مقالات

هواگیری سیستم ترمز ABS

هواگیری سیستم ترمز ABS

با هواگیری سیستم ترمز ABS، یکی از نقص های فنی مهم در ترمز را برطرف کرده اید و می توانید از بروز تصادفات و حوادث تا حد زیادی جلوگیری کنید. وجود هوا در سیستم ترمز ABS می‌تواند مشکلاتی را بر خودروی شما ایجاد کند؛ از همین رو باید هر 2 الی 3 سال یکبار حتما هواگیری سیستم ترمز ضد قفل انجام شود. وجود یک پمپ خلاء می‌تواند این عملیات را در ساده‌ترین صورت ممکن انجام داده و باعث صرفه‌جویی در زمان شما شود.

هواگیری سیستم ترمز ABS

سیستم ترمز خودرو یکی از قسمت های بسیار مهم به کار رفته در اتومبیل می باشد که در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، نقش بسیار مهمی دارد. در صورتی که متوجه هر گونه خرابی در این قسمت از خودرو خود شدید، بهتر است در سریع ترین زمان ممکن اقدام به تعمیر آن کنید. امروزه دستگاه های متعددی در تعمیرگاه وجود دارند که می توانند خودروهای شما را با آسیب کمتر و در بازه زمان بسیار کوتاهتری تعمیر کنند، یکی از بهترین آن ها دستگاه دیسک تراش می باشد. با نگهداری درست و اصولی از خودروهای خود، می توانید از وارد شدن آسیب به اتومبیل خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید.

علائم و نشانه‌های وجود هوا در سیستم ترمز ای بی اس

با توجه به اینکه سطح مایع ترمز در مخزن بیش از اندازه پایین است، حباب‌های هوا در پمپ منجر به ایجاد اختلال در خودرو می‌شوند. وجود هوا در مخزن می‌تواند مانند یک مانع در طول فرایند ترمزگیری باشد. همچنین احتمال دارد که در برخورد با ذرات اتمی و ساینده فلزی قطعات متحرک در سیلندر اصلی و کالیپر آلوده شوند. به همین دلیل نیاز است که مایع ترمز تعویض شود.

به این لیست از علائم نشان دهنده وجود هوا در سیستم ترمز دقت نمایید.

  •  چند بارترمز گیری پشت سر هم انجام دهید و نگه دارید اگر حالت اسفنجی در زیر پای خود حس میکنید، هوا یا نشتی در سیستم ترمز وجود دارد.
  • توجه کنید که ترمز سالم و بدون هوا کاملا دارای مقاومت یکپارچه است و می توانید به آرامی آن را فشار دهید.
  • پایین آمدن بازده ترمز به گونه ای که حس می کنید خودرو در زمان مناسب متوقف نمی شود.
  • خالی شدن ناگهانی پدال ترمز در زیر پا به گونه ای که در بعضی موارد بدون هیچ فشاری به یک باره به پایین ترین سطح خود می رود.

 

علت نفوذ هوا به سیستم ترمز ABS

ساختار سیستم ترمز به گونه‌ای طراحی شده است که روغن ترمز توسط دریچه‌های هیدرولیک به سمت مخزن هدایت می‌شوند. در سیستم ترمز ABS که یک سیتم بسته است، نفوذ هوا و رطوبت از بیرون به داخل سخت خواهد بود اما به هر حال از نفوذ صد در صدی آنها نمی شود جلوگیری کرد. رطوبت وارد شده به سیستم با توجه به اینکه نقطه جوش آب کمتر از روغن ترمز است، می تواند در ترمزگیری های شدید که حرارت بالایی تولید می شود و سیستم داغ می شود به بخار تبدیل شود و در سیستم ترمز بماند. اجزائی مانند شلنگها، مخزن روغن، دریچه‌ها و پمپ‌ها نیز می‌توانند به مرور زمان و از طریق ذرات ساینده کوچک یا هر عامل مخرب دیگری خراب شوند و نفوذ هوا به داخل سیستم ترمز امکانپذیر شود. از طرفی دیگر نیز تعمیرات در خطوط و سیلندر و اجزاء ترمز هم باعث نفوذ هوا به این سیستم خواهد شد. به طور کلی هر نوع مواد زائد در روغن ترمز موجب می‌شود تا فرآیند توقف خودرو در سیستم ای بی اس دچار اختلال شود با این وجود در طراحی توسط خودروسازان بزرگ سعی می شود تا ترمزهای ضدقفل(ABS) در برابر مایع آلوده و نفوذ هوا بسیار مقاوم و بادوام باشند.

 سیستم ترمز ABS

ابزارهای موردنیاز برای هواگیری سیستم ترمز ABS

وسایل مورد نیاز برای هواگیری دیسک ترمز:

در مورد خودروها و ماشین های ایرانی مانند پژو، سمند، پراید، تیبا و… به کمک ابزارهای زیر می توان ترمز ای بی اس را هواگیری نمود.

  • روغن ترمز تازه
  • انواع آچار
  • جک
  • پمپ خلاء دستی
  • نوار تفلون
  • گریس
  • تعمیرکار خودرو (در صورت نیاز)

 

نحوه هواگیری ترمز ای بی اس

در یک متد قدیمی، هواگیری سیستم ترمز توسط دو شخص صورت می گرفت که یکی بر روی پدال ترمز فشار وارد میکرد و شخص دیگر عمل جمع آوری روغن ترمز خراب شده را انجام می داد. اما با وجود پمپ خلاء این فرآیند یک نفره و به راحتی انجام می شود. هواگیری ترمز ABS  بسته به نیاز هم میتواند برای کل سیستم ترمز ماشین صورت بگیرد و هم اینکه برای هر چرخ به صورت جداگانه انجام شود. در مواردی که سطح روغن ترمز در مخزن به شدت پایین رفته باشد یا اینکه سیلندر اصلی ترمز برای تعمیرات باز شده باشد یا علائم اسفنجی شدن پدال ظاهر شود، نیاز است که هواگیری ترمز ای بی اس برای کل خطوط سیستم ترمزگیری انجام شود.

برای هواگیری سیستم ترمز ضد قفل نیاز است که به شیوه زیر عمل کنید.

  1. با کمک گرفتن از جک خودرو، ماشین را بالا ببرید سپس هر چهار چرخ را از آن خارج کنید.برای انجام این کار نیاز به یک جعبه آچار دارید تا به راحتی پیچ‌ها و مهره‌های تایر را شل کنید و بعد از تمام شدن کار آن‌ها را در سرجای خود محکم کنید.
  2. در صورتی که توانایی یا فرصت انجام این کار را ندارید تنها کافی است کالیپر ترمز یا سیلندرهای اصلی را بیرون آورید.
  3. بعد از این مرحله بیش از نیمی از مایع ترمز خالی کنید و منتظر باشید تا هوای داخل آن خارج شود.
  4. رسوبات قدیمی را با استفاده از سرنگ از مخزن خارج کنید و آن را تمیز نمایید.
  5. مطمئن شوید که تمامی کثیفی‌ها و آلودگی‌ها از بین رفته باشند.
  6. در گام بعدی با استفاده از یک لوله پلاستیکی روشن، یک انتهای لوله را به داخل مخزن و سمت دیگر آن را به سمت دیگر بطری پلاستیکی هدایت کنید. این کار موجب خواهد شد تا شما بتوانید هواگیری مایع ترمز را به راحتی انجام دهید.
  7. در زمانی که روغن از خطوط ترمز خارج می شود حواستان به مخزن باشد تا خالی نشود در غیر این صروت دوباره هوا وارد سیستم می شود.
  8. با قرار دادن یک قطعه بر زیر پدال ترمز می‌توانید ازعدم حرکت آن اطمینان یابید.
  9. در صورت استفاده از پمپ خلاء، آن را 15 بار فشار دهید. سپس پیچ کیت کنترل مایع ترمز را بچرخانید تا مایع ترمز در سیستم جاری شود. در تمام مراحل لازم است که به سطح مایع ترمز توجه کنید.
  10. با فشار دادن پدال ترمز به صورت پیاپی می‌توانید از خروج کامل مایع ترمز اطمینان حاصل کنید.
  11. زمانی که هواگیری از دیسک ترمز به پایان رسید، بررسی کنید که تمام پیچ‌های کنترل روغن ترمز را بررسی و سفت کرده باشید.
  12. با استفاده از روغن ترمز جدید مخزن سیلندر اصلی را پر کنید.
دیسک ترمز

هواگیری سیستم ترمز ضد قفل جلو

مراحل نحوه هواگیری سیستم ترمز ABS ضد قفل جلو عبارتند از:

  • سوئیچ فشار را در وضعیت خاموش قرار دهید.
  • با استفاده از پمپاژ پدال ترمز، فشار را تغییر دهید.
  • تمیز کردن مخزن دیافراگم و اتصال آن محل اصلی
  • پر کردن مخزن به میزان مناسبی از مایع
  • درپوش مخزن را محکم ببندید.

هواگیری سیستم ترمز ضد قفل عقب

سیستم ترمز عقب خودرو از طریق باتری شارژ می‌شود. شیوه هواگیری این بخش شامل: در ابتدای امر سوئیچ فشار را در وضعیت روشن قرار دهید. در صورتی که زمان پمپ بیش از 60 ثانیه بود بهتر است آن را برای‌ عدم وجود هر نوع نشتی مورد بررسی قرار دهید.

هنگام فشار دادن پدال ترمز لازم است که به آرامی انجام شود تا مانع از کاهش فشار باتری ماشین گردد. بعد از بررسی‌های انجام شده نوبت به ولت متر، ولتاژ سیستم ترمز ABS می‌رسد که باید اندازه گیری شود. در نظر داشته باشید که این روش‌ها براساس مکان قرار گیری ترمز ضد قفل خودرو از لحاظ نوع و مدل قفل متفاوت است؛ در حالی که تمامی این قطعات از یک کلیت تبعیت می‌کنند. برای افزایش بازدهی سیستم ترمز خودرو، بهتر است از سلامت کلیه‌ی قطعات به کار رفته در خودرو اطمینان حاصل کنید. در شرایطی که شدت خرابی قطعات بسیار شدید نباشد، می‌توان آنها را تعمیر کرد در غیر این صورت نیاز است تا قطعه آسیب دیده را تعویض کرد. اکثر خرابی‌های دیسک ترمز خودرو توسط دستگاه دیسک تراش بدون این که نیاز به باز کردن سیستم ترمز باشد، قابل تعمیر می‌باشد.

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسنی
حسنی
9 ماه قبل

اموزنده بود