مقالات

علت تاب برداشتن دیسک خودرو چیست؟

تاب برداشتن دیسک خودرو

مقدمه

شاید برای شما نیز این سوال ایجاد شود که علت تاب برداشتن دیسک خودرو چیست؟ممکن است بدانید که دیسک‌‌های بزرگ فلزی که در پشت چرخ‌‌ها قرار گرفته است دیسک‌‌های ترمز نامیده می‌شوند. زمانی که خودروی شما در حال حرکت است این دیسک‌‌ها نیز می‌چرخد که منجر به ایجاد اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک‌‌ها می‌شود که در نهایت منجر به کاهش سرعت چرخ‌‌ها و ایستادن اتومبیل شما می‌گردد. تاب برداشتن دیسک های ترمز و رفع مشکل اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک توسط دستگاه دیسک تراش درجا ارائه شده توسط ماشین سازی دیسکا، امکان پذیر است.

علت تاب برداشتن دیسک خودرو چیست

با توجه به این که دیسک‌‌های ترمز در دمای بالا تولید می‌شوند بسیار مقاوم و مستحکم هستند. این قطعه به شکلی طراحی شده است که بلافاصله گرما را انتقال می‌دهد و دما را کاهش می‌دهد. پس از استفاده از ترمز لازم است که قطعه مجدد به حالت اولیه‌ی خود باز گردد. در واقع علت تاب برداشتن دیسک خودرو به دلیل عملکرد نادرست ترمز است، در این شرایط سیستم ترمز با کاهش عملکرد مواجه می‌شود. اگر دیسک‌های ترمز تاب برداشته‌اند، می‌توانید با استفاده از دستگاه دیسک تراش آن ها را تعمیر کنید.

تاب برداشتن دیسک ترمز خودرو چه زمانی اتفاق می افتد؟

باور اشتباهی که وجود دارد این است که برخی از افراد گمان می‌کنند که دیسک‌‌ها ثابت هستند در حالی که دیسک‌‌ها همراه با چرخ‌‌ها در حال چرخیدن می‌باشند. با گذشت زمان آلودگی‌‌هایی در سطح دیسک ایجاد می‌شود که باعث می‌شود دیسک‌‌ها تاب بردارند و سطح آن‌‌ها ناهموار شوند. در انتها باعث می‌شود که سطح فلزی آن‌‌ها دچار آسیب شود.

یکی از مهم‌ترین علت‌‌های به وجود آمدن این مشکل گرمای زیاد است.

اما از دیگر دلایل فرسوده شدن لنت‌‌ها می‌توان به مواردی مانند گرفتن ترمزهای پشت سر هم به صورت ناگهانی که منجر به ساییده شدن لنت‌‌های می‌شود.

جدا شدن مواد از لنت و چسبیده شدن آن‌‌ها بر روی سطح دیسک‌‌ها باعث تاب برداشتن دیسک می‌شود. ترمز گرفتن در جاده با سرعت بالا و یا ترمزهای طولانی مدت و گرمای زیادی می‌تواند باعث ضعیف شدن سیستم ترمز خودرو شود و سرعت آن را کاهش دهد. از سوی دیگر نیز ممکن است روغن ترمز نشتی پیدا کند و روی چرخ‌‌ها و دیسک بچسبد.

تمامی عوامل فوق تاثیر مستقیمی بر روی تاب برداشتن دیسک خودرو دارند و باعث کاهش عملکرد آن می‌شوند. در صورت مشاهده‌ی هر کدام از این موارد می‌بایستی تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که سطح دیسک را خنک نگه دارید، سپس هر چه سریع‌تر نسبت به تعمیر لنت ترمز اقدام کنید.

دلیل تاب برداشتن دیسک‌‌های ترمز چیست؟

اقدامات لازم برای جلوگیری از تاب برداشتن دیسک خودرو

برای اینکه دیسک شما تاب برندارد اولین اقدامی که می‌توانید انجام دهید این است که سعی کنید زمانی که می‌خواهید سرعت خودرو را کمتر کنید دنده را به سمت پایین هدایت کنید. این کار باعث می‌شود که زمانی که توقف می‌کنید لرزشی در ترمز نداشته باشید. پیش از سوار شدن چندین بار ترمز را تست کنید تا از عملکرد صحیح آن مطلع شوید. چنانچه که مشکلی در هنگام ترمز گرفتن داشتید حتما به نمایندگی‌‌های مجاز در سطح کشور مراجعه کنید تا با استفاده از مجهزترین دستگاه‌‌های دیسک تراش اتومبیل شما را بررسی کنند.

زمانی که دیسک‌‌های داغ هستند باعث می‌شود که عملکرد ترمز شما کاهش پیدا کند. در این صورت می‌بایستی که سطح دیسک شما کاملا تراشیده شود و تمام قسمت‌‌هایی که تاب برداشته است با کمک دستگاه دیسک تراش روکار و دستگاه دیسک تراش رومیزی برطرف می شود. با توجه به گران بودن این قطعات خوب است که از افراد متخصصی که در این زمینه مهارت کافی را دارند کمک بگیرید.

علائم تاب برداشتن دیسک ترمز

دیسک‌‌های ناهموار چندین نشانه بارز دارند که به شما کمک می‌کنند تا آن‌‌ها را به خوبی شناسایی کنید.

  • هنگامی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، بوی لاستیک سوخته احساس کنید.
  • شنیده شدن صدای گوش خراش و غیر متعارف به هنگام ترمزگیری که به صورت متناوب و سریع، قطع و وصل می شود.
  • سفت شدن غیر عادی و بیش از اندازه پدال ترمز
  • احساس لرزش خودرو به هنگام گرفتن ترمز
  • عملکرد نامناسب ترمز خودرو حتی بعد از تعویض لنتها و طولانی شدن زمان توقف خودرو پس از گرفتن ترمز

تست تاب دیسک ترمز

اگر نیاز دارید که میزان تاب دیسک ترمز خودرو را به صورت دقیق و میلی متری متوجه شوید، می توانید مراحل زیر را طبق فیلم زیر انجام دهید. این آموزش برای این است که اگر تاب دیسک ترمز به صورت چشمی مشخص نیست بتوانید با انجام این تست به میزان تاب و پیچش دیسک و صفحه پی ببرید.

  1. ابتدا خودرو را در موقعیتی ثابت قرار داده و جک را زیر آن قرار دهید و چرخ مربوطه را باز کنید تا به دیسک ترمز دسترسی پیدا کنید.
  2. می تواندی برای افزایش راحتی تست کالیپر ترمز را هم باز کنید.
  3. یک پایه نگهدارنده مغناطیسی را به یک ساعت اندازه گیری متصل کنید به طوری که بتوانید قسمت آهنربایی پایه را بر روی بدنه یا شاسی خودرو ثابت کنید.
  4. پس از ثایت شدن پایه، میل اندازه گیری ساعت را بر روی دیسک ترمز با فاصله حدودی 1 میلیمتر از لبه تنظیم کنید به صورتی که عدد صفر را نشان دهد.
  5. به آرامی دیسک چرخ را حرکت دهید و میزان تغییرات عدد نشان داده شده بر روی ساعت را تحت نظر بگیرید.
  6. اگر بزاه تغییرات چند میلی نتر و زیاد باشد مشخص می شود که دیسک ترمز تاب دار شده و باید توسط دیسک تراش اصلاح گردد.

روتور چیست

نصب و راه‌اندازی روتور ترمز به مهارت و تخصص نیاز دارد، روتورها ترمزهای پرقدرتی هستند که خودروی شما هر سرعتی که داشته باشد را می‌تواند به خوبی متوقف کند تا خرابی اتفاق نیفتد.

انواع روتورها

  • صاف
  • شکاف دار

روتور صاف

عملکرد فوق العاده‌ای دارد همچنین خنک‌کنندگی بالایی نیز دارد و از باکیفیت‌ترین روتورها در بازار موجود است.

روتور شکاف دار

این قطعه به دلیل داشتن شیارهایی که در کنار خود دارد می‌تواند در برابر ترمزهای شدید که بسیار داغ هستند یک لایه گاز یا گرد و خاک بین پد و روتور ایجاد کند تا انتقال مواد بین پد و روتور ناشی از اصطکاک ایجاد شود با این کار میزان اصطکاک نیز افزایش می‌یابد. در حقیقت انرژی کمتری نیاز است که توقف صورت گیرد. روتورهای شکاف دار ترمز بسیار پرقدرت و از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند.

انواع روتورها

عوامل آسیب‌زننده به روتور

  1. خرابی لنت ترمز
  2. تبخیرگرها

خرابی لنت ترمز

زمانی که اصطکاک لنت ترمز سایش پیدا می‌کند و مواد جدا شده بر روی سطح روتور می‌چسبد. در این صورت روتور تاب بر می‌دارد. با ضربه زدن بر روی ترمز این مواد تا حدی از روی سطح دیسک برداشته می‌شود، اما نه به صورت کامل در این شرایط می‌بایستی روتور حتما تمیز شود.

تبخیرگرها

در اثر استفاده زیاد از ترمز منجر به افزایش دمای روتورهای می‌شود. داغ شدن روتورها باعث سایش و از بین رفتن لنت ترمز خواهد شد. در صورتی که لنت ترمز خودرو نیاز به تعویض دارد باید در اولین فرصت اقدام کنید. حتما سطح ضخامت روتور را بررسی کنید اگر ضخامت آن کم شده است باید حتما روتور جدید تهیه کنید.

علت کار نکردن ترمز

علت کار نکردن ترمز

در صورتی که متوجه شدید که سیستم ترمز اتومبیلتان کار نمی‌کند می‌بایستی خونسردی خود را حفظ کنید، سپس اقدامات زیر را به دقت انجام دهید:

  1. امتحان مجدد ترمز
  2. فعال کردن ترمز اضطراری
  3. استفاده از دنده پاپی
  4. آهسته و با احتیاط از جاده خارج شوید
  5. تا زمانی که کاملا توقف نکرده‌اید خودروی خود را خاموش نکنید
  6. از نشانه‌های راهنما استفاده کنید

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. امتحان مجدد ترمز

بر روی بیشتر خودروها دو سیستم ترمز تعبیه شده است که کاملا مستقل کنترل ترمز جلو و عقب را برعهده دارد. در صورتی که هر دو سیستم خراب شده باشند باید بر روی پدال ترمز فشار زیادی وارد کنید.

2. فعال کردن ترمز اضطراری

معمولا زمانی از ترمز اضطراری استفاده می‌شود که ترمز اصلی از کار افتاده باشد.

3. استفاده از دنده پاپی

یکی از راه‌های پایین آوردن سرعت اتومبیل برای زمان‌هایی که سیستم ترمز خودرو از کار افتاده است. چنانچه که اتومبیل شما به صورت دستی است می‌توانید با پایین کشیدن دنده سرعت را کم کنید. اما درصورتی که خودوری اتوماتیک دارید تمامی تلاشتان را انجام دهید تا از میزان فشار بر روی پدال گاز کم کنید.

4. آهسته و با احتیاط از جاده خارج شوید

خیلی سریع اما با احتیاط کامل از جاده خارج شوید؛ زیرا هر لحظه ممکن است خودرویی با شما تصادف کند. با استفاده از ترفندهایی به سایر رانندگان هشدار دهید که اتومبیل شما متوقف شده است. ترمز را خیلی آرام فشار دهید چنانچه که شروع به حرکت کردن کرد سپس آن را آزاد کنید.

5. تا زمانی که کاملا توقف نکرده‌اید خودروی خود را خاموش نکنید

مراقب باشید خودروی خود را خاموش نکنید زیرا ممکن است فرمان نیز قفل شود و دچار دردسر شوید تا زمانی که کاملا توقف نکردید اتومبیلتان را خاموش نکنید.

6. از نشانه‌های راهنما استفاده کنید

زمانی که اتومبیل شما کاملا متوقف می‌شود و هر کاری می‌کنید روشن نمی‌شود برای اینکه دیگر رانندگان از خراب شدن اتومبیل شما آگاه شوند از نشانه‌های راهنما است به ویژه در شب مانند بالا بردن کاپوت یا روشن گذاشتن چراغ‌ها و غیره بسیار موثر است و از بزور تصادفات تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها