مقالات

زمان تعویض روغن ترمز

زمان تعویض روغن ترمز

اگر شما از جمله افرادی هستید که به ایمنی خودرو خود توجه می کنید، حتما می دانید که روغن ترمز همانند دیسک و یا کالیپرهای ترمز، نقش کلیدی در عمل توقف و ترمزگیری ماشین شما دارد. احتمالا با این سوال مواجه شده اید که آیا اساسا نیازی به تعویض روغن ترمز خودرو است؟ آیا فقط اطمینان از پر بودن مخزن روغن ترمز کافی نیست؟ و اینکه اگر نیاز به تعویض روغن ترمز هست در چه زمانی باید صورت بگیرد؟

 

پس از چه مدتی زمان تعویض روغن ترمز است؟

به صورت خلاصه هر چند سال یک بار.

شاید شنیده باشید که روغن ها، مثل خون در گردش برای خودرو هستند و نقش اساسی در سلامت خودرو دارند. بهترین راه برای فهمیدن زمان تعویض روغن ترمز استفاده از کاتالوگ تولید کننده روغن و خودرو است تا بتوانید بر اساس توصیه های ذکر شده عمل کنید. برخی از تولید کنندگان توصیه می کنند 2 ساله و بعضی دیگر تا 3 سال یا حدود 70000 کیلومتر را پیشنهاد می دهند و شاید بعضی ها هیچ توصیه خاصی نکنند!

 

چرا روغن ترمز باید تعویض شود

تمام خودروهای امروزی از روغن هیدرولیک برای سهولت انجام فرمان ها در سیستم های خود استفاده می کنند. این سیتم های هیدرولیک مانند سیستم ترمز هیدرولیک، تماما سیتم های بسته هستند و ورود و خروج موادی ندارند اما به هر حال پس از استفاده چند ساله قطعا آلودگی هایی بر اثر عوامل محیطی و … وارد این سیتم خواهند شد. به طور مثال رطوبت و یا گرد و غبار می توانند به این سیستم به راحتی نفوذ پیدا کنند و طبیعتا اثرات منفی بر کل سیستم ترمز خواهند داشت.

علاوه بر این تعویض روغن ترمز در زمان مناسب می تواند از آسیب رساندن به کل سیتم ترمز مانند خطوط ترمز، کالیپرها جلوگیری کند. بنابراین به راحتی می توان گفت که تعویض کل روغن ترمز بسیار کم هزینه تر از تعمیرات به خاطر آسیب به اجزاء ترمز در آینده خواهد بود. در شرایطی که روغن ترمز خودروی خود را در بازه های زمانی مشخص تعویض نکنید، این امر می تواند بر قطعات سیستم ترمز خودرو تاثیر منفی بگذارد. یکی از مهمترین قطعاتی به کار رفته در خودرو که نقش بسیار مهمی در سیستم ترمز خودرو دارد، دیسک ترمز می باشد. در بسیاری از تعمیرگاه برای تراشکاری و اصلاح سیستم ترمز خودرو از دستگاه دیسک تراش استفاده می کنند.

 

علائم و نشانه های زمان تعویض روغن ترمز

  • باز کردن مخزن و چک کردن به صورت چشمی و بصری و مشاهده آلودگی و ذرات معلق و گرد و غبار در روغن ترمز
  • رنگ روغن ترمز معمولا باید نارنجی، آبی و یا سبز شفاف باشد و کدر و مات نشده باشد
  • اگر روغن بوی سوخته بدهد
  • ظاهر روغن بیشتر شبیه به روغن سوخته شده باشد
  • حس کنید پدال ترمز اسفنجی تر از حالت معمول شده است
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها