مقالات

بررسی مشخصات انواع ترمزهای دیسکی دوچرخه

انواع ترمزهای دیسکی دوچرخه

بررسی مشخصات انواع ترمزهای دیسکی دوچرخه

ترمزهای دیسکی در انواع مدل‌های مختلفی از دوچرخه‌ها با هر قیمتی کاربرد دارد؛ اما معمولا در دوچرخه‌های کوهستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دیسک‌ها قدرت توقف بالا و سرعت بسیار مطلوبی در مقایسه با ترمزهای سنتی دارند. برای از بین بردن سریع مشکلات متداول ترمز ها باید از تمامی اجزا و قطعات آن آگاهی داشته باشید. انواع ترمزهای دیسکی دوچرخه و مایع آن در میزان عملکرد و توقف دوچرخه بسیار مؤثر می‌باشد.

به طور کلی دو نوع ترمزهای دیسکی وجود دارد که می‌توان به ترمزهای هیدرولیک و مکانیکی اشاره کرد. ترمزهایی مکانیکی که با کابل کار می‌کنند. این نوع سیستم ترمز دارای اهرم‌هایی است که به کابل وصل می‌شوند که به این صورت ترمز فعال می‌شود. در نسخه هیدرولیکی آن کابل‌های مایع هیدرولیکی جایگزین می‌شود. در زمان ترمز کردن فشار مایع ایجاد می‌شود که با فشار مایع این فشار به پدال انتقال می‌یابد و منجر به ایستادن خودرو می‌گردد.

تعمیر خطی هیدرولیک

در صورتی که ترمزهای دیسک دچار نقص یا مشکلی شوند و یا زمان استفاده از آن‌ها طولانی شود احتمالا حباب در خط کابلی یا سیال آلوده است. یک خط ترمز به نام Bleeding است که در این صورت بایستی مایع هیدرولیکی قدیمی را تعویض کرد و بعد از خارج کردن آن مجدداً مایع جدید را جایگزین نمود. ترمز باید استاندارد و مرغوب باشد تا در برابر دما و حرارت از مقاومت بالایی برخوردار باشد. توصیه می‌شود که هر شش ماه یکبار مایع هیدرولیکی را عوض کنید این کار باعث افزایش راندمان خودروی شما می‌گردد. در هنگام تغییر رنگ مایع باید هنگام تعویض آن حتما اقدامات لازم انجام شود.

کولرهای دیسک ترمز

کولرهای دیسک ترمز که در واقع اهرم‌های ترمزی هستند از طریق خطوط ترمز به چرخ‌ها متصل هستند. این اتصال را در هر دو جهت جلو و عقب می‌توانید مشاهده کنید. پیستون‌هایی مخالف در هر سمت سطح فلزی چرخ وجود دارند. فشار از خط ترمز، این پیستون‌ها را درگیر می‌کند که منجر به تماس پیدا کردن لنت ترمز با دیسک می‌گردد در نتیجه منجر به اصطکاک و متوقف شدن دوچرخه می‌شود.

باید بدانید که روتور چرخ باید به صورت آزادانه چرخش داشته باشد. کالیپر ترمز در قسمت فوقانی روتور قرار دارد که برای از بین بردن این مشکل با خم کردن دو پیچ متصل به کالیپر در چهارچوب و تنظیم آن صورت می‌گیرد. بسیار مهم است که مطمئن شوید که روتورهای به صورت آزادانه حرکت می‌کنند. روتورها با سایز 140 میلی‌متر قطر برای جاده‌ها کاربرد دارند. روتورهای بزرگ‌تر وزن زیادی دارند.

در صورتی که نشان‌هایی از مشکلات فیزیکی نظیر خم شدن وجود دارد که نمی‌توان آن را صاف کرد باید روتور شما حتما عوض شود. لنت‌های ترمز برای این منظور طراحی‌شده‌اند که روتورها را خنک نگه‌دارند تا روتورها در سرعت بالا حرکت کنند. اصلی‌ترین کار آن‌ها علاوه بر اینکه منجر به توقف دوچرخه می‌شود دما و میزان حرارت در زمان اصطکاک را نیز کنترل می‌کند.

انواع اصلی لنت ترمز دوچرخه

لنت ترمزهای رزین (آلی)

این نوع لنت‌ها از مواد آلی مانند لاستیک، شیشه و پیوندهای فیبری همراه با رزین تشکیل شده‌اند.

پد ترمز پخته شده (فلزی)

این پد از دانه‌های فلزی تولید شده است که با فشار زیاد متراکم می‌شوند. پدهای رزین بسیار آرام و حساس هستند. همچنین به خوبی می‌توانند حرارت را کنترل کنند. احتمالا در اثر حرارت به تدریج از بین بروند. در موقعیت‌های جوی و گل آلود پدهای پلاستیکی برای دوچرخه سوارانی که از مناطق شیب‌دار و ناهموار گذر می‌کنند مناسب می‌باشد.

ترمزهای دیسکی دوچرخه

به دلیل کنترل حرارت، این دست از پدها در شرایط مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که تمامی بخش‌های ترمز را مورد بررسی قرار گرفت اما باز هم صداهایی مانند جیغ ترمز شنیده می‌شود باید سطح ترمز را چک کنید احتمالا این قطعه آلوده است و باید تمیز شود. مهم‌ترین بخش اتومبیل و دوچرخه سیستم ترمز آن است به همین علت در صورت هرگونه مشکلی که برای وسیله نقلیه شما رخ می‌دهد بهتر است حتما به یک تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید تا با کمک دستگاه دیسک تراش مشکل به خوبی برطرف شود.

تعمیرکار با جدا کردن چرخ سپس توسط الکل ایزوپروپیل که روی یک پارچه تمیز بریزید سپس قطعه مورد نظر را حسابی تمیز کنید. برای این منظور حتما از دستکش‌هایی لاتکس استفاده کنید. پیش از نصب دوباره آن از خشک بودن لنت مطمئن شوید. با شناسایی نشانه‌های خرابی لنت ترمز خودرو یا دوچرخه و تعمیر به موقع آن، می‌توانید از وارد شدن آسیب به آن‌ها تا حد زیادی جلوگیری کنید.

عوض کردن پدها دوچرخه

برای تعویض پدال ترمز بهتر است به میزان ضخامت لنت‌ها توجه داشته باشید مناسب‌ترین ضخامت برای لنت‌ها بایستی کمتر از 3 میلی‌متر باشد به این معنا که کمتر از نصف ضخامت اولیه، بعد از عوض کردن پد نوبت به تعویض روتورها می‌رسد زیرا که یک روتور قدیمی عملکرد خوبی را با یک نوع پد جدید نخواهد داشت.

مقاله پیشنهادی : چگونگی تعویض پدال ترمز

مایع ترمز انواع دیسک دوچرخه

برای استفاده از سیستم ترمز شما نیاز به مایع ترمز با کیفیت و استاندارد دارید. توجه داشته باشید که هنگام خرید مایع ترمز باید مرغوب‌ترین نوع آن را تهیه کنید. چنانچه که احساس کردید که مایع ترمز شما کثیف شده است حتما اقدامات لازم برای تعویض آن را انجام دهید. سپس سیلندر اصلی را با مایع ترمز باکیفیت تازه پر کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه مایع ترمز را مجدداً استفاده نکنید.

زمانی که مایع ترمز از سیستم خارج شد باید حتما دور ریخته شود. در ابتدای امر ترمزها با استفاده از ترمزهای مکانیکی عمل می‌کنند. بسیار آسان و راحت بود. سیستم تا مدتی که سرعت وسیله نقلیه به 10 مایل در ساعت می‌رسد به خوبی کار می‌کرد این همان نقطه‌ای بود که ایده سیستم هیدرولیکی فعال شد. خودروسازان احتیاج به یک مایع با کیفیت با مقاومت بالا داشتند که بتواند در برابر دمای بالا، نقطه انجماد کم و خوردگی مقاومت کافی را داشته باشد. تقریباً کلیه وسایل نقلیه جاده‌ای در حال حاضر از مایع ترمز استاندار و باکیفیت استفاده می‌کنند. در صورتی برای اتومبیل خود مایعات ترمز مرغوب استفاده نشود احتمال اینکه باعث آسیب مهروموم لاستیکی گردد بسیار بالا است. مزیت اصلی این مایع مقاومت بالایی آن در برابر گرما است.

مایع ترمز دیسک دوچرخههمانطور که می‌دانید مایع ترمز یک مایع مخصوص است توجه داشته باشید که نباید با هیچ مایعی مانند روغن معدنی مخلوط شود. از آنجایی که مایع ترمز دارای قابلیت جذب رطوبت هوا است بنابراین به سادگی در طول زمان کاهش پیدا می‌کند. در طی زمان و با باز بودن سیستم مایع ترمز مقدار اندکی از رطوبت را به خود جذب می‌کند که در نتیجه منجر به کاهش اثر آن می‌گردد. مایع ترمز آلوده به رطوبت منجر به ایجاد زنگ‌زدگی در سیستم می‌گردد. در ضمن نیز توانایی آن را برای مقاومت در برابر حرارت کاهش می‌دهد. به همین علت اغلب خودروسازان و متخصصان به رانندگان توصیه می‌کنند که سیستم مایع ترمز هر دو سال یکبار باید تمیز شود و مجدداً پر می‌شوند به ویژه در اتومبیل‌هایی مجهز به سیستم ABS است.
مایع ترمز استفاده شده باید جدید باشد و در حتما در یک ظرف مهر و موم نگهداری شود، برای کارایی بهتر سیستم ترمز این مایع بسیار ضروری و مهم می‌باشد.

برای این منظور لازم است که حتما از دفترچه راهنما خودرو استفاده کنید. مایع ترمز جز زباله‌های بسیار خطرناک است که باید به صورت کاملا صحیح از بین بروند تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود. برخی از ایستگاه‌های خدماتی و فروشگاه‌های قطعات خودرو این نوع مایعات را به عنوان بازیافت می‌پذیرد.

کلام آخر

هنگام استفاده از مایع ترمز باید دقت لازم را داشته باشید به این خاطر که این مایع بوی تند و زننده‌ای دارد که می‌تواند باعث آسیب رساندن چشمان شما گردد همچنین هنگام استفاده از این مایع حتما از دستکش استفاده کنید تا آسیبی به پوست شما نرسد. دقت داشته باشید که مایع ترمز روی خودرو نریزد چنانچه که مقداری از آن روی اتومبیل شما ریخت سریعاً آن را بشویید و با دستمال خشک کنید. ممکن است در قسمت ترمز گرد و غبار وجود داشته باشد که در اثر وجود الیاف باشد این عامل می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. در صورتی که امکان تمیز کردن آن را نداشتید برای تمیز کردن آن باید وسیله نقلیه‌ی خود را به یک محیطی که تهویه مناسبی داشته باشد منتقل کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها