مقالات

10 عامل صدا دادن دیسک ترمز چیست؟

صدا دادن دیسک ترمز

مقدمه

ممکن است علاقه‌مند باشید که در مورد ساختار ظاهری اجزای و قطعات دیسک ترمز دوچرخه اطلاعاتی به دست آورید. در این گفتار قصد داریم تمامی عواملی که منجر به صدا دادن دیسک ترمز دوچرخه می‌شود را بازگو کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید. همانطور که می‌دانید عوامل مختلفی می‌توانند بر منجر به صدا دادن دیسک ترمز شوند. با توجه به اینکه سیستم ترمز در دوچرخه‌ها به این صورت طراحی شده است که یک نوع آن در سمت جلو و نوع دیگر در عقب می‌باشد که ترمز هیدرولیک و ترمز ویبریک گفته می‌شوند که در واقع همان ترمز لقمه‌ای می‌باشد. در شرایطی که متوجه صدا دادن دیسک ترمز خودرو و دوچرخه خود شدید، بهتر است در کمترین زمان ممکن به مراکز تعمیرگاه مراجعه کنید. در بیشتر موارد تعمیر این قطعه توسط دستگاه دیسک تراش رومیزی و یا دستگاه دیسک تراش روکار انجام می‌شود. اگر قصد خریداری این نوع دستگاه‌ها را با تعرفه‌های مناسب و اطمینان از قیمت آن را دارید، می‌توانید به گروه ماشین سازی دیسکا مراجعه کنید.

صدا دادن دیسک ترمز

ترمزهای هیدرولیک

در این نمونه ترمزها که کتی همراه کالیپر می‌باشد به این معنا که کالیپر و کتی ترمز توسط یک سیمی به یکدیگر وصل هستند. معمولا ترمزهای هیدرولیک برای دوچرخه‌هایی دیسک دار استفاده می‌شود.

در داخل ترمزهای هیدرولیک روغنی استفاده می‌شود که نام این روغن بر روی کتی ترمز چاپ شده است. برای مثال (dot4) است می‌بایستی حتما از این روغن برای کتی بهره بگیرید؛ اما در صورتی که اینطور نباشد و از سایر روغن‌های دیگر استفاده می‌کنید می‌توانند منجر به آسیب زدن کتی شود.

مهم‌ترین دلایل صدا دادن دیسک ترمز

1. در صورتی که کالیپر شما روی دیسک قرار بگیرد داخل کالیپر دو عدد لنت ترمز وجود دارد که برای نگه‌داشتن دیسک و چرخ‌ها نیاز است.

2. در صورتی که دیسک دوچرخه شما صدا ایجاد می‌کند و هنگام ترمز کردن صدای آزاردهنده‌ای می‌دهد. به این خاطر است که دیسک شما خیلی چرب شده است برای رفع آن بایستی از یک دستمال کمک بگیرید و سطح روغنی روی دیسک را به خوبی تمیز کنید.

مهم‌ترین دلایل ایجاد صدا در دیسک ترمز

3. چنانچه که دیسک شما هنگام گرفتن ترمز صدای غیر معمول ایجاد کرد می‌بایستی حتما آن را با آبجوش و مایع به خوبی شستشو دهید و مجدد نصب کنید در و صورتی که باز هم صدا داد بهتر است پنبه را آغشته به تینر کنید سپس روی دیسک بکشید.

4. زمانی که دیسک شما چرب شده باشد باید آن را از کالیپر جدا کنید تا بر اثر پیم و یا پیچی که به کالیپر متصل است زمانی که دیسک خود را شستشو دارید دیسک‌ها را که باز کردید مقداری روی سطح را سمباده بزنید تا بخش‌های روغنی که روی لنت به وجود آمده است کاملا تمیز شوند، سپس آن را روی کالیپر نصب کنید.

5. به صورت کلی دو نمونه ترمز کالیپر دار وجود دارد که یک نمونه ترمز کالیپر سیمی است که برای تنظیم آن‌ها تنها باید پیچی که در انتهای کالیپر در قسمتی که سیم به آن وصل می‌شود را شل کرده، سپس مقداری آن را بکشید.

6. تنظیم نبودن دیسک ترمز می‌تواند منجر به صدا دادن دیسک ترمز در هنگام ترمز شود.

تعمیر دیسک ترمز

7. ترمزهای هیدرولیک به نحوی هستند که اگر ترمز شما بیش از اندازه پایین باشد و به هیچ عنوان نگیرید باید هواگیری انجام شود که هم بر روی کتی و هم کالیپر پیچی وجود دارد که با باز کردن آن می‌توانید به آن روغن اضافه کنید و با استفاده از سرنگ نیز هواگیری انجام دهید.

8. در حین هواگیری باید دقت کنید که حتی به اندازه‌ی یک قطره روغن روی دیسک شما نریزد که باعث تولید صدا شود.

9. از دیگر عوامل ایجاد صدا در دیسک ترمز قدیمی و کهنه بودن این قطعه است. در صورتی که خیلی زیاد از ترمز استفاده می‌کنید احتمال این مسئله وجود دارد که دیسک شما در اثر ترمز گرفتن زیاد بسوزد در این شرایط باید حتما دیسک خود را عوض کنید.

10. عامل دیگر در صدا دادن دیسک ترمز میزان تنظیمات ترمز شما در زمان گرفتن کتی زاویه کتی با دسته فرمان دوچرخه شما باید در یک راستا قرار بگیرد و کاملا موازی با یکدیگر باشند. به طور کلی پس از تشخیص آسیب، مراحل تعمیر دیسک ترمز به وسیله دستگاه دیسک تراش باید به درستی گذرانده شود.

تعمیر دیسک ترمز

توصیه می‌شود که حتما برای تعمیر دیسک ترمز خودروی خود به یک تعمیرگاه حرفه‌ای و متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا خطری برای شما و خودروی‌تان به وجود نیاید. تکنسین حرفه‌ای با استفاده از دستگاه فلایویل تراش مشکل را برطرف می‌کند.

توصیه‌های بسیار مهم برای نگهداری از دوچرخه

توصیه‌های بسیار مهم برای نگهداری از دوچرخه

برای اینکه دوچرخه‌ی شما دچار مشکلات جدی نشود بهترین کار این است که سالانه برای سرویس وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را به یک تعمیرکار مجرب و کارا نشان دهید تا در صورت هر نوع صدای غیر عادی یا مشکل جدی آن را برطرف کند. تمیز نگه‌داشتن دوچرخه از دیگر عواملی است که می‌تواند از بروز صداهایی که ممکن است باعث آزار شما گردد جلوگیری می‌کند.

به صورت منظم و مداوم دیسک ترمز را روغن‌کاری کنید تا عملکرد خوبی داشته باشد. همچنین توجه داشته باشید که هنگام روغن‌کاری از روغن‌های مخصوص دوچرخه استفاده کنید. یکی از روش‌های بررسی و مطمئن شدن از سفت بودن پیچ و مهره‌ها استفاده از آچار گشتاور است. چگونگی سفت کردن مهره‌ها معمولا در کنار آن‌ها مشخص شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها