مقالات

انواع دستگاه‌های برش دیسک (بخش دوم)

انواع دستگاه‌های دیسک تراش

انواع دستگاه‌های برش دیسک بخش دوم

دیسک‌ها معمولا برای کارهایی مانند برش، سنگ زنی، پرداخت یا انجماد مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین هیچ گاه نباید از یک دیسک سنگ بری برای برش وسایل دیگر استفاده کرد چون هر کدام از دیسک‌ها برای کارهای گوناگونی ساخته می‌شوند.

مقاله پیشنهادی : کسانی

انواع دیسک‌ها و فایل‌های پیوست

هر دیسک باید به عنوان “سنگ” یا “فلز” برچسب‌گذاری شود. دیسک‌های برش سنگ در واقع تمایل زیادی به بریدن و تراشیدن فلزات دارند. البته این را باید مورد توجه قرار داد که این وسایل بسیار خطرناک هستند و در هنگام کار با آنها باید به اطرافیان و اشیاء نزدیک توجه داشت و نحوه‌‎ی استفاده‌ی ایمن از انواع دیسک‌ها را آموزش دید.
با توجه به توضیحات بالا، باید تمام حواستان به تیغه‌های تیز وسیله مورد نظر بوده و آن را در محیط‌هایی که از افراد آن مطمئن نیستید، رها نکنید.
احتمالا گاهی اوقات دیده‌اید که همراه دیسک‌ها و وسایلی که تیز و برنده هستند، محافظ هایی برای نگهداری از وسیله و همچنین کاهش احتمال خطرات وجود دارد. این محافظ قابل تنظیم است و با کمی سست کردن آن قادر خواهید بود آن را تنظیم کنید تا مشکلی برای تان بوجود نیاید.

در مطالب بالا به این موضوع پرداختیم که حتما باید وسیله‌ای متناسب با شکل استفاده خود انتخاب کنیم و همیشه باید سعی کنیم مانند نگهبان از آن نگهداری و محافظت کنیم. اکنون وقت آن رسیده است تا انواع فایل‌های پیوست موجود را مشاهده کنیم:

انواع دستگاه‌های دیسک تراش

دیسک‌های برش (فلز و سنگ): این دیسک‌ها توانایی برش دادن بر روی سنگ و فلز را دارند. در این موارد دیسک‌های برش فلز برای برش فلزات استفاده می‌شود و دیسک‌های برش سنگ برای برش سنگ یا آجر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیسک‌های برش الماس (کاشی، تخته سنگ، سنگ مرمر، گرانیت، مواد ساینده، آسفالت): مجددا می‌توان گفت که نام این دیسک‌ها خودشان را معرفی می‌کنند. این نوع دیسک که بر روی لبه‌های آن تکه الماسی قرار دارد، بسیار قوی بوده و از قدرت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. هنگام خرید این نوع دیسک برس خیس یا خشک آن را به خوبی بررسی کنید. به‎طوری‎که بدانید برای برش اشیاء توسط این دیسک‌ها چه راه هایی را باید در پیش بگیرید.

دیسک‌های ساینده (پد و دیسک‌های سندینگ): به طور کلی این دیسک‌ها را می‌توان به یک پد یا پایه نرم به آسیاب یا سنگ شکن متصل کرد و از آن استفاده نمود.

قلم مو: این نوع دیسک اساسا در چرخ گوشت‌های شما قرار دارد. گروه این دیسک‌های پیچ خورده، در اطراف محیط چرخ گوشت قرار می‌گیرند و سپس به آن محکم پیچ می‌شوند. عمل پیچشی دیسک باعث می‌شود که تمیز کردن آن به شدت دشوار باشد و کمتر کسی به آن فکر کند.

انواع دستگاه‌های دیسک تراش

دیسک‌های پرداختی: این دیسک‌ها به بخش‌های رشته مانند مته شما متصل می‌شوند و با یک دکمه پیچ و مهره پیچیده می‌شوند. این دیسک‌ها قابل دسترس و تعویض می‌باشند. البته جالب است بدانید که این نوع دیسک برای سطوح سخت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. لاینرها یا وسایلی از این قبیل برای سطوح ظریف‌تر استفاده می‌شوند تا آسیبی به آن شیء وارد نشود و آن سالم بماند. هنگام کار بر روی سطوح ظریف‌تر لازم است که از وسایل با سرعت و دقت بالا استفاده کنید. دیسک‌ها دارای شاخص‌های قیمتی و کیفیتی بسیاری می‌باشند و با قیمت‌های مختلفی از یکدیگر جدا می‌شوند.
دیسک‌های ارزان‎تر که شامل دستگاه سنگ زنی و برش می‌شود، نسبت به دیسک‌های گران قیمت به سرعت شارژ می‌شوند، و این کار به نوع و مدل دستگاه نیز بستگی دارد.

دیسک‌های تخت: اگرچه این نوع دیسک عمدتا برای شستشو و تمیز کردن سطوح (بیشتر فلزات) مورد استفاده قرار می‎گیرد، اما این را هم باید در نظر بگیرید که این دیسک‌ها معمولا اشیاء را خرد می‌کنند و لبه‌های آنها را می‌پرانند. بنابراین اگر شما نیاز به سنگ زنی دقیق داشته باشید، استفاده نکردن از آنها بهترین راه حل است. اما با کمی دقت بالا شما نیز می‌توانید پایانی بی‌نظیر را دریافت کنید.

قطعات مختلف یک دیسک

اگر از ویژگی‌های تولید کننده محصول چشم پوشی کنیم، تمامی دیسک‌ها دارای ویژگی‌ها و قطعات مختلفی می‌باشند.
اکثر مدل‌های فروخته شده این وسایل به برق متکی بوده و با قطع آن خاموش می‌شوند. باید به این اقدام احترام گذاشت و قدرتمندی دستگاه را در هنگام وجود برق یادآوری کرد.
در رابطه با سوئیچ‌های مورد استفاده در این وسایل، اکثر سازندگان این موضوع را پیکربندی می‌کنند تا شما بتوانید انگشت خود را روی آن فشار داده و از ابزار مورد نیاز خود استفاده کنید.

انواع دستگاه‌های دیسک تراش

به خاطر داشته باشید که هرگز از دست یا هیچ کدام از اندام‌های بدن خود برای چک کردن سرعت یا قدرت وسیله استفاده نکنید. چون این عمل به هیچ وجه از نظر ایمنی درست نبوده و در صورت توجه نکردن به این موارد بدن شما به شدت مورد آسیب قرار می‌گیرد. در این صورت باید سعی کنید که در مقابل تمام ابزارهای قدرتی و سرعتی از اندام‌های بدن خود به خصوص چشم و دست به خوبی محافظت کنید. افرادی که فلزها را به هم جوش می‌دهند در معرض آسیب چشمان خود هستند، به همین دلیل در هنگام کار باید از عینک‌های مخصوصی استفاده کنند.
تمامی چرخ گوشت‎هایی که جدیدا تولید می‌شوند، دارای یک محافظ بوده و از کاربر در برابر خطرات و آسیب‌های موجود مراقبت می‌کنند و آلودگی‌های دیسک را به دور از مصرف‎کننده نگه می‌دارند.

همانطور که ذکر شد، بیشتر دیسک‌ها دارای یک دکمه قفل دیسک نیز می‌باشند که به شما اجازه می‌دهد تا چرخش دیسک را کنترل و قفل کنید.
در برخی از این دستگاه‌ها با یک دسته جانبی می‌توان دیسک را از بقیه قطعات جدا نمود. این اعمال تنها برای حفاظت از مصرف‎کننده و همچنین خود وسیله صورت می‌گیرد که در صورت رعایت این اصول عمر وسایل چندین سال افزایش می‌یابد.
نکته نهایی که لازم است شما در هنگام خرید و یا حتی زمان استفاده از آن به خاطر داشته باشید، قدرت و توان موتور آن وسیله میباشد. برس موتور نیز یکی دیگر از موضوعات مهم در وسیله های دارای دیسک می‎باشد که این برس از طرف موتور در وسیله قرار می‌گیرد و به آن اجازه می‌دهد تا به خوبی کار کند.

در اصل، کوئل موتور باید برای تکمیل یک مدار الکتریکی به وسیله مورد نظر متصل شود و برای انجام این کار حلقه مس یا حلقه برنج تا آنها بتوانند با برس موتور به خوبی ارتباط برقرار کرده و بدون هیچ مشکلی در اختیار و دسترس شما قرار بگیرند.در هر حال باید دو پیچ نگهدارنده را در هر دو طرف بدن موتور سوار کنید، تا بتوانید از امکانات برس موتور نهایت استفاده را ببرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها