مقالات

اجزای سیستم ترمز چیست؟

اجزای سیستم ترمز

انواع اجزای سیستم ترمز چیست؟

سیستم ترمز خودروی شما تکه مهمی از پازل ایمن رانندگی می‌باشد. از این رو بهتر است رانندگان با اجزای سیستم ترمز و مزایا و معایب آن آشنایی داشته باشند. برخی از اطلاعات مربوط به اجزای سیستم ترمز می‌تواند به شما در تشخیص مشکلات مربوط به ترمز کمک کند.

مهم ترین اجزای سیستم ترمز (لنت‌های ترمز)

در صورتی که لنت‌های ترمز شما نازک باشد، قدرت ترمز شما شدیدا کاهش می‌یابد. لنت ترمز نازک شده نه تنها خطرناک است که باعث آسیب روتور نیز خواهد شد. ممکن است دانستن این موضوع که بهترین نوع ترمز برای استفاده از وسیله نقلیه شما چیست یک چالش باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره چه عواملی بر کیفیت اجزای سیستم ترمز تاثیر می‌گذارد، می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

انواع مختلفی از سیستم ترمز خودرو وجود دارد:

ترمز غیر ارگانیک آزبست

این سیستم ترمز با مواد آلی مانند کربن، لاستیک و کولار ساخته می‌شود. این پرکننده‌ها ارتعاشات و گرمای ناشی از اصطکاک را از بین می‌برند.
لنت‌های ترمز NAO هنوز در بسیاری از وسایل نقلیه استاندارد در حال استفاده می‌باشد، زیرا آن‌ها به خوبی کار می‌کنند. مهم‌ترین مزیت این لنت‌های ترمز این است که بسیار ارزان و آرام می‌باشند، این در حالی است که مهم‌ترین اشکال آن این است که به سرعت نازک می‌شوند.

دیسک خودرو | گروه ماشین سازی دیسکا

لنت‌های ترمز نیمه فلزی

لنت‌های ترمز نیمه فلزی با الیاف فلزی پر شده است. الیاف، گرما را از روتور خودرو خارج می‌کند و آن را به ورقه پشتی فلزی انتقال می‌دهد تا گرمای بیش از حد از سیستم ترمز خودرو خارج شود. به همین دلیل است که ترمزهای نیمه فلزی اغلب قدرت بسیاری در توقف کامل دارند، با این حال خالی از عیب نمی‌باشند.

از آنجایی که لنت‌های ترمز نیمه فلزی، سخت‌ترین مواد تشکیل‌دهنده پد هستند، لنت‌های ترمز نیمه فلزی سر و صدای بیشتری تولید می‌کنند.
در واقع لنت‌های ترمز نیمه فلزی برای توقف ناگهانی بسیار مشهور می‌باشند. از معایب این لنت‌های ترمز این است که گرد و غبار و زنگ‌زدگی در آن‌ها بیش از سایر لنت‌های ترمز می‌باشد، به همین دلیل است که باعث کاهش عملکرد روتور ترمز خواهد شد.
رانندگان باید علائم هشدار دهنده برای تعویض سیستم ترمز را جدی بگیرند.

لنت‌های ترمز سرامیکی

هیچ کس لنت‌های ترمز پر سر و صدا و پر از گرد و غبار را دوست ندارد. لنت‌های ترمز سرامیکی طراحی شده‎اند تا مشکلات موجود در لنت‌های ترمز قبلی را برطرف کنند. آن‌ها سر و صدای کمتری نسبت به لنت‌های ترمز نیمه فلزی تولید می‌کنند و مسائل مربوط به گرد و غبار و زنگ‌زدگی در آن‌ها کمتر به چشم می‌خورد.
درصد زیادی از اتومبیل‌های جدید به طور مستقیم و از کارخانه مجهز به لنت‌های ترمز سرامیکی می‌باشند. اما خرید لنت‌های ترمز سرامیکی می‌تواند دشوار باشد، زیرا هر سازنده از یک فرمول متفاوت استفاده می‌کند.

دستگاه کاسه چرخ تراشهنگام خرید لنت‌های ترمز سرامیکی، قیمت بالای آن نشان‌دهنده کیفیت آن می‌باشد. به عبارت دیگر جایگزین کردن لنت‌های ترمز سرامیکی با لنت‌های ترمز کارخانه اقتصادی نیست، اما می‌تواند همان عملکرد از لنت‌های ترمز را در اختیار شما قرار دهد. راهنمای بررسی و تعمیر ترمز و لنت در خرید لنت‌های ترمز می‌تواند به شما کمک کند.

خط پایین در پد ترمز

لنت‌های ترمز سرامیکی همواره از بهترین لنت‌های ترمز می‌باشند، زیرا باعث ایجاد سر و صدای کمتری می‌شوند. لنت‌های ترمز سرامیکی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، اما تولیدکنندگان عموما از لنت‌های ترمز نیمه فلزی استفاده می‌کنند. دلیل این مسئله آن است که آن‌ها دارای بهترین طراحی از نظر وزن هستند.

معمولا در خودروهای سنگین و یا باربری از لنت‌های ترمز نیمه فلزی استفاده می‌کنند. در صورتی که شما برای خودروی خود از لنت‌های ترمز سرامیکی استفاده می‌کنید، همواره می‌توانید آن را با بالاترین کیفیت از لنت‌های ترمز جایگزین نمایید.

کفش ترمز

کفش ترمز، منحنی‌های فلزی بر روی درام‌های ترمز می‌باشند که برای چرخاندن آهسته آن بسیار کمک می‌کنند. در حالی که دیسک ترمز بسیار موثر عمل می‌کند، ساخت و جایگزینی ترمزهای درام بسیار ارزان‌تر خواهد بود. بسیاری از وسایل نقلیه دارای یک سیستم ترمز درام در محور عقب خودرو می‌باشند که اجازه می‌دهند دیسک ترمز در قسمت‌های جلوی خودرو قرار بگیرند.دیسک خودرو | گروه ماشین سازی دیسکا

روتور ترمز

روتور ترمز، قلب اجزای سیستم ترمز خودروی شما می‌باشد. لازم است که در هر جایگزینی و بررسی پدهای ترمز، روتور ترمز دقیقا بررسی شود.
قانون اصلی در استفاده از آن این است که لازم است روتور ترمز با کیفیت بالا در سیستم ترمز قرار گیرد. روتورهای ترمز اقتصادی به خوبی روتورهای ترمز با کیفیت عمل نمی‌کنند، آن‌ها حاوی فلزات کمتری می‌باشند، بنابراین سریع گرم می‌شوند و اغلب پیچیده می‌باشند.
به طور کلی بهتر است به خاطر داشته باشید که جایگزینی روتور ترمز خودروی خود را با اجزای با کیفیت اجرا کنید.

کالیپر ترمز

چندین مورد برای بررسی و تعویض کالیپر ترمز وجود دارد: در شرایطی که کالیپر ترمز دارای نشتی می‌باشد، بهتر است که آن را جایگزین کنید. زمانی که گرد و غبار روی پیستون ایجاد شود، باید برای جایگزینی کالیپر ترمز اقدام کنید.

زمانی که کالیپر ترمز نشتی نداشته باشد و بوت‌ها سالم باشند، احتمالا کالیپر ترمز شما در تعویض بعدی نیز به خوبی عمل خواهد کرد. پدهای ترمز و کالیپر ترمز نامناسب می‌تواند باعث سایش پدهای ترمز شوند. البته پدهای ترمز بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر از کالیپر ترمز جایگزین می‌شوند.

دیسک خودرو | گروه ماشین سازی دیسکا

کیت سخت‌افزار ترمز

لنت‌های ترمز باید فشرده شده و سپس آزاد شوند. اگر وسیله نقلیه خود را به پد ترمز مجهز نمایید، می‌توانید در صورت بروز مشکل آن را جایگزین کنید. این باعث می‌شود که لنت‌های ترمز شما به آرامی حرکت کنند.

پین کالیپر ترمز

هر کالیپر ترمز بین دو پین کالیپر قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود که سر و صدای ترمز کاهش پیدا کند. اگر بر روی پین‌های کالیپر ترمز هرگونه خوردگی و اشکال را مشاهده کردید، می‌توانید با سفت کردن پین‌ها و یا تعویض آن‌ها مشکل را برطرف نمایید.

براکت‌ها

اگر پین‌های کالیپر ترمز درون براکت‌ها خراب شوند، ناچار خواهید بود که آن‌ها را تعویض نمایید. برای این کار لازم است که براکت‌های جدیدی را تهیه کنید.
شناخت انواع اجزای سیستم ترمز باعث خواهد شد که در صورت بروز مشکل برای برطرف کردن آن سریعا اقدام نمایید.

4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها