مقالات

سیستم ترمز هیدرولیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم ترمز هیدرولیک چیست

سیستم ترمز هیدرولیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

هر گاه در مورد سیستم‌های دیسکی صحبت می‌کنیم یک سیاه رنگی را می‌بینیم که اهرم ترمز را به گیربکس متصل می‌کند. این سوال‌ها مطرح می‌شود که چگونه این ترمز‌ها بدون اتصال مکانیکی از مایع هیدرولیکی برای انتقال پدال ترمز یا نیروی ترمز اهرم برای رسیدن به ترمز مناسب استفاده می‌کنند؟ سیستم ترمز هیدرولیک چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این نوع سیستم ترمز، نیروی مکانیکی‌ توسط راننده بر روی پدال ترمز انتقال داده می‌شود و توسط یک دستگاه شناخته شده به عنوان سیلندر اصلی به فشار هیدرولیکی تبدیل می‌شود. این فشار هیدرولیک به دیسک نهایی ارسال شده و باعث متوقف کردن وسیله‌ی نقلیه می‌شود.

چرا به سیستم ترمز هیدرولیکی نیاز داریم؟

سیستم ترمز مکانیکی قبل از سیستم هیدرولیکی استفاده می‌شود. ترمز یک وسیله‌ی نقلیه، جهت ایمنی سرنشینان بسیار مهم و حیاتی است. پاسخ‌ها باید سریع باشند. که این پاسخ‌های سریع در سیستم هیدرولیکی به خوبی مشاهده می‌شود. سایش اصطکاکی و پارگی در سیستم‌های مکانیکی باعث درگیری زیادی در قطعات متحرک می‌شود که این عیب در سطح مطلوبی کاهش یافته است.
در سیستم هیدرولیک طراحی ساده و راحتی وجود دارد.
تعمیر و نگهداری سیستم مکانیکی به دلیل پیچیدگی و تعداد بیشتر قطعات درگیر، مشکل‌تر است. این در حالی است که در سیستم‌های هیدرولیک طراحی ساده است و قطعات کمتری وجود دارد. چنان‎چه دیسک سیستم ترمز هیدرولیکی دچار مشکل شود، به کمک دستگاه دیسک تراش و قابلیت‌های این دستگاه، می‌توان دیسک را تعمیر کرد.

سیستم ترمز هیدرولیک

انواع سیستم‌های هیدرولیک

سیستم هیدرولیک به دو صورت طبقه‌بندی می‌شود:

  1. بر اساس مکانیزم تماس اصطکاکی که این نوع ترمز به دو قسمت تقسیم می‌شود:
  • ترمز‌های درام یا ترمز‌های داخلی هیدرولیک
  • ترمز‌های دیسکی یا ترمز‌های هیدرولیکی ترمز خارجی
  1. بر اساس توزیع نیروی ترمز که این نوع ترمز به دو دسته تقسیم می‌شود:
  • ترمز‌های هیدرولیکی تک تک
  • ترمز‌های هیدرولیک دوطرفه

اجزا ترمز هیدرولیک درام یا داخلی

در سیستم ترمز هیدرولیکی درام این اجزا دیده می‌ش.د:

پدال ترمز یا اهرم ترمز

مانند دیگر سیستم‌های ترمز در رانندگی از پدال استفاده می‌شود. این پدال با سیلندر اصلی از طریق میله‌های مکانیکی یا میله‌ی اتصال ارتباط دارد.

سیلندر اصلی

سیلندر ساده و پیستون تنظیم که نیروی مکانیکی را از پدال ترمز به فشار هیدرولیک تبدیل می‌کند. پدال ترمز با پیستون اصلی به گونه‌ای متصل می‌شود که حرکت پدال باعث حرکت پیستون داخل سیلندر اصلی می‌شود.

سیستم ترمز هیدرولیک

مخزن مایع ترمز

مخزن ساده حاوی مایع ترمز است که با کمک سیلندر ترمز به سیلندر اصلی متصل می‌شود.

خطوط قرمز

لوله‌های توخالی فلزی با فشاری هستند که در سیلندر اصلی، مایع ترمز با فشار بالا در جریان می‌باشد و مسئول عمل کردن ترمز است.

سیلندر درام

این سیلندر درون ترمزهای درام نصب شده و به کفش ترمز متصل است. مایع ترمز با فشار بالا از خطوط ترمز به این سیلندر می‌رسد.

درام ترمز

مجهز به سیلندر درام و کفش ترمز است. بخش بیرونی دارم با چرخ، چرخان می‌شود و بخش داخلی آن شامل کفش و سیلندر می‌باشد.

اجزا ترمزهای هیدرولیک دیسک یا ترمزهای هیدرولیک خارجی

قطعات هیدرولیک دیسک و قطعات ترمز هیدرولیکی درام تقریبا مشابه هستند. پدال ترمز یا اهرم ترمز کاملا مشابه ترمزهای درام بالا می‌باشد.  خطوط ترمز سیلندر اصلی را به سیلندر سوپاپ دیسک وصل می‌کند.

دستگاه دیسک تراش

دیسک روتور

این دیسک فلزی است که با محور چرخ به گونه‎ای طراحی شده است که با چرخ وسیله‌ی نقلیه می‌‎چرخد. علاوه بر این، روتور دیسک سطحی است که تماس اصطکاکی با کفش ترمز را در خودرو افزایش می‌دهد.

کولیس دیسک

یک قطعه ثابت است که بر روی یک دیسک نصب می‌شود. دسته‌ای مانند یک گیره در داخل آن کفش ترمز و سیلندر هیدرولیکی وجود دارد.
وقتی که کفش ترمز داخل آن قرار می‌گیرد باعث تماس و اصطحکاک شده و با چرخش دیسک، عمل می‌کند.

توزیع نیروی ترمز

تمام اجزای ترمز هیدرولیک دوبل و ترمز هیدرولیکی دو طرفه هستند که این نوع ترمز با یک ترمز تک دیسک می‌باشد. درست شبیه به دوچرخه است. تنها تفاوت آن نوع سیلندر اصلی است که توزیع نیروی ترمز را تعیین می‌کند.

تک ترمز‌های هیدرولیک

در نوع تک، یک سیلندر ساده وجود دارد که از سیلندر اصلی استفاده می‌شود و فشار هیدرولیکی محدودی را فراهم می‌کند که تنها در یک جهت انتقال می‌یابد. یعنی فقط یک جفت چرخ در جلو یا عقب اتومبیل دارد.

عملکرد دوبل ترمز‌های هیدرولیک

در این نوع ترمزهای هیدرولیک، سیلندر اصلی دوگانه استفاده می‌شود که نیروی ترمز را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند در دو جهت انتقال پیدا کند و تمام چرخ‌ها در اتومبیل را درگیر کند.

دستگاه دیسک تراش

سیستم کار ترمز هیدرولیک

در اینجا دو نوع سیستم را برای شما توضیح خواهیم داد.

زمان گرفتن ترمز توسط راننده در یک وسیله نقلیه مجهز به نوع هیدرولیکی چه اتفاقی می‌افتد:

با فعال شدن پدال ترمز، میله اتصال بین پدال و پیستون در سیلندر اصلی حرکت کرده و پیستون سیلندر را مثل یک سرنگ پزشکی هل می‌دهد. فشرده‌سازی مایع ترمز در سیلندر اصلی ایجاد می‌شود که تبدیل به انرژی مکانیکی شده و فشار هیدرولیکی را ایجاد می‌کند. این مایع فشرده در داخل ترمز حرکت کرده و فشار هیدرولیکی از سیلندر اصلی به درام منتقل می‌شود.
این مایع با فشار بالا وارد سیلندر چرخ شده و کفش‌های ترمز ثابت وارد عمل می‌شوند. چرخش کفش لنت ترمز باعث می‌شود لنت ترمز و درام لنت چرخش ایجاد شده و انرژی جنبشی خودرو به انرژی گرمایشی تبدیل شود و در نهایت ترمز انجام می‎شود. در ترمز هیدرولیک دو سوییچ مایع ترمز فشار بالا از سیلندر اصلی در دو جهت توزیع شده است و تمام چرخ‌ها در اتومبیل درگیر می‌شوند.

دیسک‌های هیدرولیک ترمز

در این نوع دیسک، سیستم هیدرولیکی نصب می‌شود. فرآیند تا زمانی که مایع ترمز فشار بالا وارد می‌کند شبیه هیدرولیک درام است. مایع ترمز فشار بالا از خطوط ترمز وارد سوپاپ دیسک می‌شود. این مایع سبب حرکت موتور پیستون سیلندر می‌شود که باعث حرکت پدال ترمز شده و وارد پیستون داخل بلبرینگ می‌شود.
حرکت پد ترمز باعث بستن روتور دیسک چرخش شده و به دلیل این تماس بین لنت‌های ترمز و چرخ دنده چرخشی، باعث تبدیل انرژی جنبشی به انرژی گرمایی می‎شود و در نهایت منجر به توقف سریع وسیله‌ی نقلیه خواهد شد. سیستم هیدرولیک در تمام اتومبیل‎ها، دوچرخه‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‎گیرد.

گروه ماشین سازی دیسکا که به صورت حرفه‌ای در زمینه‎ فروش دستگاه دیسک تراش در اصفهان و سراسر کشور مشغول به فعالیت است، این مطلب را برای علاقه‌مندان به حوزه‌ی سیستم ترمز خودرو فراهم کرده است.

2.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها