دیسک

علائم خرابی دیسک ترمز

علائم خرابی دیسک ترمز

با توجه به نقش مهم سیستم خودرو در توقف و ایمنی خودرو، نسبت به عملکرد لنت ها و ترمزها همیشه باید حساسیت و دقت بالایی داشته باشیم. علاوه بر این، از اجزء مهم در سیستم ترمزگیری خودرو که اصطلاک دارند و به نوعی مصرفی به حساب می آیند، دیسک و لنت‌ها هستند.دیسک ترمز، یکی از قطعاتی می‌باشد که پس از کارکرد و مصطهلک شدن نیاز به تعویض و یا تعمیر پیدا می‌کند. با توجه به این که، دیسک ترمز برای رانندگی آسان و راحت به شدت بسیار کارآمد است، اگر درصد خرابی‌هایی که برای دیسک ترمز به وجود می‌آید افزایش یابد و هیچ تعمیری روی آن صورت نگیرد، عملکرد دیسک ترمز به شدت کاهش می‌یابد و نیاز به بازدید توسط تعمیرکار ماهر خواهد بود. برای تعمیر این قطعه پرکاربرد در خودروها می توانید از دستگاه دیسک تراش استفاده کنید.

علائم خرابی دیسک یا لنت ترمز چرخ

اولین سوالی که پیش می آید این است که اکنون چگونه و از کجا بفهمیم دیسک یا لنت ترمز خراب است یا خیر؟

قبل از مراجعه به تعمیر کار باید بدانید که علائم و نشانه های خرابی دیسک و لنت ترمز تا حد زیادی شبی به هم هستند و تا حدودی می توانید به شناسایی خرابی آنها بپردازید :

  • شایع ترین علامت سر و صدا بیش از اندازه و صدای ناهنجار به هنگام ترمزگیری است که می تواند ممتد باشد یا قطع و وصل شود
  • اگر خوردگی اجزاء ترمز زیاد باشد زمان توقف خودرو به طور واضحی طولانی می شود که خطر آفرین خواهد بود
  • چراغ هشدار دهنده در صورتی که در سیستم الکترونیکی خودرو لحاظ شده باشد
  • در صورتی که در بازرسی چشمی و بصری از اجزائ ترمز هر گونه شکستگی، تو رفتگی، سایش بیش از اندازه و… ملاحظه شود
  • هر گونه مشکل و تاب در دیسک ترمز می تواند باعث لرزش اتومبیل در هنگام ترمزگیری شود
  • در صورتی که موقع گرفتن ترمز، خودرو به یک سمت کشیده و منحرف شود که به علت خوردگی لنتها یا بالانس نبودن چرخ ها خواهد بود

موارد گفته شده برای اکثر خودروهای ایرانی مانند، پراید، پژو، سمند و همچنین خودروهای خارجی در صورتی که سنسور ترمز نداشته باشند کارآمد خواهد بود اما نکته مهم این است که هنگامی که سر و صدای ترمز کم یا فقط برای چند لحظه باشد، عواملی که باعث بروز آن شده است می تواند به شح زیر باشد

  • تمیز نبودن دیسک ترمز
  • آب و هوا

حتما توجه داشته باشید که در هنگام تست صدای ناهنجار، حتما از سیستم ترمز باشد و توجه داشته باشید که با صداهای موتور یا قسمت‌های دیگر اشتباه گرفته نشود.

عوال ایجاد کننده که باعث بروز صدای خفیف در موتور می‌شود شامل:

  • فرسوده شدن تسمه‌های دینام و هیدرولیک
  • جنس بی کیفیت برای تسمه نو
  • فرسودگی در غلطک
  • بلبرینگ در دینام
  • کمپرسور کولر
  • پمپ هیدرولیک

اگر صدای بلندی از سمت خودرو شنیده شود؛ این موضوع هشداری برای لنت ترمز می‌باشد. در این گونه موارد، لنت ترمز دچار مشکل شده و عیب و ایرادات زیادی را به خود می‌گیرد. طراحی لنت ترمز به صورت یک لایه فلزی و یک سنسور خارجی ایجاد شده است.

زمانی که تشدید صدا در داخل اتومبیل افزایش یابد؛ نشان دهنده فرسوده شدن لنت ترمز است؛ به این شکل، ایجاد هزینه‌های اضافی برای تعویض لنت ترمز به وجود می‌آید.

دیسک تراش

آیا زمان مشخصی برای تعویض دیسک وجود دارد؟

هیچ فاصله زمانی برای تعویض دیسک ترمز وجود ندارد؛ زیرا از زمانی که دیسک فعالیت خود را در اتومبیل شروع می‌کند؛ مسافت‌های متفاوت و سبک رانندگی متمایزی بر روی آن اجرا می‌شود.
نوع رانندگی در عملکرد دیسک ترمز و مقاومت آن تاثیر بسزایی را از خود به نمایش می‌گذارد. مسافت‌های طولانی که دیسک ترمز، دوام و عملکرد خود را از دست نمی‌دهد بین 80.000 تا حتی 160.000 کیلومتر نیز خواهد بود.

دیسک ترمز

طول عمر دیسک ترمز را افزایش دهید

عوامل زیادی برای افزایش طول عمر دیسک ترمز وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توان هزینه را کاهش داد. نوع رانندگی، یکی از فاکتور‌های موجود برای عملکرد بهتر دیسک ترمز می‌باشد؛ زیرا در هنگام رانندگی برخی از افراد، ترمز شدیدی را می‌گیرند؛ در این صورت، اگر برای دیسک ترمز مشکلی به وجود آید امری طبیعی می‌باشد.
هنگامی که ترمز نرم‌تری گرفته شود و شدت آن کمتر باشد؛ خراب شدن دیسک ترمز کاهش پیدا می‌کند و نیازی به تعمیر و تراش دیسک نیست.
شدت ترمز، عامل اصلی و اساسی برای خرابی دیسک ترمز می‌باشد. زمانی که اتومبیل در ترافیک‌های طولانی قرار می‌گیرد و شدت گرفتن ترمز بیشتر می‌شود و یا در مسیر‌های طولانی همچون بزرگراه‌ها، این فرایند شکل می‌گیرد.
کیفیت در میزان ترمز‌هایی که برای اتومبیل گرفته می‌شود به شدت متفاوت می‌باشد؛ در این زمینه، بهره‌مندی از نوع خودرو با ساخت آن در میزان خرابی‌های موجود برای دیسک ترمز به شدت تاثیر خواهد داشت.
در هنگام رانندگی سعی کنید؛ ترمز‌های ساده و آرامی را بگیرد و حتی در سرعت‌های بالا‌تر نیز این کار را انجام دهید.
دوام دیسک ترمز، به سرعت کم خودرو و گرفتن به موقع ترمز، آن هم به آرامی می‌باشد؛ به این صورت به دیسک ترمز فشار زیادی وارد نمی‌شود و موجبات خرابی را فراهم نمی‌آورد. در بسیاری از تعمیرگاه‌های خودرو برای عیب‌یابی و تعمیرات تخصصی دیسک‌های ترمز مدل‌های مختلف خودرو از دستگاه دیسک تراش رومیزی استفاده می‌کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها