دیسک

عملکرد دیسک ترمز به چه صورت است؟

عملکرد دیسک ترمز

قسمت ترمز ماشین یکی از اجزا مهم در ساختار و تقسیم بندی آن است که دارای عملکرد متفاوتی نسبت به سایر قسمت‌ها می‌باشد به همین خاطر نسبت کارایی و دوامی که برای دیسک ترمز به کار گرفته می‌شود به شدت بیشتر می‌باشد.
نقش دیسک ترمز در اتومبیل بسیار زیاد است، به کمک سیستم ترمز باید بتوان به راحتی سرعت را کاهش داد یا آن را متوقف نمود، بنابراین عملکرد دیسک ترمز و همین طور سیستم ترمز بسیار زیاد است که باید نسبت به آن دقت زیادی داشت. یکی از نکاتی که امکان دارد اکثر افراد نسبت به آن اطلاعاتی در دست نداشته باشند میزان کاهش سرعت است که ایجاد می‌شود و چگونگی کاهش سرعت نکته مهمی است که باید نسبت به آن توجه زیادی را به خرج داد.
هنگامی که انرژی جنبشی که در وسیله نقلیه وجود دارد تغییر حالت دهد و به انرژی حرارتی تبدیل شود به این صورت اصطکاک به وجود می‌آید و سرعت قدرت خود را از دست می‌دهد و به سرعت حالت نزولی را به خود می‌گیرد. ابتدایی‌ترین دیسک ترمز در سال‌های 1960 تولید شد که به شکل گسترده‌ای نیز به کار برده شد. از این دیسک‌ها ابتدا در تایر‌های جلویی وسایل نقلیه به کار برده می‌شد که یکی از وسایل نقلیه‌ای که از دیسک ترمز بهره‌مند شد اتومبیل‌های مسافربری بودند.

دیسک ترمز

بافر چیست

یکی از نکاتی که در رابطه با دیسک ترمز باید به آن اشاره کرد بافر کردن آن است.
امکان دارد برای بسیاری از افراد سوال پیش بیاید که بافر کردن دیسک ترمز به چه صورت است؟
هنگامی که انرژی‌ها در دیسک ترمز تغییر حالت می‌دهند و از انرژی جنبشی به حرارتی تبدیل می‌شوند؛ بنابراین در هنگامی که اولین ترمز گرفته می‌شود میزان حرارت بالایی به دیسک ترمز افزوده می‌شود که این میزان را می‌توان به بیشترین حالت آن که نود درصد حرارت را به خود اختصاص می‌دهد جایگزین کرد.
نکته‌ای که در رابطه با دیسک ترمز وجود دارد میزان حرارتی است که برای آن به کار برده می‌شود حرارتی که در دیسک ترمز وجود دارد کنترل شده نیست و به عبارتی دیسک ترمز نمی‌تواند حرارت را جذب کند؛ بنابراین امکان دارد که در اثر گرما زیاد دیسک ترمز به راحتی آسیب ببیند و مشکلاتی برای آن به وجود آید.
بنابراین باید دقت زیادی در این رابطه داشت با این حال در بیشتر موارد قسمتی برای خروجی حرارت وجود دارد که باعث می‌شود حرارت موجود از دیسک رها شده و به بیرون داده شود که این موضوع برای عملکرد هر چه بهتر دستگاه دیسک ترمز بسیار عالی است. در هر صورت قسمت تهویه‌ای که برای دیسک ترمز قرار داده شده است به خنک کردن دستگاه کمک می‌کند در صورتی که میزان حرارت بر اثر سرعت زیاد به صورت صعودی حرکت کند و درصد بالایی از دما را ایجاد نماید که به کمک دستگاه‌های تهویه از بین می‌رود.
دیسک ترمز که کار تهویه را نیز انجام می‌دهد در بیشتر موارد در قسمت جلو قرار داده شده است و دارای سطح و بستر بزرگی هستند. دیسک ترمز‌های معمولی تنها می‌توانند گرما را به سرعت تولید کنند و فرایند دیگری را در این رابطه انجام نمی‌دهند بنابراین باید برای این نوع از دیسک‌ها قسمتی وجود داشته باشد که تنها حرارت از آن خارج شود. البته که در بیشتر موارد از دیسک ترمز‌هایی استفاده می‌شود که دارای تهویه و خنک کنندگی می‌باشند.

دیسک ترمز

عملکرد اصطکاک بر روی دیسک ترمز به چه شکل است؟

یکی از مطالب دیگری که در رابطه با دیسک ترمز باید به آن اشاره کرد میزان عملکردی است که بر روی دیسک ترمز انجام می‌شود؛ در این رابطه باید گفت هنگامی که اصطکاک صورت می‌گیرد به کمک قسمتی که به شکل دنده‌ای است و یا شکل آن به صورت یک گنبد است متصل می‌شود.
هنگامی که دیسک ترمز حالت چرخشی را به خود می‌گیرد، فرآیند مکش هوا نیز صورت می‌گیرد که از یک قسمت که به آن ناحیه تهویه گفته می‌شود بهره‌مند می‌شود. نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد ذرات هوا هستند که به صورت دانه‌های ریزی در فضا معلق هستند که به کمک این ذرات سطح دیسک ترمز می‌تواند انرژی حرارتی را جذب خود کند و هنگامی که آن را به صورت یک جاذب دریافت کرد به بیرون انتقال دهد.

خنک کنندگی دیسک ترمز

نکته دیگری که در رابطه با دیسک ترمز وجود دارد، نوع دیگری از آن است که به صورت سوراخ سوراخ است و در اصل در آن حفره‌های ریزی وجود دارد که باعث می‌شود جریان هوا در آن‌ها رد و بدل شود و این موضوع باعث خنک کردن دیسک می‌شود. البته باید این مطلب را نیز بیان کرد که میزان حساسیت این نوع از دیسک به رطوبت بسیار کم است و این فاکتور بسیار خوبی برای این نوع از دیسک‌ها است.
نکته دیگری که برای این دیسک‌ها وجود دارد گرانی آن‌ها است. در اصل این نوع از دیسک نسبت به دیسک ترمز‌های دیگری که در بازار وجود دارد هزینه بیشتری را می‌طلبد. البته هنگامی که از این دیسک‌ها استفاده می‌شود میزان سر و صدایی را که در زمان حرکت ایجاد می‌کنند بسیار زیاد است و منجر به ایجاد سر و صدای بسیار بالایی می‌شوند که این مطلب برای برخی از افراد خوشایند نیست. با توجه به گران بودن این قطعه در صورت خرابی آن، می‌توانید به جای خریداری قطعه جدید آن را به وسیله دستگاه دیسک تراش تعمیر کنید.
یکی از دلایلی که منجر به ایجاد سر و صدا بر روی دیسک می‌شود حلقه‌ای از اصطکاک است که در زمان گرم شدن شکل خود را تغییر می‌دهد؛ که این موضوع باعث ایجاد سر و صدا بیش از اندازه برای دیسک ترمز می‌باشد.
با این حال سازندگان دیسک ترمز در پی راه حل‌هایی برای ساختار بهتر در رابطه با سر و صدا‌هایی که در اثر حرارت برای دیسک به وجود می‌آید هستند که این نکته بسیار مهم است و باعث می‌شود که در آینده اختراعات دیگری نیز برای دیسک ترمز به وجود آید در هر صورت برخی از صدا‌هایی که برای دیسک ترمز وجود دارد اجتناب ناپذیر است و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان شماری از معایبی برای دیسک ترمز امکان دارد به وجود آید قرار داد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها