مقالات

انواع سیستم ترمز بر اساس ساختار و عملکرد کدامند؟

انواع سیستم ترمز بر اساس ساختار و عملکرد

انواع سیستم ترمز بر اساس ساختار و عملکرد کدامند؟

سیستم‌های ترمز خودرو باعث می‌شوند تا امنیت شما در راه حفظ شود و بتوانید با خیالی آسوده به مسیر خود ادامه دهید. انواع سیستم ترمز بر اساس ساختار و عملکرد شامل سیلندر اصلی، لغزنده ترمز، مایع ترمز، دیسک، درام، لنت و کفش می‌باشد. تمام قطعات توسط یک سری لوله به نام لوله‌های ترمز به هم متصل شده‌اند و با کمک یکدیگر، یک ماشین را متوقف می‌کنند.

پدال ترمز به سیلندر اصلی داخل محفظه موتور متصل است. این سیلندر با مایع ترمز پر شده و هنگامی که پدال ترمز را پایین می‌آورید، فشار هیدرولیکی در سیلندر اصلی ایجاد می‌شود، مایع ترمز در طول مجموعه‌ای از لوله‌های ترمز و شیلنگ‌ها به پیستون‌های فعال هیدرولیکی فشار وارد می‌کنند.
لنت‌ها نیز به دیسک فشار آورده و آن را به متوقف کردن چرخ وادار می‌کند. دو نوع ترمز معمولی وجود دارد: ترمزهای دیسکی و ترمزهای درام.
علاوه بر این، اکثر ماشین‌های مدرن با مجهز به ABS هستند.

بررسی انواع سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی

یک سیستم ترمز دیسکی شامل یک دیسک ترمز، یک گیربکس ترمز و لنت ترمز می‌باشد. هنگامی که پدال ترمز فشرده می‌شود، مایع هیدرولیک تحت فشار، مدار را در برابر دیسک ترمز چرخان نگه می‌دارد. نتیجه این تماس، اصطکاکی را ایجاد می‌کند که سرعت وسیله نقلیه کم یا متوقف می‌شود. در این نوع ترمز، دیسک نقش اصلی این بازی را ایفا می‌کند.

مقاله پیشنهادی : اجزای سیستم ترمز چیست؟

دستگاه دیسک تراش

ترمزهای طبلی

سیستم ترمز طبل شامل سیلندر چرخ هیدرولیک و کفش ترمز است. هنگامی که از پدال ترمز استفاده می‌شود، دو ترمز منحنی که دارای یک پوشش اصطکاکی هستند، توسط سیلندر چرخ هیدرولیک در برابر سطح داخلی یک طبل ترمز چرخان مجبور به کاهش سرعت خود می‌کنند.

سیستم ترمز ABS و ترمز دستی

سیستم‌های ضد قفل ترمز (ABS) با محدود کردن، اعمال و انتشار فشار به هر چرخ باعث می‌شوند که ماشین بسیار سریع سرعت خود را از دست بدهد. این سیستم اجازه می‌دهد تا حداکثر نیروی متوقف شدن بدون قفل کردن ترمزها، به ماشین اعمال شود. هر بار که سوئیچ را باز می‌کنیم و ماشین روشن می‌شود، ABS خود را آزمایش کنید. اگر به هر دلیلی نقصی در این سیستم شناسایی شود، ABS خاموش شده و سیستم ترمز طبیعی به طور خود به خود استفاده می‌شود. چراغ اخطار ABS نقص موجود را به راننده اطلاع می‌دهد. نحوه هواگیری ABS از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

مقاله پیشنهادی : هواگیری سیستم ترمز ABS

ترمز پارکینگ یا ترمز دستی مکانیسم، اهرمی است که برای نگهداری خودرو در موقعیت پارک شده استفاده می‌شود. این ترمز قطعات را در عقب سیستم ترمز خودرو فعال می‌کند و باعث ایستادن دائمی خودرو می‌شود.

سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین سیستم‌های اتومبیل و یا هر وسیله نقلیه دیگری است. در هنگام رانندگی ممکن است زمانی به توقف بسیاری ناگهانی نیاز داشته باشیم. در این صورت به داشتن ترمزهای بسیار قوی نیاز است. حفظ یک سیستم ترمز موثر برای هر راننده باید در الویت باشد.

دیسک ترمز

کدام ترمز برای ماشین شما مناسب‌تر است؟

توانایی توقف خودرو طی 50 سال گذشته تغییرات بسیار چشمگیری داشته است و دچار تحولات عظیمی شده است. مهندسان با بهره‌مندی از تکنولوژی‌هایی که در این چندین سال اتفاق افتاده است، سیستم‌های ترمز مدرنی را طراحی کرده‌اند. در واقع برخی از این فناوری‌ها باعث شده‌اند تا سرعت و قدرت این سیستم‌ها در ذهن بشر نگنجد و قادر باشد اتومبیل را به طور هیجان‌انگیزی کنترل کند.

در اواخر دهه 60، بر روی بیشتر خودروهای کلاسیک ترمزهای درام نصب شده بود. در حالی که تا اوایل دهه 70 تولید‌کنندگان آمریکایی شروع به استفاده از سیستم ترمز دیسکی در چرخ‌های جلو کردند. در این صورت وسیله‌های نقلیه با دو ترمز دیسکی و دو ترمز عقب طبلی به حرکت خود ادامه می‌دادند. امروزه اکثر وسایل نقلیه با ترمز دیسکی 4 چرخ تولید می‌شوند، اما هنوز سیستم ترمز‌های درام برای بسیاری از کامیون‌ها و اتومبیل‌ها وجود دارد.
ترمزهای دیسکی از کیفیت بهتری نسبت به دیگر وسایل نقلیه برخوردار می‌باشند. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف هر یک از این سیستم‌ها می‌پردازیم.

ترمزهای طبلی به چرخ چرخان متصل می‌شوند و در حالی که مکانیسم ترمز کفش را پوشش می‌دهند آزادانه شروع به حرکت می‌کنند.
بلافاصله پس از این که پدال ترمز فشرده می‌شود، سیلندر موجود در چرخ چرخان به سمت بیرون شروع به حرکت می‌کند. در این صورت اصطکاک بین کفش‌ها و درون طبل چرخ‌های خود را به توقف می‌رساند.

همان‌طور که می‌دانید این سیستم ترمز باعث ساطع کردن گرمای زیادی که در اثر اصطکاک به ‎وجود می‌آید، می‌شود. بنابراین وجود بیش از حد این گرما، سبب كاهش اثر ترمز و سایر مسائل مربوط به گرمایش بیش از حد موتور شده و می‌تواند به دیگر قسمت‌های اتومبیل خسارت‌هایی وارد کند.

دیسک ترمزبه همین دلیل خودروسازان تلاش می‌کنند تا دو چرخ جلوی اتومبیل را به سیستم ترمز دیسکی مجهز کنند تا کمترین آسیب به موتور وارد شده و از عملکرد بهتری نیز بهره‌مند شوند.

این سیستم ترمز برخلاف ترمزهای دیسکی برای استفاده در هوای بارانی و بسیار سرد اصلا مناسب نیستند و نباید زیاد به آن‌ها اعتماد کرد. پس از اتمام این مطلب، احتمالا برخی از شما که خودروهایی با سیستم ترمز طبلی دارید، به فکر تعویض اتومبیل خود می‌افتید. اما این را باور داشته باشید که این سیستم‌ها مزایای نسبتا خوبی هم دارند.

  • ترمزهای طبلی به طور قابل توجهی ارزان‌تر از ترمزهای دیسکی هستند.
  • تنظیم لنت‌های آن‌ها نیز نسبتا ارزان است.
  • ترمزهای طبلی سیستم بسیار ساده‌تری دارند و تعمیر کردن آن‌ها سختی ندارد.
  • ترمز‌های طبلی معمولا کوچک‌تر و سبک‌تر از ترمزهای دیسکی هستند.
  • دیسک‌های ترمز روی چرخ‌های عقب ماشین با گذر زمان کند می‌شوند و نیاز به تیز کردن دارند. در این صورت راننده اتومبیل باید به تعمیرگاه مراجعه کرده و دیسک‌های کند خود را به آن‎ها بسپارد. این دیسک‌ها را توسط دستگاه‌های دیسک تراش می‌تراشند و به یک دیسک نو تبدیل می‌کنند. در این صورت سیستم ترمز شما مانند قبل شده و به نحو احسن کار می‌کند.

فروش دستگاه دیسک تراش توسط کارخانه‌های معتبر به فروش می‌رود که نمایندگی‌های مجار و تعمیرگاه‌ها می‌توانند دستگاه دیسک تراش را با قیمت مناسب تهیه کنند. ترمزهای دیسکی نیز با استفاده از نیروی اصکاک، خودرو را متوقف می‌کنند.
با این حال، به جای یک طبل که سیستم ترمز را پوشش دهد، یک دیسک چرخان باز به چرخ متصل می‌شود و یک کاسه ترمز از پیستون‌های هیدرولیکی برای فشار دادن لنت‌های ترمز و متوقف کردن چرخ استفاده می‌شود.

انواع سیستم ترمزمزیت اصلی این سیستم ترمز، معمولا نگه نداشتن گرما در درون خود می‌باشد. با یک دیسک چرخان هوا، گرما به راحتی عبور می‌کند و بر خلاف سیستم ترمز طبلی، در آن باقی نمی‍‍‎ماند. ترمزهای دیسکی هزینه بیشتری دارند و شما نباید این هزینه را صرف اتومبیل کلاسیک خود کنید.

سیستم ترمز دیسکی ممکن است سنگین‎تر از سیستم‌های ترمز طبلی باشد، اما با این وجود متخصصان این نوع ترمز را به دلیل کیفیت بالا، ترجیح می‌دهند.

در اینجا به برخی از مزایای ترمزهای دیسکی می‌پردازیم.

  • نیرو و قدرت این نوع ترمز برای محیط‌های آبی نسبت به دیگر ترمزها برتری دارد.
  • احتمال بسیار کمی وجود دارد که ترمز گرفته نشود.
  • این نوع ترمز برای بررسی و تعمیر بسیار آسان‌تر می‌باشد.
  • این سیستم‌ها معمولا از نظر ظاهری زیباتر هستند و داخل مرتب‌تری نسبت به دیگر سیستم‌ها دارند.
  • دیسک این ترمزها قابل تنظیم بوده و به راحتی می‌توان آن‌ها را تعمیر و تیز نمود.
  • حساسیت این سیستم ترمز به مقدار فشردن پدال، بسیار بیشتر بوده و با کمترین فشار می‌توان بیشترین بازخورد را دریافت کرد.
  • این ترمز‌ها بسیار رایج‌تر می‌باشند و از سطح و کیفیت خوبی برای ارتقاء بیشتر برخوردار هستند.

تمامی این نکات و عوامل به نوع، مدل و هزینه‌ای که شما می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. اگر حتی بتوانید حداقل چرخ‌های جلو را به دیسک تبدیل کنید، مطمئنا افزایش عملکرد ترمز را متوجه خواهید شد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین
امیرحسین
4 سال قبل

سلام تشکر

باتری خودرو
3 سال قبل

مطلب کامل و مفیدی بود ممنونم

مدیر رادمهر
مدیر رادمهر
3 سال قبل
پاسخ به  باتری خودرو

ممنون، مرسی از لطفتون.