مقالات

زمان مناسب برای تعویض مایع ترمز 

تعویض مایع ترمز

هنگامی که اسم لوازم موردنیاز برای نگهداری از سیستم ترمز خودرو به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن بقیه می‌رسدT قطعاتی مانند دیسک ترمز و یا لنت ترمز خواهد بود و کمتر کسی به تعویض مایع ترمز وسیله نقلیه خود توجه می‌کند.
با این حال حقیقتی که وجود دارد این است که تعویض مایع ترمز در کنار سایر قطعات مانند روتور و یا دیسک ترمز، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
به همین دلیل اگر تا این لحظه این بخش از سیستم ترمز خود را نادیده گرفته‌اید، بهتر است که در سریع‌ترین زمان ممکن برای بررسی , تعویض مایع ترمز اقدام کنید.

تغییرات تعمیر و نگهداری به کمک سیالات ترمز

با نگاهی به گذشته متوجه خواهید شد که پس از تولید سیستم ترمز ضد قفل، خودروسازان به این نتیجه دست یافتند که برای افزایش تعمیر و نگهداری از وسایل نقلیه لازم است که مایع ترمز آن هر دو سال یک بار با مایع جدید و حتی بدون در نظر گرفتن مسافت طی شده توسط خودرو، جایگزین شود.
در تمام مدتی که مهندسان در حال آزمایش و توسعه وسایل نقلیه بودند، به ایده‌هایی مناسب در این مسیر دست یافتند، هر کدام از روش‌های تعیین شده به منظور دلیل خاصی انجام می‌شد.

تعمیر و نگهداری دیسک ترمز

با این حال بازه زمانی بسیار مهم است، زیرا در طول زمان صرف نظر از اینکه چه مقدار رانندگی می‌کنید، مایع ترمز به صورت طبیعی رطوبت هوای خارج را جذب می‌کند، این عمل می‌تواند به شدت باعث کاهش توانایی دیسک ترمز و در نتیجه خوردگی لنت‌های آن شود.

خودروسازان از این جهت توصیه می‌کنند تعویض مایع ترمز در دوره‌های منظم انجام شود، زیرا باعث طولانی‌تر شدن عمر و بازدهی دیسک ترمز و سایر اجزای سیستم ترمز خواهد شد. علاوه بر آن یکی دیگر از مزایای این روش این خواهد بود که فواصل تعمیر و نگهداری آن می‌تواند بیشتر شود، در نتیجه باعث کاهش هزینه‌های کلی شما خواهد شد، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خودروی شما حداقل 8 سال عمر مفید خواهد داشت.

بسیاری از مواد مایع ترمز مصنوعی وجود دارد که برای استفاده در سیستم‌های ترمز ضد قفل و قطعاتی مانند دیسک ترمز حساس توصیه نمی‌شوند.
عمده‌ترین ماده‌ای که در مایع ترمز وجود دارد، همان هیدروکروم است که به صورت طبیعی 1.5 تا 3 درصد آب را در مناطقی با فشارهای جوی جذب می‌کند، در آب و هوای مرطوب این نرخ ممکن است بالاتر هم برود.

رطوبت همواره از طریق حفره‌های میکروسکوپی که در شلنگ ترمز وجود دارند، به مایع ترمز می‌رسند و به هیچ وجه نمی‌شود از وارد شدن آن‌ها جلوگیری کرد.
به همین دلیل می‌توانند به مرور باعث اختلال در کار دیسک ترمز و به طور کلی سیستم شوند.

مایع ترمز

بسیاری از خودروسازان تعویض مایع ترمز را هر دو سال یک بار توصیه می‌کنند، هر چند ممکن است این عدد به دوره‌های 1 ساله و یا 3 ساله نیز تغییر یابد.

با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که کشش نامطلوب در چرخ‌های ترمز نه تنها به دلیل مشکل در دیسک ترمز، بلکه ممکن است ناشی از فرسودگی مایع ترمز باشد.

آیا راهی آسان برای آزمایش سطح مایع ترمز وجود دارد؟

یک تستر مایع ترمز می‌تواند یک ابزار مفید برای نظارت و بررسی سطح مایع ترمز خودروی شما باشد، زیرا در این حالت قادر خواهد بود تا میزان رطوبت وارد شده به آن را تشخیص و گزارش دهد.

چرا تعویض مایع ترمز مهم است؟

به عنوان مایع ترمز، در زمانی که خودرو در حال حرکت است، نقطه جوش آن شروع به کاهش به دماهای پایین‌تری می‌کند، به این معنی که زودتر به حالت جوش نزدیک خواهد شد و این می‌تواند مشکل‌ساز باشد.
زیرا مایع داغ ترمز در شلنگ‌ها و خطوط ترمز می‌تواند باعث آسیب زدن به آن‌ها شود.

در حالت معمولی مایع ترمز فشرده نمی‌شود، به همین دلیل فشار می‌تواند به صورت مساوی در کل سیستم ترمز منتقل شود و حتی عملکرد دیسک ترمز در این شرایط مطلوب خواهد بود.

دیسک ترمز

اما در صورتی که مایع ترمز جوشانده شود، می‌تواند به یک حالت گاز تبدیل شود و به شکل حباب‌هایی درآید که در همه جا پراکنده‌اند.
در این حالت زمانی که به صورت ناگهانی برای اعمال ترمز اقدام می‌کنید، ممکن است زمان بیشتری برای ترمز کردن و توقف خودرو نیاز داشته باشید و یا اینکه قادر به توقف آن نباشید.

انجام تعمیرات مایع ترمز می‌تواند مانع از اختلال در کارایی سیستم ترمز شما شود.

عدم توجه به این مسائل باعث شکست جزئی و یا کامل قطعات ترمز خواهد شد.

خوردگی و وجود آلاینده‌ها در سطح دیسک ترمز، سبب می‌شود که کالیپر ترمز به نقطه‌ای نزدیک شود که قادر به اعمال صحیح ترمزها نباشد.
اقدام برای جلوگیری از خوردگی در قطعات ترمز، یکی دیگر از نکاتی است که به صورت مرتب می‌تواند به افزایش عمر سیال کمک کند.

زمان مناسب برای تعویض مایع ترمز

در حالی که فواصل دقیقی برای تعویض مایع ترمز برنامه‌ریزی نشده است، با این حال توجه به آن می‌تواند در صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها کمک کند.
لنت‌ها و دیسک ترمز نیز مانند مایع ترمز نیاز به جایگزینی دارند، بنابراین بروز مشکل در سیستم تنها ناشی از مسائلی و‌نارسایی‌ها در سطح سیال نخواهد بود.

خرید و نصب ترمز

زمانی که برای تعمیر و یا تعویض دیسک ترمز و یا سایر قطعات ترمز اقدام می‌کنید، زمان مناسبی برای بررسی سطح سیال و تعویض آن در اختیار خواهید داشت.

برای حذف کامل مایع ترمز، به یک سیستم فلاشینگ مناسب خواهید داشت.
به کمک این قطعه فشار کافی در یک سیستم ایجاد می‌شود که می‌توان به کمک آن مایع قدیمی را خارج کرده و مایع جدید را جایگزین آن نمود.
این فشار می‌تواند به کمک اعمال فشار بر پدال ترمز و یا با استفاده از یک ابزار پمپ فشار دستی انجام شود.

ابزارهای فشار قدرت دستی، مناسب مایع ترمز خواهند بود.
در صورتی که برای تعویض مایع ترمز با مشکل مواجه شوید، می‌توانید به کمک آموزش‌های دفترچه راهنما و یا با استفاده از آموزش‌های اینترنتی برای انجام این کار اقدام کنید، با این حال چنانچه هنوز برای تعویض مایع ترمز اطمینان ندارید، از یک تعمیرکار حرفه‌ای و متخصص خودرو برای این کار کمک بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها