مقالات

نحوه تعمیر کردن دیسک ترمز خودرو و بازسازی آن

تعمیر کردن دیسک ترمز خودرو

مقدمه

در تمامی اتومبیل‌های سیستم‌های ترمزی تعبیه شده است که این نمونه یکی از اجزای جدایی ناپذیر خودرو است در برخی از موارد این قطعه را می‌توان به راحتی عوض کرد. زمانی که صدایی گوش خراش از ترمز یا موتور اتومبیل خود دریافت می‌کنید می‌توانید صدای فشرده شدن یا در حین ترمز گرفتن در لنت‌های ترمز، احساس لرزش داشتید. در این موقع شما می‌توانید وسیله نقلیه خود را به یک فرد متخصص نشان دهید تا اقدامات لازم جهت برطرف کردن مشکلات اتومبیل شما صورت گیرد، این دست از مشکلات به راحتی توسط دستگاه دیسک تراش انجام می‌شود.

اتومبیل نیز مشابه بدن انسان عمل می‌کند به این صورت که هر چند روز یکبار نیاز به چکاب و بررسی دارد به همین دلیل است که مورد بررسی قرار دادن قطعات خودرو بسیار اهمیت دارد. چنانچه که صدای ناهنجاری از اتومبیل خود می‌شنوید یا عیبی در اتومبیل شما مشاهده نمی‌کنید نیاز است که قطعات را هر شش ماه یک بار چک کنید و چرخش چرخ‌ها و تعمیرات ترمز را مورد بررسی قرار دهید.

نحوه تعمیرات تخصصی دیسک ترمز خودرو

چنانچه که با مشکلاتی در سیستم ترمز خود روبرو شدید بهترین و البته عاقلانه‌ترین کار مراجعه به یک تعمیرکار مجرب و متخصص در این زمینه است تا شما اطمینان پیدا کنید که ترمزتان به خوبی کار می‌کند، البته باعث تسریع در کار شما نیز می‌گردد.

با توجه به چند نکته شما می‌توانید هزینه‌های خود را در ابتدا مدیریت کنید به این صورت که:

با تشخیص صحیح عیب سیستم ترمز به راحتی می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید همچنین دیگر مجبور نخواهد شد که هزینه‌های جایگزینی برای دیسک ترمز خود پرداخت کنید. مراحل تعمیر دیسک ترمز و لبه گیری این قطعه باید به درستی طی شود، البته اگر هم علاقه‌مند باشید که شخصاً خودتان تعمیرات ترمز و دیسک را انجام دهید لازم است که مراحل زیر را با دقت فرا بگیرید تا بتوانید مشکلات و عیب سیستم ترمز خودرو را برطرف کنید.

چگونگی تعمیر کردن دیسک ترمز خودرو

مرحله‌ی اول، تشخیص نقص دیسک ترمز از طریق صدا در خودرو

از مهم‌ترین موارد این است در صورتی که اتومبیل شما دچار نقص و یا مشکلی شد شما می‌توانید با گوش دادن به صدای خودرو بسیاری از مشکلات آن را متوجه شوید؛ بنابراین برای این که بتوانید به خوبی مشکلات ترمز را برطرف کنید لازم است که در ابتدا حس شنوایی خود را تقویت کنید و با دقت به صداهایی که در از موتور اتومبیلتان تولید می‌شود را به خوبی متوجه بخش آسیب دیده خودرو شوید.

اما هنگام خراب شدن سیستم ترمز و دیسک چه صدایی از آن‌ها به گوش می‌رسد معمولا در این بخش‌ها صدای جیغ در هنگام ترمز گیری به گوش می‌رسد. برای اینکه بهتر متوجه این دست از صداها شوید نیاز است که صداهای اضافی را در اطراف خود از بین ببرید. برای نمونه می‌توانید دستگاه تهویه و بخاری خودرو را خاموش کنید یا صدای ضبط را کم کنید حتی از سرنشینان نیز بخواهید که سکوت کنند تا شما متوجه صدای گوش خراش ترمز شوید.

مرحله دوم، تشخیص مشکلات ترمز به صورت چشمی

برای تشخیص مشکلات ترمز و دیسک ترمز بهترین کار استفاده از حس بینایی است، بنابراین خوب است که بیاموزید که چشم‌های تیزبین داشته باشید که بتوانید به دقت اتومبیل خود را بررسی کنید که در این مورد با بررسی کردن لنت‌های ترمز و فضای موجود در دنده‌های چرخ را بررسی کنید. به شکلی که حداقل ¼ اینچ فاصله مناسب است چنانچه که فاصله کمتر از این مقدار باشد خوب است اقدام به تعویض لنت‌های ترمز کنید.

نحوه‌ی تعمیر دیسک ترمز

مرحله سوم، تشخیص مشکلات سیستم ترمز از طریق اندازه گیری میزان فشار وارد به پدال

تقویت حس لامسه بسیار مهم است. این حس نیز یکی از روش‌هایی است که به شما در شناسایی مشکلات اتومبیل خود کمک می‌کند تا بتوانید از طریق حس لامسه، میزان فشاری که به پدال وارد می‌شود را به خوبی اندازه‌گیری کنید. در صورتی که فشار خیلی زیاد باشد از علائم نشتی روغن ترمز است که در بعضی از موارد نیز حالی از آسیب دیدن دیسک ترمز است. چنانچه که وسیله نقلیه‌ی شما در زمان ترمز گرفتن تنها به یک جهت تمایل پیدا کند، نمایانگر این است که سیستم ترمز دچار مشکل شده است و یا در بعضی از موارد به دلیل ساییده شدن لاستیک‌ها است.

با رعایت تمامی موارد فوق می‌توانید به سادگی مشکلات سیستم ترمز را شناسایی کنید و در صدد رفع آن‌ها برآیید. در صورت مشاهده‌ی هر کدام از این نشانه‌ها سریعاً اقدام به تعمیر آن کنید، زیرا این سیستم می‌تواند سرعت خودروی شما را کنترل کند، اما در صورت خراب بودن می‌تواند خسارت‌های غیر قابل جبرانی را ایجاد کند در نتیجه تصادف اتفاق می‌افتد.

مهم‌ترین مواردی که بسیار حیاتی است این است که بدانید اتومبیل خود را توسط چه کسی تعمیر کرده‌اید؛ زیرا در صورتی که اتومبیل شما توسط افرادی که تجربه و مهارت کافی در این زمینه نداشته باشند تعمیر شود تنها در مدت کوتاهی مشکل برطرف می‌شود، اما مجدد خراب می‌شود و شما باید دوباره اتومبیلتان را به تعمیرگاه ببرید درصورتی که با شناسایی یک تعمیرگاه متخصص و مجرب در این حوزه می‌توانید با خیال آسوده و اطمینان خاطر خودروی خود را به آن بسپارید و خودروی سالم تحویل بگیرید.

انتخاب تعمیرکار معتبر برای عیب یابی دیسک ترمز خودرو

برای اینکه بدانید هنگام خراب شدن اتومبیلتان را کجا ببرید خوب است که از دوستان و آشنایان خود در این زمینه سوال کنید تا به شما معرفی کنند. همچنین می‌توانید از گروه ماشین سازی دیسکا که به صورت تخصصی در حوزه سیستم‌های ترمز و فروش دستگاه دیسک تراش روکار فعالیت می‌کند، مشورت بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

امیدوارم که نوشته برای شما مفید بوده باشد و بتوانید به راحتی مشکلات سیستم ترمز خودرو را از بین ببرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها