مقالات

عمر دیسک ترمز

زمان مناسب تعویض دیسک

مانند بسیاری دیگر از قطعات اتومبیل، دیسک های ترمز نیز میزان عمر مفید مشخصی دارند که پس از آن طبیتا دیسک چرخ ها یا نیاز به تعویض کامل پیدا می کنند یا اینکه باید تعمیر شوند. دانستن عمر مفید دیسک ترمز خودرو باعث می شود که بتوانیم برای تعمیر خودرو برنامه ریزی کنیم وبدانیم که آیا نیاز است که دیسک ها توسط تعمیر کار تراش داده و تعمیر شوند یا اینکه به طور کلی تعویض گردند. در برخی موارد نیاز به برش دیسک ترمز وجود دارد، در چنین شرایطی می توانید از دستگاه دیسک تراش برای صاف و یکدست کردن دیسک ترمز خودرو استفاده کرد.

زمان تعویض دیسک ترمز

زمان تعویض دیسک ترمز به نحوه رانندگی، مسافت های طی شده، دمای هوا و تغییراتی آن، میزان رطوبت و… بستگی دارد. بنابر این به هیچ عنوان عدد دقیقی برای زمان تعویض دیسک ترمز نمیت توان ارائه کرد ولی به طور میانگین و به صورت تجربی مشخص شده است که پس از کارکرد حدودی 80000 تا 130000 کیلومتر می تواند زمان مناسبی برای بازرسی دیسک های ترمز باشد اما باید توجه داشته باشید که حتی با کارکردهای پایینتر نیز امکان خرابی دیسک ترمز وجود دارد. در خدروهای امروزی هم که حتی چراغ وضعیت ترمز وجود دارد پس به محض روشن شدن آن باید به تعمیرکار خبره مراجعه کرد. در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای از خرابی دیسک ها حتما آنها را بازدید نمایید. نکته دیگر این است که لنت های ترمز را هم حتما بررسی و چک نمایید زیرا امکان سایش و خرابی آنها به نسبت دیسک های فولادی بیشتر است.

یکی دیگ از نشانه ها، سر وصدای ممتد و زیاد است. در صورتی که دیسک ترمز کثیف باشد صدای ناهنجار ناشی از ترمزگیری خیلی زود تمام می شود ولی در صورت ادامه داشتن قطعا نیاز به بررسی بیشتر ترمز خواهد بود.

عوال و نشانه های ظاهری نیز برای زمان تعویض دیسک ترمز وجود دارند:

  • زنگ زدگی شدید
  • آبی رنگ شدن کل سطح دیسک ترمز
  • مشاهده وجود شیارها و زدگی های عمیق بر روی دیسکها
  • تاب داشتن دیسک ترمز که در بعضی موارد حتی به صورت چشمی نیز قابل تشخیص است.

 

عوامل موثر بر عمر مفید دیسک ترمز

عوامل زیادی می توانند بر عمر مفید دیسک های ترمز تاثیرگزار باشند ولی به چند مورد از اصلی ترین این موارد در ادامه اشاره میکنیم:

  • شدت ترمزگیری
    • ترمزهای ناگهانی در آخرین لحظه به طور قطع می توانند شوک زیادی به سیستم ترمز وارد کنند در حالی که ترمزگیری آهسته ولی با مداومت بیشتر ضمن حفظ آرامش سرنشینان خودرو، عمر مفید دیسک و لنت ها را زیاد خواهد کرد
  • مسیرهای طی شده روزمره
    • به صورت میانگین مسیرهای خارج جاده ای به نسبت مسیرهای پرترافیک داخل شهری، فشار کمتری بر دیسک ترمز وارد میکنند و علت آن نیز مشخص است که ترمزگیری در خارج شهر کمتر و روانتر خواهد بود.
  • وزن خودرو
    • تصور کنید که خودروی شما همیشه بار اضافی زیادی در خود تحمل میکند. واضح است که خودرو سبکتر، فشار کمتری بر ترمزها نیاز دارد تا متوقف شود. بنابر این به صورت کلی وزن خودرو بر سلامت و عمر دیسک های ترمز موثر است.
  • لنت
    • لنت ترمز درگیری مستقیم با سطح دیسک دارد. اگر به سلامت لنت توجه نکنید تا جایی که قسمت مورد سایش آن کاملا خورده شود و به فلز انتهای آن برسد و این قسمت با سطح دیسک های ترمز تماس پیدا کند باعث ایجاد صدای ناهنجار و خرابی دیسک ترمز خواهد شد. آسیب وارده توسط پایه لنت به گونه ای خواهد بود که حتی با دیسک تراشی درجا هم مشکل حل نخواهد شد و قطعا نیاز به تعویض کامل آنها پیدا می کنید.
  • دما و شرایط محیطی
    • تغییرات ناگهانی دما، مانند داغ شدن دیسکها و سپس ورود آنها به داخل آب می تواند به آنها شوک وارد کند. دیسک های ترمز از فولادهای بسیار مستحکم و با دوام ساخته شده اند ولی با این وجود نباید فراموش کنیم که هر ماده و فلزی به مرور زمان و بر اثر تغییرات زیاد دما و رطوبت امکان خوردگی و سایش آنها وجود دارد.
  • شرایط لاستیک های خودرو
    • لاستیک مناسب فصل با چسبندگی خوب، اصطکاک مناسبی با زمین ایجاد میکند و طبیعتا خودرو راحتتر و در مدت زمان کمتری پس از ترمز متوقف می شود. سلامت لاستیک و اندازه عاج های آن به طور حتم در تعادل و بالانس اتومبیل نقش اساسی دارند.

     

    5 1 رای
    امتیازدهی به مقاله
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    1 دیدگاه
    قدیمی‌ترین
    تازه‌ترین بیشترین رأی
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    نوری
    نوری
    1 سال قبل

    اگر دیسک براثر سائیدگی لبه بوجود آورده باشه نشانه خراب بودن هستش و نیاز است که تعویض گردد و همزمان نیز لنت را نیز تعویض کنید و بهترین تشخیص روئت دو سه نفراستادکار جلوبندی ماهر است در کلی گویی باید ماهانه ماشین را بازدید فنی به مکانیک و سیم کش و زیربندسازان برد و تمام

    از بین نظر چند استادکار میتوان علت را جویا شد و در خرید قطعات به برند توجه کنید تا کلاه سرتان نرود