دیسک

مشکلات دیسک ترمز چیست؟

مشکلات دیسک ترمز

در وسیله‌های نقلیه قطعات و امکاناتی وجود دارد که از آن می‌توان برای بهتر شدن روند فعالیت‌های آنان بهره‌مند شد. هر خودرویی که ساخته می‌شود دارای مشخصات مخصوص به خود است که همه این ویژگی‌ها برای فعالیت‌های مشخصی در نظر گرفته شده است. یکی از قطعاتی که برای خودرو به کار برده می‌شود دیسک ترمز است که دارای اهمیت زیادی در بین قطعات دیگری است که برای ساخت ماشین به کار برده می‌شود.
نقش دیسک ترمز در اتومبیل بسیار پر رنگ است، دیسک ترمز یکی از فاکتور‌های مهمی است که باید برای هر ماشینی با هر نوع ساختی وجود داشته باشد.
دیسک ترمز برای راحتی در فعالیت‌های حرکتی که برای خودرو وجود دارد به کار برده می‌شود. با این حال مشکلات زیادی برای هر قطعه به وجود می‌آید که تمامی این موارد به مدت زمانی که از خودرو استفاده می‌شده است بستگی دارد به همین خاطر در همان روز‌های اول به کار بردن خودرو شاهد مشکلات خاصی نخواهیم بود اما با گذشت زمان و کارکرد‌هایی که برای هر قطعه وجود دارد باعث می‌شود که برخی از مشکلات و ناکارآمدی‌ها برای خودرو به وجود آید. کلیه‌ی خرابی‌های به وجود در دیسک ترمز خودرو توسط دستگاه دیسک تراش درجا قابل تعمیر می‌باشد.

دیسک ترمز

انواع مشکلات دیسک ترمز

یکی از مشکلات دیسک ترمز میزان استهلاکی است که برای خودرو به وجود می‌آید به همین خاطر کارکرد استانداردی برای دیسک ایجاد نخواهد شد.
دیسک ترمز فعالیت‌های کارکردی بسیار بالایی در میان سایر قطعات دیگری که در خودرو وجود دارد خواهد داشت به همین خاطر در بیشتر موارد در مقابل بار‌های مکانیکی و همین طور حرارت‌های زیادی قرار می‌گیرد که این دو مورد باعث می‌شود که دیسک ترمز نتواند کار خود را به درستی انجام دهد.
حرارت و بار‌های مکانیکی دو عاملی هستند که باعث بروز استهلاک برای دیسک ترمز می‌شوند.
در این مرحله دیسک ترمز،توسط تعمیر مورد بررسی قرار میگیرد تا مشکلات به وجود آمده برای دیسک ترمز را تشخیص دهد. به این صورت میزان سایش‌هایی که برای دیسک به وجود آمده است مشخص می‌شود. این میزان از سایش‌ها باید اندازه گیری شود به این شکل که اگر سایشی که برای دیسک به وجود آمده است درصد بالایی را به خود اختصاص دهد باید دیسک را تعویض کرد و دیسک دیگری را جایگزین آن قرار داد. در هر صورت این نکته بسیار ارزشمند است که بتوان از دیسک به درستی بهره‌مند شد.
بنابراین باید بعد از مدتی که از دیسک استفاده می‌شود آن را به تعمیرگاه برد تا مکانیک بتواند بررسی‌های لازم را برای آن با کمک دستگاه دیسک تراش انجام دهد، در این صورت اگر مشکلات بسیار سطحی و کمی برای دیسک وجود داشته باشد به شکل راحت‌تر و کم هزینه‌تری تعمیر می‌شود و می‌توان آن را با روش‌های آسانی درست کرد. بنابراین به کار بردن دیسک تراش به صورتی که بتوان آن را به شکل مطلوبی به کار برد مفید می‌باشد. در هر صورت با بررسی‌هایی که در کوتاه مدت برای دیسک ترمز ایجاد می‌شود از تعویض کردن آن نیز جلوگیری به عمل می‌آورد و این مطلب در کاهش هزینه‌های مربوط به آن بسیار سودمند است.

دیسک ترمز

جنس دیسک ترمز

جنس دیسک ترمز و مواد به کار رفته در آن در کیفیت این قطعه تاثیر می‌گذارد، به همین خاطر باید از جنس‌های مرغوب و با کیفیت را مورد استفاده قرار داد. با این حال در بیشتر موارد جنسی که برای دیسک ترمز به کار برده می‌شود از فلزات مستحکم می‌باشد به همین خاطر نکته‌ای که باید در نظر داشت جنس‌های دیگری است که برای دیسک ترمز به کار برده می‌شود.
دیسک ترمز، از جنس پلاستیک نیز وجود دارد که لایه‌ای در قسمت روی آن قرار داده شده است که آن را به شکل فلز نشان می‌دهد به همین خاطر قابل به تشخیص نیستند. در هر صورت دیسک ترمز‌هایی که از جنس پلاستیک هستند کار خود را به درستی انجام می‌دهند اما کیفیتی را که در دیسک ترمز‌هایی که از جنس فلز هستند را ندارد. دیسک ترمز از جنس فلز در برابر هر گونه از خوردگی مقاوم است و استحکام بالایی را به خود اختصاص می‌دهد به همین خاطر باید این مطلب را در نظر داشت که به کار بردن دیسک ترمز مناسب‌تر از دیسک‌هایی است که از جنس پلاستیک هستند.
با این حال برای دیسک ترمز از یک لایه که آن را از حالت پلاستیکی خود خارج می‌کند ساخته شده است که به زیبایی آن نیز کمک زیادی می‌کند به همین خاطر نکته‌ای که باید در این رابطه در نظر داشت میزان دوام آن برای چرخ دنده‌های باز ماشین است. چرخ دنده‌های باز ماشین محل مناسبی برای قرار دادن این نوع از دیسک‌های ترمز هستند. یکی از نکاتی که در رابطه با دیسک ترمز وجود دارد میزان جذابیت است که در ساخت آن به کار برده شده است.

  • نکته

یکی از وظایفی که برای دیسک ترمز وجود دارد به این شکل است که بتواند فرایند انجام دادن ترمز را به درستی انجام دهد به همین خاطر نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد سیستم ترمز است که باید کار خود را به آسانی و راحتی انجام دهد.
برای این که بتوان کاهش سرعت را برای لنت‌های ترمز به دست آورد باید ابتدا دیسک ترمز را به همراه لنت ترمز قرار داد و به صورت یک گشتاور به نقطه مرکزی وصل شود. بنابراین هنگامی که ترمز گرفته می‌شود میزان اصطکاکی که بین لنت ترمز و همین طور دیسک ترمز به صورت انرژی حرارتی در خواهد آمد؛ به میزان زیادی سرعت موجود را کاهش می‌دهد و برای کم کردن سرعت باید چنین اتفاقاتی حاصل شود.
البته هنگامی که اولین دیسک‌های ترمز ساخته شدند مشکلات زیادی نیز از نظر ساختی برای آن‌ها وجود داشت که شامل:

  • دما
  • نوسانات
  • اصطکاک
  • ضعیف شدن آن
  • تولید سایز
  • سر و صدا زیاد

یکی از فاکتور‌هایی که بیشتر از همه در جریان مشکل سازی که برای دیسک ترمز وجود داشت به این صورت بود که سایز‌های متنوعی برای آن‌ها وجود نداشت و همین موضوع می‌توانست مشکلات عدیده‌ای را برای دیسک ترمز ایجاد کند. در هر حال با گذشت زمان و فناوری‌هایی که در این زمینه به دست آمد مشکلات دیسک ترمز نیز کمتر شد و همین طور تنوع و گستردگی زیادی برای دیسک‌های ترمز به وجود آمد که هر کدام از آن‌ها نیز به صورت عملی در خودرو‌های ساخته شده به کار برده می‌شدند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها