دیسک

جنس دیسک ترمز و مواد به کار رفته در آن

جنس دیسک ترمز

جنس دیسک ترمز

برای این که دیسک ترمز مقاومت خود را به خوبی حفظ کند باید جنس خوبی نیز برای آن در نظر گرفته شود از میان جنس‌هایی که برای دیسک ترمز به کار برده می‌شود، جنس دیسک ترمز از چدن عالی است. چدن دارای قابلیت مقاومت بالایی نسبت به سایر فلزات در برابر فشار‌های مکانیکی است در این صورت باید این مطلب را در نظر داشت که در چدن موادی قرار داده شده است که باعث استحکام فوق العاده آن شده‌اند.

انتخاب بهترین مواد برای دیسک ترمز اهمیت زیادی دارد، موادی که در دیسک ترمز قرار دارند شامل:

  • آلیاژ کروم
  • مولیبدن

این دو نوع از مواد باعث میزان بالایی از مقاومت در برابر خوردگی‌ها و زدگی‌هایی است که امکان دارد در طولانی مدت برای دیسک ترمز به وجود آید و باعث بروز مشکلاتی از این دست شود.
کربن، یکی از موادی است که باعث می‌شود گرما را به خود جذب نماید به همین خاطر در بیشتر موارد برای این که گرما جذب نشود مخصوصا در دیسک ترمز از موادی استفاده نمی‌شود که در آن‌ها کربن وجود داشته باشد، زیرا کربن میزان گرما را تشدید می‌کند. با این حال در صورتی که سطح دیسک ترمز خورده شده باشد و انحرفاتی در آن به وجود آمده است، می‌توان به وسیله دستگاه دیسک تراش آن را رفع کرد.

  • نکته

البته یکی از نکاتی که در رابطه با کربن وجود دارد، این است که میزان مقاومت بالایی را نیز به دیسک ترمز می‌دهد. در نهایت باید این مطلب را در نظر داشت که مواد سرامیکی همچون، فیبر کربن یا سرامیک کربن برای تولید دیسک ترمز بسیار مناسب و ارزشمند هستند.
مزیت‌هایی که برای این نوع از دیسک وجود دارد به این شکل است که ابتدا این دیسک‌ها دارای ثبات بسیار زیادی هستند؛ بنابراین در هر دمایی می‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند و این نقطه‌ای از ثباتی است که برای آن‌ها تعبیر شده است.

دیسک ترمز
یکی از ویژگی‌های دیگری که برای دیسک ترمز وجود دارد میزان وزن کمی است که به آن اختصاص داده شده است. وزن کمی که برای دیسک ترمز وجود دارد یکی از فاکتور‌های مهمی است که باید در نظر داشت زیرا وزن سنگین برای دیسک ترمز نمی‌تواند کارایی خوبی را از آن به نمایش بگذارد. هنگامی که از دیسک ترمز مطالبی به میان می‌آید اولین نکته‌ای که در ذهن انسان نقش می‌بندد میزان کیفیتی است که برای آن ایجاد شده است.
این کیفیت باید به صورتی باشد که میزان ترک و خوردگی‌هایی که امکان دارد در فرایند‌های مکانیکی که برای دیسک ترمز ایجاد می‌شود را از بین ببرد و میزان به وجود آمدن آن را به صفر برساند.

ساخت ترمز طبل

یکی از ترمز‌هایی که در اوایل ساخت دیسک ترمز به شدت رواج داشت ترمز طبل بود.
این نوع از ترمز دارای معایب زیادی بود که نسبت به نقاط قوت آن بسیار زیاد بود و البته کارایی خود را نیز داشت با این حال نقاط ضعف زیادی را نیز در آن وجود داشت.
مشکلاتی که در این نوع از ترمز‌های اولیه وجود داشت میزان حرارت و دما بود. حرارت بالا یکی از مشکلاتی بود که برای این نوع از ترمز به وجود می‌آمد و باعث می‌شد که دستگاه نتواند عملکرد درستی را از خود به نمایش بگذارد.
اندازه، فاکتور دیگری که به عنوان یکی از معایب این دستگاه به شمار می‌آمد اندازه‌ای بود که برای آن ساخته شده بود.
اندازه موجود برای دستگاه ترمز استاندارد‌های لازم را در خود نداشت البته تنها به یک شکل نیز ساخته می‌شد. بنابراین ساخت‌های متفاوتی وجود داشت که باید برای آن ایجاد می‌شد تا سیستم‌های دیگری از اتومبیل‌ها نیز بتوانند از آن بهره‌مند شوند در صورتی که یک اندازه برای تمامی مدل‌هایی که برای اتومبیل وجود داشت مناسب نبود.

دیسک ترمزدر هر حال باید گفت که بعد از گذشت سال‌ها ساخت‌های جدید با اندازه‌های متفاوتی برای دستگاه طبل ترمز ایجاد شد که کم کم نام آن نیز تغییر کرد.
میزان صدای زیاد، فاکتور دیگری بود که از جمله معایب دستگاه ترمز به کار برده می‌شد.
سر و صدایی که برای دستگاه ترمز به وجود می‌آمد بسیار زیاد بود و یکی از مسائل آزار دهنده برای دستگاه ترمز بود. با این حال با توجه به ساخت‌های متفاوتی که برای دیسک ترمز به کار برده شده بود میزان بهره‌مندی از آن در قسمت چرخ‌های عقبی بیشتر بود.
با این که قسمت عقب میزان خنک کنندگی بیشتری را به خود اختصاص می‌داد.
در هر صورت باید این مطلب را در نظر داشت که سیر تحولات وسیعی در این رابطه صورت گرفت که تمامی این معایب را به شکل مزیت به وجود آورد و همین طور این که باعث به وجود آمدن ساخت‌های متفاوتی برای آن شد.
این ساخت‌های متفاوت امروز شکل به هم پیوسته‌تری دارند و از یک قطعه واحد برخوردار هستند که باعث می‌شود شکل بهتری را به خود اختصاص دهد.
در هر صورت باید گفت که دیسک ترمز می‌تواند ارزشمندی بالایی داشته باشد و برای خنک کنندگی اتومبیل مفید واقع شود.
با این حال همان طور که اشاره شد دیسک ترمز جدای این که بتواند باعث کاهش سرعت شود و یا این که سرعت موجود را قطع نماید باید کارکرد‌های دیگری نیز داشته باشد تا عملکرد وسیله نقلیه و هر مکانیسمی که از سیستم ترمز بهره برده است به شکل استانداردی انجام شود. البته که تمامی فاکتور‌هایی که بیان شد سه مورد اصلی که استهلاک و عملکرد و همین طور اندازه آن خواهد بود که باید به آن در ساخت اهمیت زیادی داده شود تا شکل و ساختار بهینه و مناسبی برای دیسک ترمز به دست آید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها