مقالات

چه عواملی بر کیفیت اجزای سیستم ترمز تاثیر می‌گذارد؟

کیفیت اجزای سیستم ترمز

چه عواملی بر کیفیت اجزای سیستم ترمز تاثیر می‌گذارد؟

ترمزهای اتومبیل ما از جمله چیزهایی هستند که می‌توانند شما را در زمان رانندگی ایمن نگه دارند. زمانی که اجزای سیستم ترمز اتومبیل دچار مشکل شوند، عدم بررسی و تعمیر آن‌ها می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد، به همین دلیل بهتر است که همواره آن‌ها را بررسی کرده و زمانی که نیاز به جایگزینی و یا تعمیر دارند، برای این کار اقدام کنید. فشار زیاد در سیستم ترمز می‌تواند بسیار خطرناک و موجب مشکل در سیستم ترمز شود.
بنابراین زمان در تعویض و جایگزینی قطعاتی که دچار مشکل شده‌اند، بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. فرایند انتقال خودرو به تعمیرگاه بسیار راحت‌تر و ایمن‌تر از رانندگی با آن در جاده خواهد بود. بنابراین اطلاع یافتن از مشکلات و معایب سیستم ترمز و همچنین اطلاع از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت اجزای سیستم ترمز ، می‌تواند به جلوگیری از اتفاقات و مشکلات آتی کمک کند.

پارامترهای تاثیرگذار بر عملکرد اجزای سیستم ترمز

کالیپر ترمز، دیسک و پدال ترمز

در لنت‌های ترمز عموما از مواد نرم‌تری نسبت به فلزهای دیسک ترمز استفاده می‌شود، با این حال ممکن است ضخامت لنت‌های ترمز سریع‌تر از دیسک ترمز تحت تاثیر قرار بگیرد و نازک شود. این مسئله بیان روشنی از تعویض لنت‌های ترمز نسبت به تعمیر و یا تعویض دیسک ترمز در کوتاه مدت دارد.

بهتر است بدانید که هر زمان که پدال ترمز را فشار می‌دهید، چرخش دیسک موجب کاهش ضخامت لنت‌های ترمز خواهند شد و با گذشت زمان لنت‌های ترمز توسط دیسک‌های فلزی فرسوده شده و شروع به سایش می‌کنند در نتیجه لازم است که آن‌ها را تعویض کنید.

اجزای سیستم ترمز

کالیپر ترمز

کالیپر ترمز در نزدیکی چرخ‌ها قرار دارند، در سمت چپ و راست محور جلوی خودرو. وسایل نقلیه در محور عقب همچنین دارای کالیپر ترمز می‌باشند. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، فشار بیش از حد نسبت به فشار جو در سیستم هیدرولیکی خودرو ایجاد می‌شود کالیپر ترمز با کاهش سرعت چرخ‌ها کار می‌کند، زیرا اصطکاک به وسیله روتور ترمز ایجاد می‌شود، کالیپر ترمز عموما نوعی گیره است که در اطراف دیسک ترمز قرار دارد.

پدال ترمز قطعاتی از مواد تولید کننده اصطکاک می‌باشند که به هر دو طرف سیستم ترمز متصل شده‌اند. زمانی که پای خود را روی پدال ترمز قرار می‌دهید و برای ترمز گرفتن اقدام می‌کنید، این اعمال قدرت از طریق مایع ترمز به پیستون و سوپاپ‌ها انتقال می‌یابد، سپس دیسک ترمز می‌تواند آزادانه کار خود را آغاز کند. در بسیاری از طراحی‌های کالیپر ترمز، آن‌ها تنها روی پدال ترمز داخلی فشار اعمال می‌کنند و آن را به سمت دیسک ترمز انتقال می‌دهند.
در نتیجه این کار باعث می‌شود که کالیپر ترمز قادر به کنترل لنت‌های ترمز در برابر دیسک ترمز باشد و در نهایت سرعت چرخش چرخ‌ها کاهش یافته و به توقف آن‌ها منجر شود.
هنگامی که این فرایند به طور همزمان بر روی چهار چرخ اتفاق می‌افتد، سرعت خودروی شما به صورت کنترل شده کاهش می‌یابد و نهایتا متوقف خواهد شد. در اغلب خودروها کالیپر ترمز به وسیله یک یا دو پیستون مجهز شده است. می‌توان در وسایل نقلیه سنگین‌تر تا چهار پیستون نیز در خودرو نصب کرد. تاثیر فشار کالیپر ترمز بر عملکرد ترمز بسیار زیاد است.

بررسی دیسک ترمز و لنت‌های ترمز

لنت‌های ترمز به این منظور طراحی شده اند تا زبانه‌های فلزی در آن‌ها هنگام تماس با دیسک ترمز موجب چرخش و عملکرد صحیح آن در خودرو شوند. زبانه‌های فلزی هنگام حرکت خودرو دچار اصطکاک شده و باعث نازک شدن لنت‌های ترمز خواهند شد. به همین دلیل به محض اینکه صدایی از سمت سیستم ترمز خود شنیدید، لازم است که برای تعمیر و بازرسی آن اقدام کنید. در سطح دیسک‌های ترمز نباید هیچ گونه دندانه‌ای وجود داشته باشد، ساییده نشده باشند و هیچ گونه زنگ زدگی در آن‌ها به چشم نخورد. اگر زمان لازم برای بررسی دیسک‌های ترمز خودروی خود را در اختیار ندارید، بهتر است این کار توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای  انجام شود. برای اطلاع از نحوه صحیح تنظیم سیستم ترمز خودرو می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

اجزای سیستم ترمز

اگر پس از بررسی سیستم ترمز خودرو به این نتیجه دست یابید که یک طرف از دیسک ترمز بیشتر از طرف دیگر استفاده می‌شود، این نشان می‌دهد که یک چیز در سیستم دیسک ترمز اشتباه می‌باشد، در این صورت شاید لازم باشد که برای رفع مشکل خودروی خود را به یک تعمیرکار حرفه‌ای و یا متخصص خودرو نشان دهید تا با گذراندن مراحل تعمیر دیسک ترمز این قطعه از خودرو تعمیر کند.

طراحی‌ها

همانطور که به آن اشاره کردیم، در بسیاری از طراحی ها، پیستون‌ها تنها روی پدال ترمز داخلی فشار اعمال می‌کنند و آن را بر روی دیسک ترمز فشار می‌دهند. در این حالت کالیپر ترمز ثابت است، در درجه اول این سیستم در محور عقب خودرو استفاده می‌شود. به وسیله یک کالیپر ثابت، پیستون هیدرولیکی در هر طرف دیسک ترمز وجود دارد.

رعایت مسائل ایمنی

کالیپر ترمز با سایش دائمی ناشی از عوامل تاثیرگذار خارجی مانند رطوبت، عوامل مکانیکی و یا شرایط جاده‌ای مواجه می‌باشند. این باعث می‌شود که مهر و موم در آن‌ها شل شده و مایع ترمز از بین برود، می‌تواند پیستون‌ها را از حرکت صحیح باز دارد و یا هدایت لنت‌های ترمز را متوقف کند. همه این موارد می‌تواند باعث ایجاد خرابی در لنت و دیسک ترمز شود.

بررسی ترمزها لزوما کار دشواری نخواهد بود. با استفاده از دستورالعمل‌های جامع و ابزارهای تخصصی می‌توانید ترمزهای خود را بررسی و یا حتی تعمیر کنید. هر چند این فرایند ممکن است کثیف و طولانی باشد، مگر اینکه شما از انجام این کار لذت ببرید.

مسائل زیست محیطی

کالیپر ترمز را می‌توان به عنوان قطعات جدید و یا قابل تعویض خریداری کنید. در اغلب موارد، می‌توانید از قطعات بازیافت شده توسط تولید کنندگان صنعت خودرو استفاده کنید. در کنار مزایای زیست محیطی می‌توانید این قطعات را با قیمت‌های بسیار ارزان‌تر در اختیار داشته باشید. بی شک این قطعات از کیفیت، دوام و ایمنی مشابه برخوردار می‌باشند.

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها