مقالات

لرزش موتور خودرو چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

لرزش موتور خودرو

ممکن است در هنگام رانندگی این مشکل برایتان اتفاق افتاده باشد که خودرو لرزش داشته باشد. با توجه به اینکه خودروی شما از قطعات مختلفی تشکیل شده است ممکن است دچار فرسودگی یا خراب شده باشد که یکی از نشانه‌های آن لرزش موتور خودرو است، در صورتی که به موقع علت را شناسایی کنید، می‌توانید از بروز هزینه‌های سنگین جانی و مالی جلوگیری کنید. از همین رو آشنایی با دلایل این مشکل می‌توانید از تا حدود زیادی هزینه‌های خود را کاهش دهید. چنانچه که از مشکلات خودرو سررشته ندارید دچار دردسر خواهید شد.
این دست از مشکلات برای مالکان خودرو رخ می‌دهد به ویژه زمانی که از خودرو برای مدت طولانی استفاده کرده باشید؛ شاید همه چیز ظاهراً خوب به نظر برسد؛ اما همین تکان‌ها و لرزش‌های کوچک کمتر بیشتر می‌شود و زمانی نمی‌گذرد که شما بتوانید آن‌ها را توسط صندلی و فرمان خودرو حس کنید. دیسک ترمز خودرو یکی از قطعات مهم به کار رفته در خودرو می باشد که در صورت خرابی آن، عملکرد خودرو دچار مشکل شده و حتی می تواند باعث لرزش هایی در خودرو شود. اغلب تعمیرگاه های خودرو با استفاده از دستگاه دیسک تراش، کلیه ی خرابی های دیسک ترمز را به صورت اصلی تعمیر می کنند.

دلیل لرزش موتور خودرو چیست

در برخی از مواقع لرزش خودرو به دلیل معیوب بودن موتور آن است، به عنوان مثال موتور به قدر کافی سوخت، هوا یا جرقه برای روان‌تر کار کردن آن نیاز دارد، به آن نمی‌رسد و در نهایت منجر به لرزش خودرو می‌شود.

نشانه‌های لرزش خودرو عبارتند از:

  • زمانی که خودرو به صورت بریده ‌بریده تکان می‌خورد که در محدوده‌های سرعت خاص باشد.
  • در زمان شتاب خودرو بیشتر تکان می‌خورد.
  • زمانی که خودرو خوب کار کند؛ اما بعد از مدتی شروع به تکان خوردن کند.

چه زمانی لرزش موتور خودرو اتفاق می‌افتد؟

زمانی که سوار خودرو هستید؛ ممکن است احساس کرده باشید که موتور ماشین بیش از حد معمول می‌لرزد و این لرزش را به اتاق منتقل می‌کند. علت اصلی این لرزش‌های غیرمعمولی و شدید موتور خودرو می‌تواند ناشی از مشکلات در موتور یا یک عامل خارجی باشد:

  1. لق شدن پایه موتور
  2. شمع‌های خراب
  3. دمپر میل لنگ
  4. محورها و کمک‌ها
  5. وجود هوای بسیار سرد

موتور خودرو از طریق پایه موتور به بدنه ماشین وصل شده است. اغلب وسایل نقلیه دارای چهار چرخ یا بیشتر از چهار پایه موتور دارند. در حالی که یکی از پایه‌ها لق یا جدا شود به این معنا است که موتور فضای گسترده‌تری برای مانور دادن دارد؛ وجود پایه موتور لرزش‌های قابل ‌توجهی را در پی خواهد داشت.

دلیل لرزش موتور خودرو چیست؟

1. شمع‌های خراب

از دیگر دلایل لرزش موتور خودرو وجود شمع‌های خراب است که تمام شدن طول عمر مفید آن‌ها است. این مشکل با عوض کردن شمع خودرو کاملا برطرف خواهد شد. با در نظر گرفتن مشکلات شمع‌ها، در ابتدا با لرزش همراه نیست، این مشکل بعد از گذشت مدت ‌زمانی که کار کردن بروز می‌کند. در صورتی تشخیص داده شود که مشکل از شمع‌های خراب است و باید تعویض شود باید سریعاً اقدامات لازم را انجام دهید تا این مشکل از بین برود.

2. دمپر میل لنگ

یکی از علت‌های لرزش غیر معمول موتور ناشی از مشکلات در دمپر میل لنگ است. اهمیت این قطعه کم کردن لرزش در زمان کار کردن است که در هنگام خرابی ماشین دچار لرزش‌های غیرمعمول می‌شود.

3. محورها و کمک‌ها

زمانی که ضربه سنگینی به خودرو و چرخ‌های شما وارد می‌شود؛ محورهای خودرو و کمک‌ها می‌توانند دچار آسیب شوند. از سوی دیگر نیز این بخش‌های نقش کاهش پیشرانه را دارند و چنانچه که آسیب‌دیدگی موجب انتقال لرزش موتور به اتاق ماشین می‌شوند.

3. وجود هوای بسیار سرد

لرزش موتور بیشتر برای زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که هوا به شدت سرد است. زمانی که استارت خودرو را می‌زنید خودرو شروع به لرزش می‌کند. چنانچه که تمامی موارد را بررسی کردید و علت را تنها وجود هوای سرد شناسایی کردید جای نگرانی نیست؛ زیرا این مشکل رفته‌رفته با گرم شدن هوا کاملاً برطرف خواهد شد.

روش‌های جلوگیری از لرزش موتور خودرو

برای جلوگیری از لرزش موتور خودرو ضروری است که به در اسرع وقت قطعات داخلی خودرو را مانند سیستم احتراق و سوخت‌رسانی، دیسک و صفحه، دسته ‌موتورها و سیستم ترمز به خصوص لنت ترمز را بررسی و چک کنید. هنگامی که عیب و مشکلی داشت که نیاز به تعویض یا تعمیر داشت باید اقدامات لازم انجام شود تا مشکل به کلی از بین برود و لرزش‌ها تمام شود؛ زیرا این مشکل بسیار آزاردهنده‌ای هم برای راننده و هم سرنشینان خودرو است. اصولا مشکلات دیسک ترمز با کمک دستگاه دیسک تراش رومیزی حل می‌شود.

دلایل لرزش خودرو در زمان ترمز

معمولا زمانی لرزش خودرو را تجربه خواهیم کرد که پدال ترمز را فشار می‌دهیم. به نحوی که حین فشار دادن متوجه شوید که پدال زیر پای شما دچار ارتعاش شده است. از علت‌های لرزش خودرو می‌تواند این مسئله باشد که یک روتور ترمز با دیسک‌های چرخشی، لنت‌ها به تدریج به کالیپر ترمز فشار وارد می‌کنند.

دلایل لرزش خودرو در زمان ترمز

هنگامی که ضخامت لنت‌های ترمز با گذشت زمان کاهش پیدا کند و یا حتی دچار پیچ و تاب شود عملکرد دیسک ترمز کم خواهد شد. در نتیجه شما شاهد لرزش پدال در زمان ترمز گرفتن خواهید شد. آسیب‌ها و مشکلات وارد شده به دیسک ترمز از طریق دستگاه‌های پیشرفته مانند دستگاه دیسک تراش کاملاً قابل جبران است.
با منحرف شدن لنت‌های ترمز در بخش‌های نازک و ضخیم که به شکل ناهموار در سطح آن وجود دارد؛ به نحوی که بر روی عملکرد ترمز خودروی شما تاثیر می‌گذارد. لرزش پدال ترمز یا عاملی که بر روی تکان خوردن خودرو تاثیر می‌گذارد، تپش گفته می‌شود. هنگامی که تصمیم به ترمز گرفتن می‌کنید، پدال‌های ترمز از طریق کالیپر در مقابل فشارهایی که توسط فرمان وارد می‌شود فشرده خواهند شد. در این میان رطوبت، گردوخاک می‌تواند موجب ایجاد لرزش جزئی در وسیله نقلیه شما گردد.
خوب است توجه داشته باشید که ضخامت روتور فقط هنگامی که به چند هزار اینچ می‌رسد، راننده ارتعاش را از طرف پدال ترمز احساس خواهد کرد. در موارد جدی‌تری در روتورهای پیچیده، احتمالا کل وسیله نقلیه در زمان ترمز گرفتن دچار لرزش خواهد شد.

نتیجه‌گیری

مواردی که در فوق مطرح شد جزء شایع‌ترین مشکلات لرزش خودرو بود؛ اما باید گفت که تنها این موارد را شامل نمی‌شود، بلکه دلایل مختلف بسیار دیگری وجود دارد که می‌تواند باعث بروز این مشکل گردد. بهترین راهکار این است که حتما خودروی خود را به یک تعمیرکار ماهر و متخصص در این زمینه بسپارید تا با بررسی‌های لازم بتواند علت را شناسایی کند و اقدامات لازم را در جهت رفع این مشکلات انجام دهد، سپس با خیال راحت می‌توانید سوار خودرویتان شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها