مقالات

بررسی و تعویض سیستم‌های ترمز چگونه است؟

بررسی و تعویض سیستم‌های ترمز

بررسی و تعویض سیستم‌های ترمز چگونه است؟

اگر شما در مورد عملکرد ترمزهای خود نگران هستید، قبل از رفتن به یک سفر طولانی بررسی و تعویض سیستم‌های ترمز ضروری است، با یک تکنسین متخصص ترمز و یک بازرس ترمز صحبت کرده و وسیله نقلیه خود را به آن‎ها بسپارید. در این صورت می‌توانید از مسافرت خود اطمینان داشته و با خیال راحت رانندگی کنید. پس از بازرسی، می‌توانید گزارشی از سیستم ترمز خود تهیه کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

آیا اتومبیل من بازرسی ترمز نیاز دارد؟

در هنگام استفاده از ترمزهای خود و دقت کردن به یک سری علائم می‌توانید از تعویض سیستم ترمز خود با خبر شوید.

مواد اصطکاکی

زمانی که موادی در لنت ترمز جمع شود و آن را بپوشاند، باعث اصطکاک آن با دیسک شده و در هنگام ترمز گرفتن به شدت سر و صدا به راه می‌اندازد. این صدا باعث آسیب دیدن فلز شده و برای دیسک ترمز نیز خطرناک می‌باشد. در این صورت دیسک ترمز در چرخ کند شده و نیاز به تراشیدن دارد. کار تراشیدن دیسک را دستگاهی به نام دستگاه دیسک تراش بر عهده می‌گیرد که در صورت درست تراش دادن، وسیله تیز شده و به کار خود ادامه می‌دهد.

جیر جیر کردن

گاهی با فشار دادن پدال ترمز، صداهای ناهنجاری از چرخ‌ها بلند می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده آن است که ترمز گیر کرده است و لنت آن به سختی می‌تواند دیسک را تحت تاثیر قرار دهد. اما برخی از لنت‌ها دارای نشانگرهای سایش هستند که در هنگام استفاده از سیستم ترمز، سوزانده شده و راننده را از خرابی آن مطلع می‌کنند.

دستگاه دیسک تراش

داشتن پرش

زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید و آن به سمت بالا پرش دارد، نشان می‌دهد که دیسک ترمز به علت گرمای بیش از اندازه آسیب دیده است. در این زمان دیسک ترمز تحریف شده و دیگر درست نمی‌تواند با لنت‌ها در ارتباط باشد.
در این صورت دیسک تیزی خود را از دست داده و به تراشیدن نیاز دارد. این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که شما پدال را به شدت فشار می‌دهید، در این صورت باید ABS را چک کرده و آن را ارتقاء دهید.

کشش

اگر هنگام استفاده از ترمز خودرو شما به سمت چپ  راست می‌رود و به سختی می‌توانید خودرو را کنترل کنید، معمولا نشان‌دهنده‌ی یک چسبنده‌ی هیدرولیکی یا مکانیکی است که این اختلال را در سیستم ترمز ایجاد می‌کند. بازرسی ترمز اتومبیل می‌تواند دلیل دقیقی برای مشکل شما پیدا کند.

نگرفتن درست ترمز

اگر با گرفتن پدال ترمز احساس می‌کنید سیستم ترمزتان به خوبی کار نمی‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از وجود هوا در خطوط ترمز باشد. این کار از جریان مایع ترمز در سیستم آن جلوگیری می‌کند. در این صورت ترمز نمی‌گیرد و باعث اذیت کردن شما در طول رانندگی می‌شود.

دستگاه دیسک تراش

نرم بودن پدال ترمز

این نشان‎دهنده یک گسل جدی در سیستم ترمز است که باید بلافاصله آن را بررسی کنید. در صورت نرم بودن بیش از اندازه پدال ترمز، می‌توان گفت که ترمز نگرفته و باعث ایجاد خطراتی می‌شود. این مشکل معمولا زمانی به‎وجود می‌آید که مایع ترمز، اثر خود را از دست داده باشد و در سیلندر ماشین گسل‌هایی رخ داده باشد.

نور داشبورد

اگر در هنگام اعمال ترمز یا به طور دائم، نور هشدار ترمز در پانل دستگاه شما نمایش داده شود، معمولا به این معنی است که سطح مایع ترمز به طور بحرانی کم است و برای گرفتن ترمز باید به حجم آن اضافه کرد. هم‌چنین می‌تواند نشان‎دهنده یک نشت در شلنگ‌های ترمز بوده که در این صورت شما باید شلنگ مورد نظر را تعویض یا تعمیر کنید.

دستگیره عالی

اگر ترمز دستی حد معمول نداشته باشد و بسیار بالا باشد، باید آن را حل کرد. در ماشین‌های مدرن، این مشکل معمولا حل شده و سیستم ترمز دستی به خوبی کار می‌کند.

دستگاه دیسک تراش

مایع ترمز قدیمی

اگر مایع ترمز شما بیش از 2 سال است که کار می‌کند، ممکن است اثر خود را از دست بدهد، زیرا دارای خواص هیدروژنی بوده و به این معنی است که رطوبت را در طول زمان به خود جذب می‌کند.
این کار بر خواص مایع تاثیر می‌گذارد و منجر به کاهش توانایی سیستم ترمز می‌شود. مایع ترمز باید تقریبا هر دو سال تعویض شود اما این موضوع به نوع وسیله نقلیه و همچنین مقدار کارکرد آن بستگی دارد.

به منظور حفاظت از جان و مال خود، هر چند وقت یکبار سیستم ترمز خود را بررسی کرده و آن را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید. چک کردن ترمزهای یک وسیله نقلیه بخش مهمی از طرح تعمیر و نگهداری پیشگیرانه خودرو است. افراد متخصص می‌توانند با بررسی مشکلات آن از بهبود سیستم مطلع شده و آن را به خوبی مورد تشخیص قرار دهند.
به این ترتیب فرصتی برای بازگرداندن کارایی سیستم ترمز و همچنین عملکرد آن وجود دارد. با وجود شرکت‌ها و تعمیرگاه‌هایی که دیسک‌های خودروی شما را می‌تراشند و آن‌ها را به حالت اولیه خود باز می‌گردانند، از درست شدن سیستم ترمز دیسکی خودروی خود می‌توانید مطمئن شوید و از آن به خوبی استفاده کنید.

هنگامی که ترمزهای خود را جایگزین کنید، متوجه خواهید شد که الگوهای رانندگی متفاوت، تاثیرات چشمگیری بر میزان کارکرد ترمزهای شما دارند و با کمی دقت می‌توانید بیشتر از آن‎ها مراقبت کنید.
به عنوان مثال، مجموعه‌ای از ترمزها می‌توانند تا صدها کیلومتر به شما کارایی نسبتا خوبی دهند، در صورتی که همین ترمزها به شخصی دیگر کمتر کار داده و ممکن است راننده را دچار مشکل کنند. تمامی این عوامل به نوع رانندگی فرد بستگی داشته و ممکن است تغییر کند.

تعمیر دیسک ماشین

ترمزهای جلو معمولا قبل از ترمزهای عقب کار می‌کنند. چرا که آن‌ها درصد بیشتری از بار اتومبیل را بر دوش می‌کشند و متخصصان خودرو معمولا به چرخ‌های جلو اهمیت بیشتری داده و به آن‌ها توجه می‌کنند. اغلب توصیه می‌شود که لنت‌های ترمز را پس از گذشت زمان تعویض کرده و به نحوه‎ی درست کار کردن آن‎ها دقت نمایید.
ضخامت دیسک ترمز باید اندازه‌‎گیری شود و در صورت کم یا زیاد بودن آن باید با لنت مناسب تعویض گردد. دیسک‌های ترمز یا طبل‌ها باید در مجموعه محور سیستم ترمز جایگزین شوند. جایگزینی یک دیسک ترمز یا طبلی می‌تواند عملکرد ترمز ناپایدار را بهبود بخشد و باعث سایش کمتر دیسک‌ها و لنت ترمز شود.

هنگامی که قطعات جدیدی بر روی سیستم ترمز اتومبیل نصب می‌شود، به خوبی می‌توانید قبل و بعد آن را مقایسه کرده و از درست کار کردن ترمز خود لذت ببرید. اعمال ترمز بیش از حد می‌تواند به قطعات جدید نیز آسیب‌های جدی وارد کند و منجر به از دست رفتن عملکرد ترمز شود.

برای اطمینان حاصل کردن از کارکرد درست سیستم ترمز خود باید حداقل دو بار در سال اتومبیل خود را چک کرده و در صورت امکان قطعات آن را تعویض کنید. شما همچنین می‌توانید سیستم ترمز خود را قبل از هر سفر طولانی بررسی کنید.

برای اطمینان از اینکه ترمزهای شما همیشه در بهترین حالت هستند، باید با گذشت زمان آن را مورد امتحان و بررسی قرار دهید. تا زمانی که شما مالک اتومبیل خود هستید، باید بر تمامی عملکردهای آن نظارت داشته و برای بررسی و تعویض سیستم‌های ترمز خود اقدام کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کوتن
کوتن
4 سال قبل

سلام
تبریک می گم
تو این زمینه بهترین هستین

سایتتون هم زیباست

مدیر رادمهر
مدیر رادمهر
3 سال قبل
پاسخ به  کوتن

درود، خیلی خیلی ممنونیم.

علیپور
علیپور
4 سال قبل

ممنون از شما. واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

مدیر رادمهر
مدیر رادمهر
3 سال قبل
پاسخ به  علیپور

لطف شماست.