مقالات

تست روغن ترمز

تست روغن ترمز

تست کیفیت روغن ترمز خودرو از مواردی محسوب می شود که هم به وسیله برخی دستگاه های تولید شده در این زمینه و هم با استفاده از روش های مبتکرانه قابل انجام است. گفتنی است که کیفیت روغن ترمز ماشین برای سلامت سیستم ترمزگیری حیاتی است که رابطه مستقیمی با ایمنی اتومبیل دارد. از موارد بسیار موثر بر کیفیت روغن ترمز، میزان رطوبت در روغن است که همانگونه که می دانید با چشم اصلا قابل تشخیص نیست. بنابر این حتی ممکن است که روغن ترمز ظاهر بسیار شفاف و تمیزی داشته باشد اما درصد رطوبت بالای آن مشکل ساز شود. بنابراین بسیاری از سازندگان پیشنهاد می کنند که بین 2 تا 3 سال یکبار یا هر 65000 کیلومتر روغن ترمز به طور کلی تعویض شود. برای این که بتوانید در هنگام رانندگی به خوبی ترمز بگیرید، علاوه بر استفاده از روغن ترمز مناسب خودروهای خود، نیاز دارید تا کلیه ی قطعات ترمز نیز عملکرد درستی داشته باشند. در برخی موارد به دلیل عیوبی که در دیسک های ترمز خودرو وجود دارد، سیستم ترمز نیز نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد، در چنین شرایطی می توان از دستگاه دیسک تراش برای اصلاح دیسک های ترمز خودرو استفاده کرد.

رطوبت در روغن ترمز

روغن ترمز یک ماده هیگروسکوپیک (hygroscopic) به معنای جاذب رطوبت است. پس از مدت زمان طولانی میزان رطوبت در روغن ترمز بالاتر رفته و باعث تغییر در نقطه جوش و انجماد روغن می شود و دقیقا به همین علت است که بر کیفیت روغن ترمز تاثیرگزار است. بالاترین حد مجاز رطوبت در روغن ترمز، 3 درصد اعلام شده است.این در حالی است که روغن ترمز تازه و استفاده نشده فقط حدود 0.1 درصد رطوبت در خود دارد.

تست کیفیت روغن ترمز با رفرکتومتر

رفركتومتر (Refractometer) که در فارسی به آن شکست سنج نیز می گوییم یک دستگاه آزمایشگاهی برای تشخیص خلوص مایعات است. شیوه کار این دستگاه به این صورت است كه با تغیير و عبور جهت نور به روشنی می‌ تواند مقدار آلودگی ها را در مايع نمايان كند. برای تست کیفیت روغن ترمز نیز می توان يک قطره از روغن را در تستر ريخته، سپس نور را در آن انداخته و مقدار مواد زائد را خواند. دقت اين تستر بسيار بالا است و می‌ تواند ميزان آلودگی ها (رطوبت) و نقطه جوش مايع را معلوم سازد.

دستگاه تست روغن ترمز الکترونیک

تستر الکترونیک یک دستگاه موجود و رایج در بازار که مدل های متفاوتی دارند، اما معمولا اساس کار این دستگاه محاسبه میزان رسانایی الکتریکی و به کمک آن محاسبه رطوبت و نقطه جوش روغن ترمز است. کافی است که درپوش روغن ترمز را برداشته و پروب نوک دستگاه تستر را داخل روغن کنید و میزان رطوبت را مشاهده نمایید. رطوبت باعث کاهش نقطه جوش کلی روغن می شود و بنابراین با بالا رفتن دفعات ترمزگیری و گرم شدن، روغن بخار می شود که برای سیستم ترمز مشکل ساز خواهد بود و هوا در سیستم ترمز به وجود خواهد آمد.

در مورد تسترهای خودکاری یا هر مدل دیگری عیب یا مشکل قابل تامل این است که این گونه دستگاه ها، اساسا دقت بالایی ندارند. با توجه به این که ترکیبات روغن ترمزهای برندهای مختلف تا حدی می توانند متفاوت باشند، بنابراین ممکن است در برخی موارد نتایج کاملا دقیق و قابل اعتمادی ارائه ندهند، هر چند که معمولا در کاتالوگ آنها ذکر می شود که با استانداردهای DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 سازگار هستند.

دستگاه تست الکترونیک روغن ترمز
دستگاه تستر اکترونیکی روغن ترمز

کیت تست کاغذی روغن ترمز

مانند کاغذهای تست میزان PH یک نوع کاغذ کوچک است که پس از قرار گرفتن درون مقداری از روغن ترمز، تغییر رنگ می دهد و با تطبیق رنگ حاصل شده با با نمونه رنگ های موجود در کاتالوگ این محصول می توان متوجه شد که میزان کیفت روغن ترمز در چه حدی است. البته این مدل کیت تست روغن ترمز ساخته شرکت فونیسک است و در ایران بسیار کمیاب است.

کاغذ تست کیفیت روغن ترمز

تست کیفیت روغن ترمز با مولتی متر

یک روش مبترکانه استفاده از دستگاه مولتی متر است. مولتی‌ متر (Multimeter) دستگاهی بسیار رایج برای اندازه‌ گیری چندین کمیت الکتریکی از قبیل ولتاژ، جریان، مقاومت الکتریکی، ظرفیت خازنی و … است، که می‌ توان با آن سلامت یا مشخصات قطعات الکتریکی یا الکترونیکی را نیز ارزیابی کرد. این دستگاه قیمت بالایی ندارد و در تمام تعمیرگاه های لوازم الکترونیکی و برقی یافت می شود.

می دانیم که سزندگان خودرو از فلزهای و مواد مختلفی مانند، آلومینیوم، فولاد، آهن و… در اجزاء تمرز استفاده می کنند. زمانی که رطوبت با روغن ترمز مخلوط شود، خوردگی گالوانیکی ایجاد می شود. هر چقدر این رطوبت بیشتر باشد، خوردگی بیشتر اتفاق می افتد. با اندازه گیری ولتاژ عبوری از روغن ترمز به خاطر عکس العمل گالوانیکی، می توان میزان رطوبت و آب را در آن تخمین زد زیرا هر چقدر رطوبت بیشتر باشد، میزان جریان عبوری نیز بیشتر خواهد بود.

در نهایت کافی است که عدد نشان داده شده بر روی مولتی متر، با اعدا نشان داده توسط تست یک روغن ترمز نو و بدون استفاده مقایسه شوند تا متوجه شویم که میزان رطوبت در چه حدی است.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها