مقالات

معایب و مزایای تعویض دیسک ترمز چیست؟

مزایای تعویض دیسک ترمز

دیسک ماشین و عملکرد آن:

اگر شما می‌دانید که نحوه‎ کار دیسک‌‎های ترمز خودرو چگونه می‌باشد، می‌توانید برای جایگزینی پد ترمز و روتور ترمز خود اقدام کنید. برای تعمیر قطعات مختلف خودرو نظیر دیسک ترمز و سیستم ترمز باید از قبل در مورد معایب و مزایای تعویض دیسک ترمز و سایر اجزای سیستم ترمز اطلاعات داشته باشید.
اما بهتر است اطمینان حاصل کنید که می‌دانید برای تعویض لازم است که چه کاری انجام دهید. تعمیر و بهبود عملکرد دیسک‌های ترمز توسط دستگاه دیسک تراش ارائه شده توسط ماشین سازی دیسکا، امکان‌پذیر می‌باشد. برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، می‌توانید دستگاه دیسک تراش دست دوم را خریداری کرده و در تعمیرگاه‌های خود استفاده کنید.

معایب و مزایای تعویض دیسک ترمز چیست

سیستم ترمز مدرن پیچیده است و ممکن است جایگزینی لنت‌های ترمز و روتور ترمز به یک فرایند پیچیده تبدیل شود. اگر مطمئن نیستید که چه کاری انجام می‌دهید، تعویض لنت‌های ترمز و روتور ترمز می‌تواند کار نادرستی باشد.

به عنوان مثال هزینه تعویض پدال ترمز، روتور و کالیپر ترمز در خودرویی مانند BMW ممکن است بسیار گران تمام شود. این بدان معنی است که قطعاتی که برای تعویض در خودروی خود قرار می‌دهید، باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.
بخش‌هایی از سیستم ترمز که لازم است در مورد آن اطلاع داشته باشید شامل مایع ترمز، لنت‌های ترمز، دیسک ترمز و روغن ترمز می‌باشند.

تعویض دیسک ترمز

به وسیله یک ابزار ترمز مخصوص برای فشردن پیستون در کالیپر ترمز نیاز دارید تا به وسیله آن بتوانید لنت‌های قدیمی ترمز را بردارید. خدمات ترمز به نظر ساده می‌رسند. علاوه بر این نیاز به جک خودرو برای باز کردن چرخ‌ها خواهید داشت.

مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد این است که تعمیر ترمز دستی کمی پیچیده‌تر خواهد بود. اجزای سیستم ترمز دیسکی به طور مستقیم در پشت هر چرخ قرار می‌گیرند و در برخی از وسایل نقلیه جای زیادی برای مانور و تعمیر وجود ندارد.
از آنجایی که چرخ‌های خودرو در مواجهه با باران، برف و یا آلودگی‌ها هستند، قطعات ترمز مانند کالیپر ترمز دچار زنگ‌زدگی می‌شوند و باعث می‌شود که طول عمر آن‌ها کاهش بیابد.
این موارد تنها گوشه‌ای از مشکلاتی است که کار سیستم ترمز را دچار اختلال می‌کند.

گاهی ممکن است که در هنگام رانندگی احساس کنید که در زمان توقف، طول می‌کشد تا به صورت طبیعی و مثل گذشته قادر به متوقف کردن خودرو باشید و یا حتی ممکن است زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، احساس کنید که ماشین شما در حال لرزش می‌باشد، تمام این موارد ناشی از یک دیسک ترمز آسیب‌دیده می‌باشد.

تفاوت میان تعویض و تعمیر دیسک ترمز

همانطور که به آن اشاره کردیم، دو راه اصلی برای مقابله با روتور ترمز آسیب‌دیده وجود خواهد داشت. زمانی که اطمینان حاصل کنید که آن‌ها واقعا کار نمی‌کنند، شما می‌توانید آن‌ها را بررسی و تعمیر کنید و یا حتی برای تعویض و جایگزینی آن‌ها اقدام نمایید. در روش دوم لازم است که دیسک ترمز قدیمی را حذف کرده و آن را با گزینه‌های جدید جایگزین نمایید.

از سویی دیگر در فرایند تعمیر، احتیاج به رسوب‌زدایی سطح دیسک ترمز خواهید داشت، به صورتی که در این روش لازم خواهد بود تا به کمک ماشینکاری روتور را به شرایط مطلوب نزدیک نمایید.
این روش اساسا به معنای خروج دیسک از پیچ و تاب‌ها خواهد بود، به صورتی که شرایط آن به اندازه کافی برای استفاده مجدد فراهم شود.
امروزه با کمک دستگاه‎های مدرن و پیشرفته نظیر دستگاه کاسه چرخ تراش، دستگاه دیسک تراش درجا و غیره تعمیر دیسک‌های خودرو کار ساده‎ای است.

فروش دیسک ترمز

معایب تراش دیسک درجا یا رومیزی

کاهش ضخامت دیسک

اولین عیب یا ایرادی که می تواند ظاهر شود در خصوص ضخامت دیسک ترمز است. باید توجه داشت که ضخامت دیسک توسط تعمیرکار ماهر با دقت اندازه گیری شود، زیرا بر اساس کاتالوگ های تولید کننده محصولات، میزانی حداقلی برای ضخامت دیسک ترمز تعریف شده است. بنابراین می توان گفت اگر دیسک ضخامت کافی را داشته باشد، با خیال راحت و به میزان لازم می توان تراش داده شود تا عیوب دیسک ترمز رفع شود. اما اگر دیسک ترمز ضخامت اولیه لازم را نداشته باشد، نمیتوانیم بیشتر از حد استاندارد آن را تراش دهیم و این یکی از معایب تراش دیسک ترمز به حساب می آید.

ایجاد صافی سطح بیش از حد یا کمتر از حد مجاز

نکته دوم در خصوص تراش دیسک ترمز چه به صورت درجا و چه به صورت رومیزی در میزان صاف و صیقلی شدن دیسک ترمز است.

دستگاه تراش با تیغه استاندارد و مناسب باعث رعایت این امر مهم خواهند شد. زیرا با صاف شدن بیش از حد دیسک عمل درگیری به خوبی انجام نمی شود و اصطلاحا سطح شیشه ای شده و ترمزگیری خوب انجام نمی شود. از طرفی دیگر اگر صافی سطح هم کم باشد هم ترمزگیری با سر وصدا و عملکرد نامطلوب همراه خواهد بود.

دستگاه دیسک تراش درجا و رومیزی از برند دیسکا با رعایت موارد فوق در طراحی و تولید، توانسته تا این معایب را به خوبی رفع کند و تراش دیسک ترمز را به امری کاملا مقرون به صرفه و کارآمد تبدیل کند.

عوارض احتمالی در جایگزینی پد ترمز

برای تعویض لازم است که قطعات قدیمی پد ترمز با قطعات جدید جایگزین شود.
در این میان بهتر است که روغن ترمز نیز بررسی شود. توصیه‌ای که وجود دارد این است که اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید، برای انجام این کار اقدام نکنید.

تعمیرات سیستم ترمز همیشه کار ساده‌ای نخواهد بود، هر چند تعویض پد و روتور ترمز می‌تواند به سادگی انجام گیرد. نصب پد ترمز جدید می‌تواند به سرعت تبدیل به یک پروژه پیچیده‌تر از تصورات شما شود. اگر دانش و تخصص کافی برای تعویض و تنظیم سیستم ترمز خود را نداشته باشید ممکن است با اقدام برای این کار زمان و پول خود را هدر دهید.

بیشتر بخوانید : تنظیم سیستم ترمز

شاید تصور کنید که شما ماشین خود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید، اما بی شک یک تعمیرکار حرفه‌ای خیلی بیشتر از شما درباره سیستم ترمز خودروها می‌داند.

به عنوان مثال لنت‌های ترمز ناهموار ممکن است به دلیل لغزش پین‌ها دچار اشکال شود. خود کالیپر ترمز نیز ممکن است نیاز به تمیز کردن، روانکاری و یا جایگزینی داشته باشد.
پدال‌های ترمز ممکن است که به علت شرایط آب و هوایی دچار فرسودگی و اصطکاک شوند. همچنین ممکن است هنگام تعویض سیستم ترمز متوجه شوید که نیاز به قطعات اضافی مانند سیلندر، کالیپر ترمز و یا پیستون دارید.

انواع دیسک ترمز

اگر هنگام رانندگی و فشار دادن پدال ترمز متوجه صدای سنگ‌زنی در خودرو شدید، این می‌تواند نشان دهنده این باشد که روتور ترمز شما معیوب شده است.
تعمیر یا تعویض دیسک ترمز می‌تواند برای شما به یک چالش تبدیل شود، به همین دلیل است که بهتر است زمانی که متوجه بروز مشکل در سیستم ترمز خودرو می‌شوید برای تعمیر و بررسی آن به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.

مهم‌ترین مزیت تعویض روتور ترمز

یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های تعویض و جایگزینی دیسک ترمز این است که اگر شما تجهیزات لازم را برای این کار داشته باشید، به سادگی می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید.

برای این کار تنها لازم است که یک دیسک ترمز جدید را از یک مرکز قطعات مورد اعتماد خریداری کنید و پس از باز کردن چرخ‌ها و طی کردن مراحل جایگزینی، دیسک ترمز را به راحتی در گاراژ خود تعویض کنید.

مهم‌ترین مزیت تعویض روتور ترمز این است که اطمینان می‌یابید که پس از آن برای مدت طولانی ترمزهای شما به خوبی عمل خواهند کرد. با این حال در صورتی که فکر می‌کنید از پس تعویض آن بر نمی‌آیید، بهتر است این کار را به یک مکانیک حرفه‌ای بسپارید.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sohrab
Sohrab
7 ماه قبل

سلامـ دیسک ترمز عوض شده لغزش موقع ترمز گرفتن خیلی زیادشده لطفا عیب یا مشکلش رو بگید ممنون مبشم باسپاس