مقالات

علت قفل کردن ترمز و روش های تعمیر آن

علت قفل کردن ترمز

مقدمه

یکی از مشکلاتی که می ‌تواند برای سیستم ترمز اتومبیل شما اتفاق بیفتد گیر کردن لنت بر روی دیسک خودرو و یا به عبارت دیگر قفل کردن ترمز می‌ باشد. در چنین شرایطی هنگامی که شما در حال رانندگی هستید، احساس می کنید که خودروی شما نمی ‌تواند با سرعت خوبی به سمت جلو حرکت نماید و هنگام حرکت نیز از آن صدای خش خش بلند می ‌شود. عوامل زیادی هستند که باعث قفل شدن ترمز می‌ شوند که در این مقاله راجع به علت قفل کردن ترمز و نحوه رفع آن مطالبی را شرح خواهم داد.

بنابراین اگر شما نیز با این مسئله مواجه هستید، حتماً تا پایان محتوا برای یافتن راه حل این مشکل با من همراه باشید. گروه ماشین سازی دیسکا در زمینه تولید و طراحی انواع جک، تعمیرات لنت با استفاده از دستگاه دیسک تراش می ‌توانند به شما کمک نمایند. اکثر مشکلات سیستم های ترمز خودرو و خرابی دیسک ترمز خودرو با کمک دستگاه های دیسک تراش قابل تعمیر می باشد.

علت قفل کردن ترمز

قفل کردن ترمز امر بسیار خطرناک و مهمی است که باید حتماً به آن توجه داشته باشید، چرا که می‌ تواند به بخش‌ های مختلف خودرو و سرنشینان آن آسیب وارد نماید. بنابراین با دانستن علت‌ های مختلف آن می‌ توانید هرچه سریع ‌تر از خرابی بیشتر خودرو در اثر تصادف و تعمیر به موقع آن اقدام کنید.

دلیل قفل کردن ترمز و روش های تعمیر آن

شل بودن بیش از اندازه پدال:

زمانی که پدال به اندازه کافی سفت نباشد. وقتی روی آن پا می ‌گذارید، نیروی وارد شده از سمت شما به علت شل بودن پدال به لنت‌ ها نخواهد رسید و در این صورت خودرو متوقف نمی‌ شود. وجود هوا در سیستم ترمز، نشتی روغن، پایین بودن سطح ترمز، می ‌توانند باعث نرم شدن پدال ترمز شوند.

راه تعمیر نرمی پدال:

زمانی که با نرمی پدال ترمز مواجه شدید بهتر است در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه نمایید. همان طور که اشاره کردم یکی از علت ‌های آن وجود هوا در سیستم ترمز می ‌باشد که در چنین مواقعی بایستی آن را هوا گیری نمایید.

در صورتی که نشتی روغن اتفاق افتاده باشد نیز اقدامی که باید انجام دهید، پر کردن مخزن و رفع نشتی می ‌باشد. چنان چه با انجام این کار ها باز هم شلی پدال برطرف نشد، باید به سالم بودن روغن ترمزتان دقت نمایید، چرا که شاید با رطوبت مخلوط و در نهایت فاسد شده باشد. در چنین شرایطی لازم است که روغن ترمز خود را عوض نمایید.

شل بودن بیش از اندازه پدال

خراب بودن نگه دارنده های پیستون:

مشکل پیدا کردن نگه دارنده های پیستون باعث می ‌شود که لنت ترمز با سطح دیسک به صورت مداوم درگیر باشد و سبب بالا رفتن میزان سوخت، افزایش حرارت در لنت ترمز و در نتیجه ساییدگی و فرسوده شدن دیسک ‌ها و لنت ‌ها شوند. در چنین شرایطی سیستم ترمز شما به طور کلی متوقف خواهد شد. علاوه بر آن شکسته شدن فنر های کفشک ‌ها در ترمزهای کاسه‌ ای می ‌تواند منجر به قفل شدن ترمز اتومبیل گردد.

برای تعمیر در این روش باید به تعمیرگاه مراجعه کنید، تا تعمیرکار علت اصلی آن را در سیستم ترمز پیدا کند و به رفع آن بپردازد.

سفت بودن بیش از اندازه پدال:

به وجود آمدن اختلال در سطح روغن ترمز و یا بوستر می ‌تواند سبب سفتی بیش از اندازه پدال گردد. در چنین مواقعی شما وقتی پا بر روی پدال می‌ گذارید به راحتی به سمت پایین نمی‌ رود و به عبارت دیگر چوب شدن پدال باعث قفل شدن سیستم ترمز می ‌گردد.

یک تست برای سالم بودن بوستر ترمز:

هنگامی که خودروی شما خاموش می ‌باشد برای فهمیدن سالم بودن بوستر ترمز بهتر است در ابتدا چند مرتبه پای خود را بر روی پدال قرار دهید و سپس بردارید. زیرا اگر هوایی در بوستر وجود داشته باشد، با این عمل از بین می ‌رود و پدال سفت می ‌گردد. بعد از آن اتومبیل خود را روشن نمایید و مجدد پا بر روی پدال بگذارید.

 اگر پدال شما هم چنان سفت باشد، نشانه وجود مشکل در داخل سیستم بوستر ترمزتان می ‌باشد. که بایستی آن را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید.

تست برای سالم بودن بوستر ترمز

شنیده شدن صدای سوت از ترمز:

پودر شدن کامل لنت ترمز و یا استفاده کردن از یک لنت بی ‌کیفیت می ‌تواند باعث ایجاد صداهای سوت مانندی در هنگام ترمز گرفتن خودرو شوند. اما اگر قبل از این که شما حتی اقدام به ترمز گرفتن کنید، باز هم صدای سوت به گوش شما رسید، بدانید که در سیستم ترمز شما اختلالی به وجود آمده است که احتمال آن که ناشی از قفل شدن سیستم ترمزتان باشد، زیاد است. هنگام مواجه شدن با چنین اتفاقی قبل از آن که دیسک ‌های خودرو نیز دچار خرابی شوند، حتماً به تعمیرگاه برای بررسی سیستم ترمزتان مراجعه کنید.

راه حل: اگر لنت شما دارای ضمانت نامه باشد، به راحتی و بدون هزینه می ‌توانید آن را تعویض نمایید. در غیر این صورت برای جایگزین کردن یک لنت جدید باید هزینه کنید. خرابی لنت و دیسک های ترمز خودرو می توانند بر عملکرد خودرو تاثیر بسیار منفی بگذارد. اغلب تعمیرگاه ها با استفاده از دستگاه های دیسک تراش می توانند انحرافات دیسک ترمز را بدون مشکل تعمیر کنند. دستگاه دیسک تراش دست دوم و اصل را می ‌توانید از گروه ماشین سازی دیسکا تهیه نمایید.

 پایین بودن بیش از حد پدال:

چنان چه در اتومبیلی روغن ترمز در میزان پایینی قرار گرفته باشد. بوستر ترمز آن نتواند به درستی عمل نماید. لوله‌ ها و یا مدار ترمز فرسوده و آسیب دیده و یا سیستم ترمز دارای هوا باشد‌ و یا اگر مخزن روغن ترمز به خاطر نشتی خالی گردد. لنت ترمز در پایین‌ تر از حد معمول قرار خواهد گرفت که این مشکل می ‌تواند سبب قفل کردن ترمز شود.

راهکار: در چنین شرایطی تعمیرکار با توجه به موارد گفته شده در بالا بایستی به رفع علت اصلی بپردازد. اگر این موارد وجود نداشت احتمال این که اختلال از رگولاژ نبودن پدال یا ترمز باشد، زیاد است که تنظیم نمودن آن نیز کار راحتی است.

 سخن پایانی:

من در این مقاله سعی کردم، علائم و نشانه‌ هایی که خبر از قفل کردن ترمز اتومبیل می ‌دهند را به شما اعلام کنم، تا با دانستن آن ها قبل از خرابی ‌های بیشتر در نواحی مختلف خودرو و ایجاد هزینه ‌های زیاد جلوگیری کنید. و به موقع به تعمیرگاه برای بررسی خودرو خود مراجعه نمایید. امیدوارم با خواندن این محتوا اطلاعات شما عزیزان در این زمینه کامل تر شده باشد.

4.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها