مقالات

آموزش تعویض پدال ترمز از صفر تا صد

آموزش تعویض پدال ترمز

آموزش تعویض پدال ترمز در 5 مرحله انجام میشود که در ادامه به طور مفصل به آن پرداخته شده است. در صورتی که خودتان قصد تعویض پدال ترمز را دارید پیش از هر اقدامی ابتدا دفترچه راهنما را مطالعه کنید و در مورد وزن و ضخامت روتور و دیسک ترمز اطلاع یابید.
با توجه به اینکه جک خودرو می‌تواند حداقل ¾ وزن ماشین را تحمل کند برای خارج کردن چرخ‌ها و بررسی دیسک ترمز یا تعویض پدال ترمز به جک خودرو نیاز دارید.

ترمز به تنظیم کالیپر و اتصال آن به لنت ترمز کمک می‌کند. تنظیم پیستون کالیپر ترمز معمولا بدون این ابزارها غیر قابل استفاده است. کاملا روشن است که لنت‌های ترمز برای جایگزین شدن قطعات قدیمی خودرو نیاز به لنت‌های جدید دارند. بیشتر تولیدکنندگان قطعات دیسک ترمز می‌توانند به شما کمک کنند با بتوانید لنت‌های ترمز مناسب‌تری پیدا کنید. در بیشتر مواقع نیاز است که هنگام تعویض لنت ترمز، روتور ترمز جدیدی جایگزین کنید.

این تکنیک ارزان‌تر و امن‌تر از سایر روش‌های دیگر است. با گذشت زمان لنت‌های ترمز و روتور ترمز نازک شده و کارایی آن‌ها به شدت کاهش خواهد یافت.
تعویض لنت‌های ترمز به نظر کار بسیار ساده و راحتی است در حالی که این کار بستگی به نوع و مدل خودرو متفاوت است؛ از همین رو استفاده از دفترچه راهنما می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید این کار را به نحو احسن انجام دهید.

پدال ترمز

5 اقدام برای تعویض پدال ترمز

مراحل تعویض پدال ترمز عبارت است از:

  1. بالا نگه داشتن خودرو از سطح زمین
  2. بررسی سیستم دیسک ترمز و تعویض لنت ترمز
  3. تعویض لنت‌های ترمز
  4. نصب کالیپر ترمز
  5. مونتاژ تایرها

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. بالا نگه داشتن خودرو از سطح زمین

با توجه به اهمیت دیسک ترمز نخستین اقدام بالا نگه داشتن خودرو از سطح زمین برای بررسی سیستم دیسک ترمز و تعویض راحت‌تر لنت‌های ترمز. با کمک جک خودرو می‌توان این کار را انجام داد، سپس با استفاده از آچار پیچ‌ها را شل کنید و تایر را خارج نمایید. خوب است این کار را در دو طرف خودرو انجام دهید.

هنگامی که آچار در جای درست قرار بگیرد خودرو از سطح زمین بلند خواهد شد. با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو می‌توانید متوجه شوید که جک خودرو را در کدام نقطه قرار دهید بعد از پیدا کردن موقعیت مناسب جک خودرو به راحتی از روی زمین بلند می‌شود.

پدال ترمز

2. بررسی سیستم دیسک ترمز و تعویض لنت ترمز

بعد از بررسی میزان تاثیرات فشار وارد شده بر روی کالیپر و عملکرد ترمز متوجه خواهید شد که کالیپر ترمز مشابه یک گیره در خودرو عمل می‌کند. لنت‌های ترمز در خودرو موجب فشار به دیسک ترمز می‌شود، این کار منجر به کاهش سرعت چرخ‌ها و در نهایت متوقف شدن خودرو می‌گردد. بعد از اینکه چرخ‌ها را خارج شدند می‌توانید دیسک، لنت و کالیپر را مشاهده کنید.

چنانچه لنت ترمز نیاز به تعویض دارد بهتر است قطعات قدیمی را به آرامی جدا کنید زمانی که در حین باز کردن کالیپر ترمز دچار آسیب شد، اقدامات لازم را برای تعویض این قطعه انجام دهید. وقتی لنت‌های ترمز را از مکان خود خارج می‌کنید باید به شیوه قرار گرفتن آن‌ها توجه کنید یا برای اطمینان بیشتر عکس بگیرید تا در هنگام جایگزین کردن قطعه جدید دچار مشکل نشوید.

3. تعویض لنت‌های ترمز

برای تعویض لنت‌های ترمز، لازم است که روغن ترمز به بخش‌های خارجی لنت‌های ترمز هم اعمال شود. هنگامی که برای ترمز گرفتن اقدام می‌کنید با آوردن فشار بر روی پدال ترمز، پیستون کالیپر ترمز به بخش‌های خارجی لنت ترمز فشار وارد می‌کند. از همین رو روغن ترمز موجب می‌شود تا سر و صدای سیستم ترمز کاهش یابد. توجه داشته باشید که در هنگام عملیات چسبندگی در بخش‌های جلویی لنت ترمز با روتور ایجاد نشود.

هنگام اعمال گریس ترمز، لنت‌های ترمز جدید را در همان محلی که لنت‌های قدیمی بودند نصب کنید. در صورتی که دیسک ترمز نیاز به تعمیر دارد می‌توانید از دستگاه دیسک تراش درجا کمک بگیرید.

پدال ترمز

4. نصب کالیپر ترمز

انواع کالیپر ترمز وجود دارد، نصب کالیپر ترمز یکی از فرایندهای تعویض پدال ترمز است که بعد از نصب لنت‌های ترمز جدید در سیستم دیسک ترمز انجام می‌شود. در ابتدای امر یکی از لنت‌های ترمز را داخل کالیپر ترمز قرار دهید. در مرحله بعدی قطعه پلاستیکی بزرگی از ابزار ترمز را در برابر کالیپر ترمز قرار دهید. سپس دسته را بر روی ابزار ترمز بچرخانید تا پیستون به سمت کالیپر ترمز فشرده شود. در این هنگام بهتراست پیچ و مهره‌ها را به طور کامل در جای خود تنظیم کنید.

5. مونتاژ تایرها

پیش از نصب تایرها لازم است از ابتدا همه چیز را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه چیز به درستی و محکم در جای خود قرار گرفته اند. بعد از اینکه تایرها را قرار دادید نوبت به محکم کردن پیچ‌ها می‌رسد با استفاده از جک، خودرو را به سمت زمین هدایت کنید.

در صورتی که اولین بار است که اقدام به تعویض لنت ترمز می‌کنید بعد از تعویض خوب است سیستم دیسک ترمز خودرو را با سرعت کم تست کنید. شاید تصور کنید که فرایند تعویض لنت ترمز بسیار ساده و راحت است به نحوی که هر کس از طریق ابزارهای مناسب می‌تواند این کار را انجام دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها