتن روغن، این دمای جوش تا 180 درجه سانتی گراد پایین می اید.

روغن ترمز DOT 5.1

ساخته شده بر پایه اتر گلیکول به رنگ زرد عسلی مانند با دمای جوش حدودی 260 درجه سانتی گراد است که پس از مدت زمان استفاده طولانی و رطوبت گرفتن روغن، این دمای جوش تا 180 درجه سانتی گراد پایین می اید.

این روغن ترمز در ابتدا برای مصارف خاص نظامی و مواقعی که خوردگی کم، مهم است ساخته شد و همچنان نیز موارد خاصی از این نوع روغن ترمز بهره می برند و برای مصارف عمومی پیشنهاد نمی شود.

نقطه جوش روغن ترمز های مختلف
مقایسه نقطه جوش در انواع مختلف استاندارد روغن ترمز

روغن ترمز خوب و مناسب خودرو ایرانی

برای خودروهای سواری ایرانی مانند تیبا، پراید، کوئیک، پژو 206، سمند، پژو پارس، پژو 405، ساینا و بعضی خوردوهای خارجی مانند برلیانس و جک می توانید از روغن ترمزهای خوب برندهای ایرانی و یا خارجی استفاده نمایید. اما پیشنهاد می شود که استاندارد روغن ترمز DOT4 را تهیه نمایید چون به نسبت سایر مدلها کارکرد و ایمنی بالاتری دارند. البته هر روغن ترمزی پس از مدت زمان معینی کیفیت اولیه خود را از دست می دهد که با استفاده از روش هایی که برای تست کیفیت روغن ترمز وجود دارند باید متوجه شویم که روغن مناسب است یا اینکه نیاز به تعویض دارد. به طور کلی می توان گفت که بهترین روغن ترمز، روغنی است که این استاندارد در آن رعایت شده باشد و همچنین قیمت بالا و مقرون به صرفه ای داشته باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها