مقالات

تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز چگونه عمل می‌کنند؟

تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز

هنگامی که اصطکاک خودرو بسیار بالاست، مخلوطی از گرد و غبار در مایع ترمز وارد می‌شود و در نتیجه می‌تواند باعث اختلال در سیستم ترمز شود. تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز یکی از بهترین راه‌های رهایی از آلودگی در سطح دیسک ترمز و یا سایر قطعات آن است، به کمک بسیاری از تمیزکننده‌ها می‌توانید اطمینان بیابید که هیچ مانعی در سیستم ترمز شما وجود نخواهد داشت.

این کار می‌تواند به راحتی در عرض چند دقیقه انجام شود و اکثر ابزارها و تجهیزات مورد نیاز شما در هر فروشگاه یافت خواهد شد. اگر بدانید که چگونه تایرهای اتومبیل خود را خارج کنید و همچنین از اسپری چگونه استفاده کنید، احتمالا تمیز کردن دیسک ترمز کار سختی نخواهد بود.

زمانی که چرخ‌های اتومبیل را خارج می‌کنید، بهتر است نگاهی به روتور ترمز داشته باشید و ببینید آیا خاک‌های اضافی در سیستم ترمز جمع می‌شوند و یا خیر. استفاده از تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز نه تنها در تمیز کردن ترمزها موثر خواهد بود و به آن‌ها کمک می‌کند تا به درستی عمل کنند، بلکه در مواقعی قبل از انجام یک کار تعمیری، به طور واضح می‌تواند به فرایند کمک کند.

تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز

تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز در حذف روغن، خاک و سایر آلودگی‌ها از سیستم ترمز وسیله نقلیه به دلیل ترکیبات مواد شیمیایی موجود برای از بین بردن این عناصر و کاهش آن‌ها بسیار موثر هستند.

با این حال بهتر است به خاطر داشته باشید که اکثر تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز می‌تواند مضر باشد، به همین دلیل هنگام استفاده از آن‌ها لازم است تا اقدامات احتیاطی انجام دهید.

ابزار موردنیاز برای تمیز کردن روتور ترمز

همانطور که به آن اشاره کردیم، اکثر تمیز‌کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، به همین دلیل لازم است تا برای محافظت از خود، دستکش‌های محافظ، عینک محافظ و تهویه مناسب را فراموش نکنید.

بیشترین تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز در قالب یک اسپری می‌آیند، در این حالت نیازی به جدا کردن قطعات ترمز نخواهید داشت. این مورد باعث می‌شود تا پروژه بسیار ساده اجرا شود. هنگام تمیز کردن دیسک ترمز، ابزار زیادی نیاز نخواهید داشت. با این حال چیزی که معمولا لازم است انجام دهید این است که تایرها را خارج کنید، سپس مطمئن شوید که به کمک آچار مناسب، ادامه فرایند را انجام خواهید داد. مجموعه‌ای از آچارها و جک خودرو می‌تواند در این روند به شما کمک کند.

تمیز کردن دیسک ترمز

زمانی که شما تمیز‌کننده ترمز را اعمال می‌کنید، سطح دیسک ترمز و سایر قطعات از آلودگی‌ها پاک می‌شوند.
بنابراین برای تمیز کردن بیش از حد به وسایل بیشتری نیاز خواهید داشت. بسته به جایی که در آن زندگی می‌کنید، ممکن است محدودیت‌هایی در مورد پاک کردن محل کار پس از اتمام فرایند داشته باشید. بهتر است اطمینان حاصل کنید که مواد مورد استفاده در تمیز کردن روتور ترمز ناسازگار با محیط زیست نیستند.

با این حال بسیاری از تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز دارای تعدادی مواد شیمیایی مضر از جمله استون، کلرید متیلن و تتراکلر اتیلن هستند که بی شک نمی‌خواهید آن‌ها را در نزدیکی پوست، چشم‌ها و یا حتی بدن خود احساس کنید.

این مواد می‌تواند باعث حساسیت‌های پوستی، سرگیجه، سردرد شود و در نهایت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد باعث ایجاد مشکل در ریه‌ها، بی خوابی، استفراغ و بسیاری از اثرات ناخواسته دیگر خواهد بود، بنابراین لازم است تا استفاده از وسایل حفاظتی را برای انجام این کار جدی بگیرید.

همچنین بهتر است از تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز زمانی استفاده کنید که در یک منطقه با تهویه مناسب قرار گرفته‌اید. قبل از استفاده از هر ابزار پاک‌کننده به هشدارها و توصیه‌های درج شده بر روی آن دقت کنید.

آماده‌سازی ترمزها

آماده‌سازی ترمزها

علاوه بر اطمینان یافتن از ایمنی خودتان، لازم است مطمئن شوید که خودروی شما نیز در معرض این مواد قرار نخواهند گرفت، زیرا این مواد شیمیایی می‌تواند رنگ اتومبیل شما را تغییر دهد. برای ایمنی بهتر می‌توانید خودروی خود را بپوشانید.

یکی دیگر از مسائلی که لازم است به خاطر داشته باشید این است که از تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز در روزهایی استفاده کنید که باد باعث نمی‌شود تا ذرات به هر طرف پراکنده شوند.

علاوه بر پوشش خودرو، احتیاط دیگری که باید انجام شود این است که دیسک ترمز و سایر قطعات مورد استفاده در این فرایند، پیش از تمیز کردن کامل خنک شده باشند. هرگز نباید از تمیز‌کننده بر روی قطعات گرم استفاده کرد، زیرا مواد موجود در آن باعث احتراق خواهند شد و یا اینکه سمی را در هوا منتشر می‌کنند که برای انسان بسیار خطرناک خواهد بود.

پاک‌کننده را می‌توان در لنت ترمز، کفش‌های ترمز، درام، دیسک ترمز، کالیپر و سایر قطعات سیستم ترمز نیز استفاده نمود.
اهمیت دیسک ترمز در خودرو بسیار زیاد است، استفاده‌ی به موقع از تمیزکننده‌های دیسک ترمز در طول عمر دیسک ترمز تاثیر به سزایی دارد.

تعویض و نصب دیسک ترمز

چگونه از پاک‌کننده‌ها استفاده کنیم؟

اگر تا به امروز حتی یک بار از اسپری‌های رنگ استفاده کرده باشید، احتمالا هنگام استفاده از تمیز‌کننده ترمز در وسیله نقلیه خود مشکلی نخواهید داشت. با این حال برخی از دستورالعمل‌ها ممکن است توسط سازنده متفاوت باشند، با این حال فرایند یکسان است.

زمانی که چرخ‌ها را خارج کنید، می‌توانید به راحتی قطعات ترمز را مشاهده نمایید، اسپری را حدود 0.3 تا 0.6 متر از دیسک ترمز دور نگه دارید و سپس آن را از بالای قطعه به سمت پایین حرکت دهید. تمیز‌کننده باعث می‌شود تا گرد و غبار، خاک و سایر آلودگی‌ها به راحتی از بین بروند.

همانطور که تمیز‌کننده به داخل شکاف‌ها و قطعات ترمز می‌رسند، هر گونه مانع مزاحم که نباید بر روی ترمزها قرار گیرند، توسط پاک‌کننده شل شده و شروع به خارج شدن از قطعه می‌کند. زمانی که از اسپری استفاده می‌کنید، می‌توانید قطعات را با یک پارچه تمیز، خشک کنید.

برخی از تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز می‌توانند سر و صدای ترمز شما را کاهش دهند، این مواد می‌تواند با کاهش آلودگی‌ها از سطح روتور ترمز منجر به کم شدن این صداها شوند و شاید حتی دیگر نیاز به تراشیده شدن دیسک ترمز توسط دستگاه دیسک تراش درجا از دوش شما برداشته می‌شود.

صرف نظر از این که شک و تردیدهای متعددی در استفاده از تمیز‌کننده‌های دیسک ترمز وجود دارد، با این حال بهتر است بدانید که آن‌ها می‌توانند در از بین بردن خاک و گریس موثر باشند و منجر به بهبود توانایی‌های شما در به کارگیری ترمزها شوند. با استفاده آسان و حداقل زمان آماده‌سازی و تمیز کردن، می‌توانید یک تعمیر ساده برای کاهش آلودگی‌های سیستم ترمز اتومبیل خود به کار بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها