مقالات

بررسی انواع سیستم‌های ترمز خودرو

سیستم‌های ترمز

اگر مدل‌های قدیمی‌تر خودروها را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که سیستم‌های ترمز متفاوتی نسبت به خودروهای مدرن دارند. در اکثر خودروهای قدیمی از ترمزهای درام استفاده می‌شود، این سیستم ترمز دارای مجموعه‌ای از کفش‌ها و یا پد اتصال می‌باشند که به سمت خارج از یک قسمت سیلندر چرخان فشار می‌آورند و با ایجاد اصطکاک به توقف کامل خودرو کمک می‌کنند.
برخی از منتقدان این سیستم ترمز بر این باورند که این سیستم ترمز منسوخ شده است، اما برخی دیگر مخالف این موضوع می‌باشند و معتقدند که سیستم ترمز درام همچنان به خوبی عمل می‌کند.

مزایای سیستم‌های ترمز درام

فهرست کلی از مزایای سیستم‌های ترمز درام وجود دارد:

1. تعمیر و نگهداری آسان

ترمزهای درام دارای یک طراحی همه جانبه می‌باشند که همراه با دیگر اجزا در محل نگهداری می‌شوند.
این باعث می‌شود که تعمیر و نگهداری از ترمز درام ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر باشد. ترمز شدید و آسیب به خودرو سبب خسارت به خودروی شما می‌شود. به عنوان مثال اگر شما می‌خواهید کفش ترمز را جایگزین کنید، تنها لازم است که با استفاده از جک خودرو، چرخ‌ها را بردارید، بدین ترتیب می‌توانید کل مجموعه ترمز را از یکدیگر جدا کنید و به راحتی کفش ترمز را جایگزین نمایید، سپس کالیپر ترمز را مجددا وصل کنید و درام ترمز را به جای قبلی خود بازگردانید، می‌توانید این کار را کمتر از 10 دقیقه انجام دهید، در این صورت می‌توانید در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنید.

سیستم ترمز | گروه ماشین سازی دیسکا2. هزینه‌های تولید و خرید ارزان‌تر

برخی از تولیدکنندگان خودرو ترجیح می‌دهند که از تسیستم‌های ترمز درام استفاده کنند، زیرا آن‌ها نسبت به ترمزهای دیسکی ارزان‌تر می‌باشند و از آنجایی که برای تولید خودرو کمتر هزینه می‌کنند، قیمت فروش خودروها نیز کمتر خواهد بود. این می‌تواند گزینه ارزان‌تر و جذاب‌تر برای خریداران بالقوه باشد.

3. می‌توانید آن‌ها را با ترمزهای دیسکی استفاده کنید

اگر شما نیاز به حداقل هزینه‌ها برای خودروی خود دارید، اما می‌خواهید که عملکرد و امنیت وسیله نقلیه خود را بهبود دهید، می‌توانید از ترمزهای درام برای قسمت عقب خودرو و از ترمزهای دیسکی برای قسمت‌های جلوی خودرو استفاده کنید. همانطور که اشاره شد تعمیر سیستم‌های ترمز درام آسان است و با کمک دستگاه‌هایی نظیر دستگاه دیسک تراش می‎توان مشکل را بر طرف کرد.

معایب سیستم‌های ترمز  درام

ترمزهای درام در کنار مزایای خود دارای معایبی هستند:

1. جمع آوری آب

طراحی سیستم‌های ترمز خودرو، محصور شده می‌باشد. هنگامی که خودروی شما به دلیل باران و یا سیل یا رانندگی در گودال‌های مرطوب، در حرکت می‌باشد، حفره ترمز درام قادر به خروج آب نخواهد بود. آب جمع شده در سیستم ترمز می‌تواند اصطکاک سیستم ترمز کاهش دهد و این موضوع می‌تواند خطرناک باشد، زیرا باعث کاهش قدرت توقف خودرو خواهد شد.

سیستم ترمز | گروه ماشین سازی دیسکا

2. لنت‌های ترمز سریع‌تر از بین می‌روند

ترمزهای پی در پی، باعث ایجاد گرمای شدید در سیستم ترمز خواهد شد. این گرما مقدار اصطکاک بین کفش و درام ترمز را کاهش می‌دهد، بنابراین عملکرد سیستم ترمز خودروی شما کاهش می‌یابد.
حتی اگر راننده فشار بیشتری به پدال ترمز وارد کند، به دلیل از بین رفتن لنت‌های ترمز، توانایی توقف خودرو کاهش می‌یابد.

3. آن‌ها سریع‌تر گرم می‌شوند

همانطور که در مورد اول به آن اشاره کردیم، ترمزهای درام دارای یک طراحی محصور می‌باشند. به همین دلیل هوای وارد شده در سیستم ترمز محدود می‌باشد، این باعث می‌شود که خنک شدن سیستم ترمز به کندی اتفاق بیفتد.
در این حالت حرارت از طریق ورق پشتی وارد درام ترمز می‌شود، در نتیجه این حالت شعاع درام ترمز افزایش می‌یابد و باعث تغییر میان لنت و درام ترمز خواهد شد.

سیستم ترمز | گروه ماشین سازی دیسکا

بررسی مزایا و معایب سیستم‌های ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی عمدتا مزایای بیشتری نسبت به ترمزهای دارم دارند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای سیستم‌های ترمز دیسکی این است که ترمزهای دیسکی می‌توانند گرمای تولید شده را به سادگی به خارج از سیستم ترمز خودرو انتقال دهند.

این امر به دلیل آن است که بیشتر قسمت‌های اصطکاک روتور ترمز در معرض هوا می‌باشد. سیستم خنک‌کننده در ترمزهای دیسکی بسیار سریع‌تر از ترمزهای درام عمل می‌کند. این خنک‌کننده‌ها برای رانندگی با سرعت بسیار بالا و یا وسایل نقلیه بسیار سنگین مناسب می‌باشند. در ترمزهای دیسکی، روتورهای ترمز با توجه به طراحی تمایل دارند که آب را به طور موثر از سیستم ترمز خودرو خارج کنند. پس از خروج آب از سیستم ترمز دیسکی، عملکرد آن به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.
ترمزهای دیسکی معمولا با توجه به طراحی به صورت خودکار تنظیم می‌شوند و نیازی به تعمیر و نگهداری دوره‌ای ندارند. در اغلب موارد کالیپر ترمز در ترمزهای دیسکی از ترمزهای درام ساده‌تر می‌باشد.
از دیگر مزایای ترمزهای دیسکی می‌توان به بازرسی آسان آن‌ها اشاره کرد. در ترمزهای دیسکی لازم نیست که برای بررسی آن‌ها چرخ‌ها را خارج کنید. در این سیستم ترمز قدرت توقف خودرو بسیار بیشتر از ترمزهای درام می‌باشد. در ترمزهای دیسکی، دیسک تبدیل ترمز برای کسانی که می‌خواهند ترمزهای خود را ارتقا دهند، در دسترس می‌باشد.

دستگاه دیسک تراش

معمولا وجود سیستم ترمز درام در عقب خودرو و ترمز دیسکی در قسمت جلویی خودرو باعث می‌شود که ایمنی و کارایی کلی سیستم ترمز افزایش یابد، هر چند که نسبت به سیستم ترمز دیسکی در هر چهار چرخ عملکرد پایین‌تری خواهد داشت. علاوه بر مزایا، ترمزهای دیسکی دارای برخی از معایب نیز می‌باشند.احتمالا بیشترین آسیب‌دیدگی در ترمزهای دیسکی مشاهده می‌شود. آن‌ها بسیار مستعد صدا می‌باشند. چنان چه دارای سیستم‌های ترمز دیسکی هستید، بهتر است در مورد لرزش‎‌‌های ترمز و راه‌حل‌های آن  اطلاعات داشته باشید.
طراحی سیستم‌های ترمز تمایل به ایجاد صدای جیر جیر دارند که می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بسیاری از تکنسین‌ها به دلیل سر و صدای زیاد، زمان بیشتری را برای ترمزهای دیسکی صرف می‌کنند.

مسئله دیگر در ترمزهای دیسکی این است که برخلاف ترمزهای درام، طراحی روتور در آن‌ها پیچیده‌تر می‌باشد. از آنجایی که لنت‌های ترمز از هر دو طرف تحت فشار می‌باشند، تغییرات ضخامت در آن‌ها باعث ایجاد پالس خواهد شد، در نتیجه نیاز به جابه‌جایی و جایگزینی خواهند داشت. آخرین نکته درباره ترمزهای دیسکی این است که آن‌ها نیاز به انرژی زیادی دارند، در نتیجه برای تامین انرژی نیاز به تقویت‌کننده برق خواهند داشت. در نهایت بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که مزایا در انتخاب بسیار مهم‌تر از معایب عمل می‌کنند، به همین دلیل ترمزهای دیسکی معمولا بر ترمزهای درام ترجیح داده می‌شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها