دیسک

تعویض یا تعمیر دیسک کدام بهتر است؟

تعمیر دیسک

تعویض یا تعمیر دیسک کدام بهتر است؟

با توجه به این که هر خودرو باید کارایی و قابلیت‌های متفاوت به خود را داشته باشد باید ابتدا نسبت به دستگاه‌هایی که برای تعمیر کردن آن‌ها استفاده می‌شود دقت زیادی را به خرج داد. برخی از افراد در این تصور که خودرو‌ها و با یکدیگر متفاوت هستند و هر خودرو نیاز به یک دستگاه خاص و متفاوت ندارد و بیشتر خودروهایی که دارای رتبه بندی بالایی نسبت به خودروهای دیگر هستند باید تعمیرات مشخص و اساسی‌تری را داشته باشند.
البته این دیدگاه برای تعمیر خودرو دیدگاه عادلانه نیست و هر خودرویی که چه به صورت مدل پایین و چه به صورت مدل بالا باید از ساختار استفاده از دستگاه‌های به‌ روز بهره‌مند شود تا بتواند کارایی خود را داشته باشد. هر چه دستگاه‌های تعمیراتی از جمله دستگاه دیسک تراش رومیزی به صورت نوین مورد استفاده قرار بگیرد می‌توان از آن‌ها و خودرو به صورت ارزش استفاده کرد و مدت زمان بهره‌مندی از آن‌ها نیز بسیار بیشتر خواهد بود.

تعویض یا تعمیر دیسک

در رابطه با این موضوع که آیا تعویض دیسک ترمز یا تعمیر آن کدام یک می‌تواند به صرفه باشد و برای خودرو مناسب‌تر است باید این نکته را در نظر داشت که تعویض کردن دیسک یکی از کارهای پرهزینه‌ای است که برای خودرو انجام می‌شود. گاهی اوقات امکان تعمیر دیسک وجود ندارد، بنابراین باید دیسک را تعویض نمود در این مرحله هزینه زیادی برای تعویض کردن آن به وجود می‌آید.
اما برای این که بتوان از حالت به صرفه‌تری استفاده کرد اگر دیسک نیاز به تعویض نداشته باشد، نباید در این مورد اظهار و پافشاری کرد. بنابراین تعمیر دیسک می‌تواند گزینه بهتری باشد و هزینه کمتری را به همراه خواهد داشت.

دستگاه دیسک تراش

بنابراین ابتدا در هر شرایطی قبل از تصمیم گیری برای این که تعویض یا تعمیر دیسک، اگر مشکلی برای دستگاه برای قسمت دیسک به وجود آمد باید آن را تامین کند. بنابراین برای تامین کردن هزینه کمی دریافت می‌شود و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر خواهد بود. با این حال دستگاه دیسک تراش دست دوم توانسته است تمامی فرآیندهای که برای تعمیرات به کار برده می‌شود راحت و آسان نماید و کارهای تعمیراتی توانسته از روند بسیار خوبی را در مسیر روشنی بپیماید. بنابراین باید گفت که دستگاه دیسک تراش روکار یکی از نوآوری‌ها تکنولوژی‌های بسیار مهم در راستای کارهای تعمیراتی است.  با این حال در عصر حاضر بیشتر افراد به دقت و تمرکز زیادی بر روی کم کردن هزینه‌ها و کاهش آن دارند. بنابراین باید گفت که دستگاه دیسک تراش نتوانسته است این واکنش ارزشمند را در خود داشته باشد.

با این حال این فرآیند که بتوان میزان هزینه‌ها را کاهش داد بسیار مهم است و در رابطه با هر مشکلی که برای خود را به وجود می‌آید باید این را در نظر گرفت و تنها قسمت دیسک و تراشه‌ها نیست که می‌تواند در میزان هزینه‌ها و همین طور قابلیت کم شدن آن را داشته باشد بلکه دستگاه‌های دیگری نیز به وجود آمدند که توانستند کارهای تعمیراتی را به شکل بهینه‌تری برای افراد به وجود آورد.

تعمیر ترمز چیست؟

فرایند ایجاد مشکل در دیسک ترمز، آن را به تنظیمات کارخانه باز می‌گرداند.
دیسک ترمز در اتصال با هاب کار می‌کند.

به عبارت دیگر چنانچه کوچک‌ترین مشکل در هاب وجود داشته باشد، فرایند اسکن و مراقبت از دیسک ترمز آغاز می‌شود و به صورت خودکار در جبران مشکل آن اقدام می‌کند.

ماشین‌کاری اتوماتیک دیسک ترمز در خودرو به صورت مستقیم با اتصال به هاب کار می‌کند.
این فناوری شامل یک سیستم الکترومغناطیسی است که دقت آن 0.025 می‌باشد، این دقت کمتر از ضخامت یک موی انسان می‌باشد.

ماشین‌کاری اتوماتیک سطح یک دیسک ترمز، در حدود 4 دقیقه انجام می‌شود. فرایند کامل برای دیسک ترمز کمتر از 10 دقیقه به طول می‌انجامد، تمام دیسک‌های ترمز را می‌توان حداقل یک بار ماشین‌کاری کرد.

تعمیر ترمز

عمدتا زمانی لازم است برای تعویض دیسک ترمز اقدام کنید که ضخامت آن‌ها به حداقل رسیده باشد.
تولیدکنندگان پیشرو، پروسه ماشین‌کاری دیسک ترمز را تایید کرده اند.

شرایط اسکن و ماشین‌کاری دیسک ترمز:

  1. ارتعاش در روتور و یا دیسک ترمز وجود داشته باشد.
  2. دیسک ترمز دچار زنگ زدگی شده است.
  3. تغییر در پدال ترمز
  4. اسفنجی شدن دیسک ترمز

به طور کلی و معمول تعمیر و ماشین‌کاری دیسک ترمز ارزان‌تر از تعویض و جایگزینی آن خواهد بود.

ممکن است توسط این اصطلاحات کمی گیج شده باشید، بنابراین فرایند تعمیر و ماشین‌کاری دیسک ترمز را ساده‌تر عنوان می‌کنیم.

پدال ترمز در خودروی شما دارای یک ضخامت استاندارد صنعتی می‌باشد که لازم است همواره این استاندارد رعایت شود.
زمانی که دیسک‌های ترمز جدید را نصب می‌کنید، می‌توانید مشاهده کنید که آن‌ها با حداکثر ضخامت، شبیه به لاستیک در خودروی شما قرار می‌گیرند.

با گذشت زمان و استفاده از ترمزها، به تدریج ضخامت پدال ترمز کاهش می‌یابد.
ممکن است پس از مدتی نازک شدن ضخامت لنت‌های ترمز و یا از دست دادن کلی کارایی ترمز خود را تجربه کرده باشید.

ترمز ماشین

تعمیرکار ضخامت دیسک ترمز در خودروی شما را بررسی می‌کند و اگر ممکن باشد، بدون نیاز به هزینه مجدد برای تعویض دیسک ترمز، با استفاده از ماشین‌کاری و تعمیر آن هزینه‌های شما را کاهش خواهند داد.
دستگاه دیسک تراش درجا از دستگاه‌هایی است که تعمیرکار به کمک آن می‌تواند دیسک ترمز خودروی شما را تعمیر کنید.

تعمیرکار با استفاده از تجهیزات تخصصی، دیسک ترمز را به آرامی از سیستم خارج می‌کند. در این مرحله به عنوان مثال ضخامت لنت‌های ترمز، بهره‌وری و سرعت بیشتر در هنگام ترمز را نشان می‌دهند و این می‌تواند نشان دهنده مشکلات در رابطه با دیسک‌های فرسوده باشد.

زمان مناسب برای تعویض دیسک ترمز

اسکن کردن و تعمیر دیسک‌های ترمز راه مقرون به صرفه‌ای نسبت به تعویض آن خواهد بود، با این حال ممکن است نیاز باشد که در برخی موارد، برای تامین ایمنی دیسک‌های ترمز خودرو را تعویض نمایید.

برخی از دیسک‌های ترمز بسیار پرخطر از سایر ترمزها می‌باشند.
دیسک‌های ترمز پرخطر نشانه‌ای از پدال‌های تهاجمی هستنند که به دلیل وجود گرد و غبار زیاد، باعث ایجاد مشکل می‌شوند.

بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده نشان داده‌اند که بیش از 90 درصد از گرد و غبار ترمز، در حقیقت آهن است که از روتور شما می‌آید.
بنابراین یک پدال ترمز مناسب کمتر باعث ایجاد مشکل در روتور ترمز و در نتیجه کاهش گرد و غبار خواهد شد.

زمان تعویض دیسک ترمز

تمیز کردن روتور ترمز یک راه مناسب برای بهبود در عملکرد سیستم ترمز خودرو می‌باشد.
کاهش ضخامت روتور ترمز باعث می‌شود که رانندگی بسیار مشکل باشد.

اگر دیسک ترمز شما دارای هر کدام از نشانه‌های زیر باشد، زمان آن رسیده است که آن‌ها را جایگزین کنید.

تعمیرکار، دیسک ترمز شما را بررسی کرده و تعیین کرده است که ضخامت لنت ترمز شما حداقل معیارها را برآورده نمی‌کند و ممکن است عدم تعویض آن‌ها مشکل ساز شود.
خسارت غیرقابل جبران در سطح دیسک ترمز شما رخ داده است و سیستم ترمز را به پایین از سطح استاندارد رسانده است.

دیسک ترمز دارای خطای تولیدکننده است که باعث می‌شود هنگام رانندگی در معرض خطر قرار بگیرید.
لنت‌های ترمز در خودروی شما به دلیل نصب نادرست و یا استفاده نادرست از دیسک‌های ترمز آسیب دیده‌اند.
دیسک ترمز اندازه و مشخصات مناسب خودروی شما را ندارد.

برای دستیابی به این نتیجه که آیا دیسک ترمز در خودروی شما دارای حداقل ضخامت استاندارد می‌باشد و یا خیر، بهتر است خودروی خود را به یک تعمیرکار حرفه‌ای و یا متخصص خودرو نشان دهید، این کار می‌تواند راهنمای شما در تعمیر و یا تعویض دیسک ترمز باشد.

پیدا کردن مشکل دیسک و رفع آن

در رابطه با مشکلاتی که برای خودرو و قطعات آن به وجود می‌آید ابتدا این نکته وجود دارد که بتوان مشکل و مسئله را پیدا کرد یعنی این که چه قسمتی از خودرو دچار مشکل شده است؟

برای این که بتوان خرابی‌هایی را که برای خود قسمت‌های متفاوتی از خودرو ایجاد شده است را به دست آورد ابتدا باید این نکته را در نظر داشت که باید از افرادی که در این کار تخصص و مهارت لازم را دارند بهره‌مند شد. برای این کار استفاده از تعمیرکاران با مهارت و تخصصی و همین طور تعمیرگاه‌هایی که از دستگاه‌های به‌ روز بهره‌مند هستند مناسب این کار می‌باشند که باعث می‌شود به راحتی تشخیص دهند چه قسمتی از خودرو را دچار مشکل شده است. بعد از تشخیص دادن مشکلاتی که برای خودرو به وجود آمده است نوبت به تعمیر می‌رسد.

تعویض یا تعمیر دیسک

تعمیر فاکتور دومی است که مهم است و باید به آن توجه نمود. بنابراین هنوز هم گاهی نمی‌تواند گزینه خوبی برای این که مشکلات خود را در آن حرکت باشد. بنابراین باید دقت لازم است به تعمیرگاه‌های که مجاز به کار تعمیرات هستند را به خرج داد. گاهی اوقات بعضی از تعمیرگاه‌ها مدت زمان زیادی را می‌طلبد تا این که مشکلاتی را که برای خود را به وجود آمده است از بین ببرد و به همین خاطر باعث می‌شود که زمان زیادی به هدر نرود.
برای این که بتواند از زمان زیاد جلوگیری کرد باید از دستگاه دیسک تراش بهره‌مند شد. بنابراین از خرابی‌هایی که برای قسمت‌هایی از خودرو به وجود می‌آید نیاز به دستگاه دیسک تراش درجا دارد و با تراشه‌های منظم بر روی آن به خوبی از بین می‌رود. به همین خاطر از بین بردن اتلاف وقت و زمان می‌تواند یک فاکتور ارزشمند برای کارهای تعمیراتی باشد.

نکاتی که باعث خرابی دستگاه دیسک می‌شود

یکی از خرابی‌هایی که در قسمت دیسک به وجود می‌آید به این شکل است که باعث می‌شود و اتومبیل کارایی خود را از دست بدهد با این حال باید گفت برای این که این مشکل به خرابی برای خود به وجود آید دلایل زیادی وجود دارد. یکی از عمده دلایلی که باعث می‌شود دیسک ترمز دچار مشکل شود و خرابی برای آن وجود دارد این است که در محیط‌هایی که قرار می‌گیرد محیط‌هایی هستند که دارای گرد و غبار و آلودگی بسیار زیادی می‌باشد.
آلودگی و گرد و غبار یکی از فاکتورهایی است که به شدت باعث خراب شدن قسمت دیسک ترمز می‌شود و آلودگی‌های زیادی را به بار می‌آورد که باعث می‌شود سطح دیسک با مشکل روبرو شود. یکی از گزینه‌های دیگری که باعث می‌شود دیسک ترمز با مشکل دچار شود زنگ‌زدگی دیسک ترمز است. ابتدا باید گفت که برای از بین بردن این زنگ زدگی باید آن را به تعمیرگاه برد و بررسی‌های لازم در رابطه با آن انجام شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها