مقالات

ترمز شدید و آسیب به خودرو

ترمز شدید

در پاسخ به این سوال که آیا ترمز گرفتن شدید باعث آسیب رسیدن به خودرو خواهد شد، باید گفت که بله این مسئله باعث آسیب‌های بسیاری به وسیله نقلیه شما می‎شود، به همین دلیل بهتر است که از ترمزهای شدید و در سرعت بالا اجتناب کنید، مگر در مواقع ضروری. ترمز شدید یکی از رفتارهای نامطلوب در هنگام رانندگی است که امنیت راننده و دیگران را به خطر می‌اندازد.

ترمز شدید در طولانی مدت باعث خواهد شد که پس از مدتی ترمزها عملکرد مناسبی نداشته باشند و برای ترمز گرفتن در لحظه زمان زیادی نیاز باشد. به طور کلی آنچه که وجود دارد این است که یک خودرو با سرعت 60 مایل در ساعت حدود 12 ثانیه طول می‌کشد تا به طور کامل متوقف شود. ترمز شدید نه تنها باعث کاهش عمر لنت ترمز خواهد شد، بلکه با ایجاد لرزش و گرمای بیش از حد باعث می‌شود که روتورهای ترمز نیز آسیب ببینند.

اثرات ترمز شدید

زمانی که با شدت ترمز می‌کنید، تقریبا تمام خودرو این تغییر را احساس می‌کند. مشکلاتی که در این زمان ممکن است رخ دهد:
طول عمر لنت ترمز کاهش یافته و سریع‌تر خراب می‌شود.
دیسک‌های ترمز تاب برداشته و دچار انحراف می‌شوند و همچنین گرمای بیش از حدی که از ترمز شدید ناشی می‌شود، باعث آسیب به سطح دیسک ترمز خواهد شد.  روتورهای ترمز نیز بیش از حد گرم شده و بازدهی آن‌ها کاهش می‌یابد. در این حالت یاتاقان چرخ ها، بوشینگ‌ها و سیستم ترمز فشار بیشتری را تحمل می‌کنند. لازم به ذکر است که تغییر وزن، باعث افزایش اصطکاک شده و در نتیجه کارایی سیستم ترمز در این حالت کاهش می‌یابد.

سرعت | گروه ماشین سازی دیسکا

افزایش خطر تصادف با ترمز شدید

توقف ناگهانی خودرو می‌تواند خطرناک باشد، در این حالت ممکن است رانندگانی که پشت خودروی شما در حال حرکت می‌باشند را غافلگیر کرده و باعث خسارت‌های زیادی شود، هر چند که رعایت فاصله ایمنی خطرات ناشی از این مسئله را کاهش می‌دهد.
البته زمانی که سرعت وسیله نقلیه افزایش می‌یابد، فاصله توقف نیز افزایش می‌یابد. با این وجود کل زمان توقف و فاصله خودرو به عواملی مانند ادراک راننده و زمان ترمز بستگی خواهد داشت.
زمان درک راننده برای آگاهی به منظور توقف حدود 3/4 ثانیه می‌باشد، این زمان برای توقف یک کامیون با سرعت 55 مایل در ساعت و در فاصله 60 فوت از خودروهای رو به رو تخمین زده شده است.
زمان واکنش راننده برای توقف نیز 3/4 ثانیه می‌باشد. اما زمان ترمز موردنیاز برای خودرویی که با سرعت 55 مایل در ثانیه در حرکت است حدود 4 ثانیه می‌باشد.
به طور کلی زمان کل توقف برای کامیون با سرعت 55 مایل در ساعت 6 ثانیه می‌باشد. طبق گزارش‌ها مشاهده شده که بسیاری از حوادث کامیون‌ها در اثر برخورد آن‌ها با وسیله نقلیه رخ می‌دهد.

دستگاه کاسه چرخ تراش

هزینه‌های اضافی نگهداری، تعویض و تعمیر دیسک ترمز

اگر یک راننده به طور آرام و مستمر ترمز بگیرد، نیازی به هزینه‌های اضافی برای تعمیر و تعویض سیستم ترمز، لاستیک‌ها و کمک فنرها نخواهد بود. اما ترمز شدید باعث کاهش کارایی سیستم ترمز و لاستیک‌ها خواهد شد. همان‌طور که اشاره شد، تعویض و تعمیر دیسک ترمز با کمک دستگاه‌هایی نظیر دستگاه دیسک تراش، دستگاه دیسک تراش درجا و توسط فردی که در این زمینه تخصص دارد، انجام می‎گیرد.
ترمز شدید باعث کاهش بهره‌وری فرایند ترمز و عمر تجهیزات می‌شود. علاوه بر این ترمز شدید منجر به گرم شدن ترمزها می‌شود. این گرما در سیستم ترمز به دام افتاده و در نتیجه عملکرد لنت‌های ترمز را مختل می‌کند و در نتیجه روتورهای ترمز نیز منحرف خواهند شد.

کاهش عملکرد تایرها با ترمز شدید

پوشش تایرهای خودرو به شدت به عملکرد راننده بستگی دارد . ترمز شدید منجر به از بین رفتن پوشش و اصطلاحا آستر تایر خواهد شد. این مسئله می‌تواند بر عملکرد تایرها تاثیر بگذارد و در نتیجه باعث کاهش طول عمر تایر خواهد شد.

دیسک خودرو | گروه ماشین سازی دیسکااز آنجایی که وزن وسیله نقلیه در هنگام حرکت رو به جلو می‌باشد، ترمز شدید فشار زیادی را بر تمام قسمت‌های خودرو اعمال می‌کند. محورهای خودرو وظیفه کاهش سرعت خودرو را به عهده دارند، چرخش ناگهانی تایرهای خودرو در اثر ترمز شدید می‌تواند بر روی موتور خودرو نیز تاثیر بگذارد. وزن و انرژی بسیار زیادی که در زمان ترمز شدید وجود دارد باعث کاهش کارایی سیستم ترمز خواهد شد.

کاهش کارایی لنت ترمز

همانطور که به آن اشاره کردیم یکی از موارد آسیب در هنگام ترمز شدید، صدمه دیدن لنت‌های ترمز می‌باشد، در صورتی که لنت‌های ترمز تعویض و یا تعمیر نشده باشند باعث کاهش کارایی سیستم ترمز و طولانی شدن مدت زمان ترمز خواهند شد، در نهایت ترمز شدید ممکن است که باعث شکست لنت ترمز شود.

از بین رفتن روتور ترمز هنگام ترمز شدید

در سیستم ترمز خودرو با استفاده از کالیپر ترمز برای هماهنگی و عملکرد بهتر پدال ترمز، هنگام ترمز گرفتن اصطکاک ایجاد می‌شود، این اصطکاک باعث خواهد شد که چرخش محور خودرو متوقف شود. ترمز شدید باعث افزایش گرما و حرارت بیش از حد و در نتیجه آسیب رسیدن به روتورهای ترمز خواهد شد که ممکن است منجر به شکست ترمز شود.

تعمیر | گروه ماشین سازی دیسکا

افزایش مصرف سوخت خودرو

همانطور که به آن اشاره کردیم، ترمز شدید خودرو باعث آسیب‌های زیادی به اجزا و قطعات خودرو خواهد شد، در این بین حتی ممکن است ترمز شدید در طولانی مدت منجر به افزایش مصرف سوخت نیز شود. در نتیجه این مسئله افزایش مصرف سوخت باعث افزایش هزینه‌های شما خواهد شد.
به طور کلی بنا به ماهیت ماشین‌های مسابقه‌ای، آن‌ها نیاز به تعمیرات بیشتری خواهند داشت و لازم است که این تعمیرات در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری انجام شود. بنابراین هنگام رانندگی خودروی خود را با ماشین‌های مسابقه‌ای مقایسه نکنید، زیرا ترمز شدید در خودروهای معمولی منجر به آسیب‌ها و خسارت‌های گزافی خواهد شد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیررضا
امیررضا
6 ماه قبل

اگه فقط یکی دوبار ترمز شدید بگیری جوری که چرخا رو زمین آیک آف بکظن از روی اظطرار همچنین بلاهایی میاره؟